Review: Inaugural Singapore Airlines A350 Business Class naar Amsterdam

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dit artikel werd als eerste gepubliceerd op Insideflyer.de op 10 mei 2016 door Sven Hennig (@svhennig).

De Airbus A350 is nu al een geweldig vliegtuig en steeds meer maatschappijen vliegen met dit type. Na Qatar Airways en Finnair te hebben gevlogen mocht Singapore Airlines niet achterwege blijven. Hoe de ervaring was en of vliegen met Singapore Airlines het waard is lees je in deze review!

Na met Qatar Airways (ook een A350) uit Doha gearriveerd te zijn, was het overstappen in Singapore weer erg gemakkelijk. Het duurde niet lang om van gate naar gate te gaan. Hoewel ik na landing nog erg veel tijd over had, nam ik al een kijkje bij gate B8. Hier waren de voorbereidingen voor de ‘gate party’ al aan de gang.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Een buffet werd klaargezet en het podium stond al; alles duidde op een speciale vlucht. Hierna ging ik nog kort naar de Silverkris lounge in Terminal 3, wat 10 minuten lopen was, ook al had ik al gegeten. Één uur voor vertrek ging ik terug naar gate B8, waarvandaan vlucht SQ324 naar Amsterdam zou vertrekken. Het is de eerste longhaul vlucht voor de nieuwe kist met registratie 9V-SMB. Mijn laatste vlucht op een korte route was met SMA; meer vliegtuigen heeft Singapore nog niet. Daarom is er nu nog maar één verre bestemming met de A350. Meer gaat met maar 2 toestellen niet.

Nadat ik door de veiligheidscontrole was gegaan kon het feest in de gate beginnen. Er was een uitgebreid warm buffet, drankjes en een DJ.

Na het eten – van satay kan je geen genoeg krijgen- was er nog wat livemuziek. Enkele uitgekozen stewardessen van Singapore Airlines besloten live te zingen, en deden dat zeer goed.

Dan was het eindelijk tijd om aan boord te gaan!

Singapore Airlines A350 Business Class Cabine

Singapore heeft de A350 zonder de bekende First Class besteld, maar in een drie-klassen configuratie. Hierbij zijn er 42 stoelen in Business Class, opgesteld in 1-2-1.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Anders dan bij bijvoorbeeld Qatar is de cabine compact ingedeeld; de gangpaden zijn echt smal. Er zijn namelijk 6 stoelen meer ingebouwd dan bij Qatar Airways.

Na de Business Class, die over twee cabines is verdeeld, volgen 24 stoelen in de nieuwe Premium Economy Class in 2-4-2 indeling, en 187 stoelen in Economy in 3-3-3 indeling.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Als je in Business Class reist, dan zijn de stoelen voorin een goede optie, omdat er daar geen galley en toiletten zijn. De rijen 18 en 19 zou ik persoonlijk mijden wegens de galley.

Alleenreizenden kunnen het beste een raamplaats (A en K) kiezen. Reis je met z’n tweeën dan kan je beter voor de middenstoelen (D en F) kiezen. Een scherm biedt privacy voor alleenreizende passagiers, mocht je geen raamplaats meer kunnen bemachtigen.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Anders dan bij Qatar of Finnair zijn de bagagebakken boven de rijen A en K erg groot en diep, waardoor ze de cabine optisch kleiner maken.

Singapore Airlines A350 Business Class Stoel

De stoel is identiek aan de nieuwe stoel in de Boeing 777 maar anders dan de oude Business Class stoel in sommige 777’s en de A380’s. Het is ongetwijfeld de breedste stoel in Business Class.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Ik vroeg me eerder af of de stoel wel in platte stand kon gaan. De stoel ziet er in de breedte namelijk erg ruim uit, maar van voren krap, en dat was het ook. Naar voren tot aan het beeldscherm is er niet zo veel ruimte. Toch is de stoel beter verstelbaar dan de voorganger, en het zitcomfort is merkbaar verbeterd. Naast de standaardpositie zijn de ‘Lounge’ en ‘Sundeck’ instelling mogelijk. De voeten moeten in de holte aan de zijkant gestoken worden. Daardoor zit je in de loungestand met uitgestrekte benen altijd schuin. Zonder kussen in de rug is dat nogal oncomfortabel.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Wie wil slapen hoeft alleen maar te bellen en de stoel te laten transformeren in een bed. Daarbij wordt de rugleuning naar voren geklapt en slaap je niet op het zitvlak maar op de rugsteun. Dat maakt het bed relatief breed maar de voetenruimte nogal smal. Ook hier moet je schuin liggen, anders kan je je voeten niet kwijt. Alles bij elkaar bevalt de stoel me goed, het bed echter niet. Niet alleen omdat het hard was, maar ook de aanwezigheid van de stoelriem over de schouder maakt het slapen niet aangenamer.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Anders dan bij Virgin, waar de stoel ook wordt omgeklapt, is hier de padding van de rugleuning te dun en daarmee niet comfortabel; tenminste voor mijn smaak. Ik moet toegeven dat ik in de oude stoel beter heb geslapen. Toch is dit zeuren om iets kleins, want ik heb meer dan 6 uur geslapen, nadat ik gewerkt en gegeten had.

Wat het design en kleur betreft bevalt de stoel me erg goed.

Singapore Airlines A350 Business Class Service & Catering

Voor de crew was het vliegtuig ook nog wennen, dat is nou eenmaal zo bij een inaugurele vlucht. Na een vriendelijke ontvangt bij binnenkomst volgde snel een welkomstdrankje en er lag al een goodiebag op de stoel te wachten. Daarin waren memorabilia voor de eerste vlucht, waaronder een armband met USB stick, een mooi vliegtuigmodel, een oorkonde van de inaugurele vlucht en een bagagelabel. Bij aankomst in Amsterdam kregen we ook nog een tulp.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Het menu voor de vlucht was vanwege de inaugural speciaal.

Singapore Airlines is een van de weinige maatschappijen die geen amenity kit uitdeeld. Jammer. De sokken, oogmasker, oordoppen en cover voor de headset werden aan de stoel uitgedeeld. Verder was er nog een voucher voor wifi, waarschijnlijk alleen voor deze vlucht.

In de toiletten waren er verder tandenborstels, die je bij andere airlines in de amenity kit vindt.

Nadat we in de lucht waren begon de service. Nog niet helemaal perfect, volgde eerst het opnemen van de voorkeuren en daarna het dekken van de tafels. Ook hier was een klein gebrek. Door de kleine afstand tussen eigen stoel en de stoel voor je is er bij een uitgeklapte tafel – die eindelijk in hoogte verstelbaar is en daardoor prettig is om op te werken- niet meer veel plek.

De supper service (het was rond middernacht) was uitgebreid; voorgerecht, hoofdgerecht, dessert en kaas plus fruit werden geserveerd. Ik heb besloten toch te eten, aangezien ik door de korte layover in Singapore nog op Europese tijd ‘leefde’ en het daar etenstijd was.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Singapore Airlines A350 Business Class Review

In de ochtend werd ik 2,5 uur voor landing gewekt. Dat werkt bij mij niet en ik besloot verder te slapen. Waarom men zo vroeg ontbijt wil serveren ontgaat mij, ook bij een vlucht van 13 uur waar er tussen de twee maaltijden zo’n 7 uur zit. Toen ik een uur later wilde ontbijten was dat ook nog mogelijk – natuurlijk. Ik koos voor vruchten, cornflakes met melk en warme wafels met vruchten. Alles was erg lekker. Ik was niet de enige die op dit tijdstip ontbijt bestelde.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Singapore Airlines A350 Business Class Review

 

Na een laatste kop koffie en sinaasappelsap was het tijd me om te kleden en de bagage in te ruimen aangezien er nog maar 45 minuten waren tot Amsterdam.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Op dat moment werd een groot gebrek merkbaar. De Business Class cabine heeft voor 42 passagiers maar 3 toiletten. Eigenlijk maar twee omdat de derde achter de cockpit en crewrest is en niet de voorkeur voor passagiers heeft. Tijdens de vlucht gaat het nog maar ’s morgens bij het opfrissen werd het druk.

Singapore Airlines A350 Business Class Entertainment

Het nieuwe entertainment systeem is zeer mooi. Naast het grote scherm biedt het vele mogelijkheden voor ontspanning. Voor de vlucht kan je ook een app downloaden en je eigen apparaat met je systeem verbinden voor extra mogelijkheden.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Naast films, series en spelletjes is er een mooie kaart waarmee je de vlucht kan volgen. Voor mij is dat, ook op lange vluchten, het enige wat ik nodig heb.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Wat ik miste was een camera. Het is altijd leuk van boven het vliegtuig te bekijken en van het uitzicht te genieten. Helaas heeft Singapore Airlines dat niet.

Een groot pluspunt is de wifi. Dit is nu mogelijk dankzij een Panasonic systeem wat het internet sneller en stabieler maakt vergeleken met het oude OnAir systeem. Je kan kiezen voor twee pakketten. Ik heb voor 21$ het pakket voor de hele vlucht gekozen. Ik kon met behoorlijke snelheid werken en emails verzenden. Zelfs boven India werkte de dienst.

Natuurlijk werden we in Amsterdam op gepaste wijze ontvangen.

Singapore Airlines A350 Business Class Review

Dit is een vertaald artikel. Uitgedrukte meningen zijn die van de originele auteur. Lees hier (klik) het verslag van de inaugurele ceremonie op Schiphol.

Overzicht

Stoel

Service

Eten

Dranken

Entertainment

Algemene Waardering

Conclusie

Ik hou van dit vliegtuig, dus kan de switch naar de A350 zelf kan alleen maar positief zijn. De totale ervaring met de Singapore Airlines A350 Business Class is gemengd. Het eten en de keuze waren zeer goed. Over de service had ik niks te klagen, maar er was een klein beetje ruimte voor verbetering om uitstekend te zijn. Tekortkomingen zijn de stoel - in het bijzonder het bed en de slaaphouding met de riem - en de volgepakte cabine met slechts drie toiletten. Als geheel een solide en goed product!

4.2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *