Een bezoek aan het Etihad Airways Innovation Center

Etihad Innovation Center

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens een recent bezoek aan Abu Dhabi kreeg ik de kans om het Innovation Center van Etihad Airways te bezoeken. Hier staan mock ups van de nieuwste cabines én wordt gewerkt aan de nieuwe generatie reisklassen. Vorige maand bezocht ik op Schiphol al de nieuwe Boeing 787-9 Dreamliner van de maatschappij die voortaan naar Schiphol vliegt. Eerder kon je op Insideflyer ook al reviews lezen van Economy Class tot de First Apartments en een verslag van de Mobile Exhibition. In het Innovation Centre zijn echter ook The Residence en 787 First Class op full scale te bezichtigen dus de uitnodiging sloeg ik zeker niet af!

Deze diashow vereist JavaScript.

Economy en Business Class

Voor meer info over de cabines en service in de Economy en Business Class op de Boeing 787 die naar Amsterdam vliegt raad ik aan het Insidelook artikel te lezen.

Etihad Innovation Center
Economy Class

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

Vergeleken met andere maatschappijen uit de Golf is de Etihad Business Studio misschien niet heel ‘spannend’, maar dit is een bewuste keuze. Etihad heeft de stoel en cabine heel functioneel ontworpen. Volgens de maatschappij willen de meeste passagiers of goed slapen, werken of ontspannen. Hiervoor biedt de stoel een ruim bed, een grote tafel, aansluitingen dichtbij, wifi en een goed scherm. Er zijn geen tierlantijntjes en veel blingbling zoals bij bijvoorbeeld Emirates.

Etihad verwacht dan ook niet om binnenkort met een revolutionaire nieuwe stoel te komen. Natuurlijk wordt er wel constant naar verbeterpunten gekeken. Verwacht daarom eerder een Business Studio 2.0 dan een revolutionaire  Business Suite.

Boeing 787 First Class

Op de Boeing 787 heeft Etihad suites in de First Class in 1-2-1 opstelling. Zoals verwacht bieden deze meer ruimte en vooral meer privacy. Het bed is ook ruimer omdat het slaapgedeelte niet in de stoel ervoor schuift.

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

Net als veel andere airlines merkt ook Etihad dat de vraag naar First Class terugloopt. Veruit de meeste Boeing 787’s zijn dan ook in een twee-klasse configuratie besteld. Etihad heeft 5 Dreamliners met een First Class voor enkele premium bestemmingen. De configuratie van de A350’s is nog niet bekend.

A380 First Class Apartments en The Residence

Op de A380 is Etihad wel ‘all out’ gegaan in First Class met zelfs twee aparte producten: de ‘normale’ Apartments en The Residence.

De Apartments op het bovendek zijn in een ruimte 1-1 opstelling geplaatst. Er is dus maar één gangpad in de grote A380!  De Apartments bieden een aparte stoel en bed. Door de opstelling kan er ook een soort dubbelbed gemaakt worden.

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

En dan is er The Residence. Misschien wel het summum in de commerciële luchtvaart, met een bijpassend prijskaartje. Passagiers in The Residence krijgen niet alleen een stoel maar ook een aparte badkamer, slaapkamer en butler! Daarnaast kan er veel aan de ervaring gepersonaliseerd worden, zoals een custom menu of drankjes.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

 

Deze diashow vereist JavaScript.

Etihad Design

Wat ik erg leuk vind aan Etihad zijn de kleine details waarin de Arabische cultuur terugkomt of waarin je niet denkt dat je in een vliegtuig bent. Zo heeft Etihad express deuren laten ontwerpen voor de galley zodat je tijdens het boarden niet dat industriële gevoel krijgt. Ook de driehoeken komen overal voor, van het plafond tot kussens. Verder is er de Lobby waar premium passagiers kunnen zitten en een drankje kunnen nemen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *