Trip Report: Etihad A380, Abu Dhabi – Mumbai: heen in Economy, terug in First

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Met een Etihad A380 van Abu Dhabi naar Mumbai. En direct weer terug! Na een vlucht met Air Berlin van Berlijn naar Abu Dhabi, slaap ik in het Intercontinental Abu Dhabi. Lionell schreef al eens een review over dit hotel. Zelf ben ik niet zo onder de indruk van mijn “upgrade” naar een club kamer.  Vandaag maak ik een vlucht in een A380 van Abu Dhabi naar Mumbai in Economy. Ik keer vervolgens onmiddellijk terug naar Abu Dhabi met hetzelfde vliegtuig, maar dan in First Class.

De vlucht in First Class is één van de drie segmenten die ik op een enkel award ticket bij American Airlines heb weten te boeken. Het was tevens noodzakelijk om geen overschrijding van de Maximum Permitted Mileage te krijgen. Een uitleg hierover kun je hier eventueel terugvinden.

Je kunt hieronder het verslag lezen van de beide vluchten.

Eerst wat uit te leggen….

Omdat het regenachtig is in Abu Dhabi en het hotel weinig vertier biedt, besluit ik alvast naar het vliegveld te gaan. Ik heb vanwege mijn Alitalia Alata Plus kaart toegang tot de Etihad First Class Lounge, waar het me beter vertoeven lijkt dan in het hotel. Nadat de taxi mij bij het hotel heeft afgezet, begeef ik me naar de check in desk. Ik ben hier direct aan de beurt en word geholpen door twee aardige dames. Het probleem is echter dat ik geen visum voor India heb.

Nadat ik heb uitgelegd dat ik puur voor de lol vlieg en direct met hetzelfde vliegtuig terugkeer, besluit de dame maar eens een rondje te bellen. Nadat ik een aantal vragen heb beantwoord (wat voor werk ik doe, etc.), krijgt de dame akkoord. Omdat er verder toch niemand is praten we nog een tijdje verder over mijn vreemde hobby. Even later vertrek ik met mijn twee boarding passes richting de First Class Lounge. Hiervan kun je morgen een review verwachten.

Etihad A380 Economy Class

Na een paar uurtjes in de lounge te hebben doorgebracht, loop ik richting de gate. Etihad vliegt met een Airbus A380 naar Mumbai, wat voor een vlucht van ca. 3,5 uur fantastisch is. Het ticket was met € 98,00 heel betaalbaar. Bij de gate moet ik even wachten, maar de A380 staat al gereed voor vertrek. Er is een speciale ruimte voor elite leden van Etihad en haar partners, waar ik plaats mag nemen.

Zodra het boarden begint, loop ik het vliegtuig binnen. De overige economy passagiers komen pas laat binnen, zodat ik op mijn gemak de cabine kan bekijken.

Etihad a380
De cabine van Etihad A380 Economy

Etihad hanteert een 3-4-3 opstelling in haar Airbus A380, wat redelijk ruim is. Ondanks de korte vluchtduur ligt er voor iedereen een kussen, dekentje en een headset klaar.

Etihad a380
Etihad A380 Economy rij 40 t/m 42
Etihad a380
De stoelen van de Etihad A380 Economy
Etihad a380
Headseat bij de Etihad A380 Economy

Het is zaterdag, dus de meeste passagiers komen juist terug vanaf Mumbai naar Abu Dhabi. Het toestel is dan ook lang niet vol.

Comfort in de A380 van Etihad (Economy)

De middelste stoel blijft in mijn geval leeg. Ik heb stoel 41K geselecteerd, wat de tweede rij in Economy is. Het benedendek is volledig economy bij Etihad. Voor een stoel op rij 40 moet je bijbetalen, maar dan heb je ook ongelimiteerde beenruimte. Kan het overwegen waard zijn voor een lange reis!

Etihad a380
Onbeperkte beenruimte op rij 40, Etihad A380 Economy

De beenruimte bij de stoel waar ik zit, valt me een klein beetje tegen. Ik ben met 1.83 meter niet zo lang, maar erg veel ruimte blijft er niet over. De beenruimte in Economy Comfort bij KLM (Boeing 737) was duidelijk ruimer.

Etihad a380
Etihad A380 Economy Beenruimte, redelijk beperkt

Etihad A380 In Flight Entertainment (Economy)

Het In Flight Entertainment systeem maakt veel goed tijdens de reis. Het systeem werkt snel, is redelijk eenvoudig te bedienen en heeft een mooi uitgebreid aanbod.

Etihad a380
Etihad A380 Economy In Flight Entertainment

Een fantastische uitvinding voor “aviation geeks” is natuurlijk de camera, waarbij je het vliegtuig kunt volgen. Daarbij kun je overigens op een klein schermpje in de controller een andere camera of moving map selecteren. Perfect! Nadat het boarden gereed is, vertrekt het kolossale toestel richting de startbaan. Even later vertrekken we, waarbij ik me er opnieuw over verbaas hoe enorm stil de A380 is.

Etihad a380
Bijna gereed voor vertrek
Etihad a380
Je kunt alles mooi volgen met twee schermpjes!

Na vertrek komt de service vrij snel op gang. Eerst wordt drinken gebracht. Na circa anderhalf uur vliegen wordt een maaltijd geserveerd. Ik kies voor een Indiase Curry, welke prima smaakt. Na de maaltijd wordt opnieuw een ronde drinken aangeboden. Al met al vind ik het een uitstekende service voor een vlucht van ca. 3 uur!

Ondertussen maak ik een begin met een film, die kan ik op de terugweg mooi uitkijken. Buiten wordt het inmiddels schemerig en de daling naar Mumbai is inmiddels ingezet. Ergens is het jammer dat het donker wordt, want het bergachtige landschap ziet er indrukwekkend uit.  Hoe dichter we bij het vliegveld komen, hoe meer sloppenwijken er te zien zijn. Sommige huizen lijken zelfs letterlijk op de landingsbaan te staan!

Etihad a380
Mumbai, helaas zal ik het alleen vanuit mijn vliegtuigraam kunnen zien!

Transfer in Mumbai

Nadat de A380 veilig aan de grond gezet is, duurt het nog ca. 20 minuten voordat we aan de gate staan. Nog een kwartier later gaat de deur open. Tijdens het wachten kijk ik alvast even verlekkerd naar het trapje omhoog. Een trap in een vliegtuig, het blijft me fascineren.

Etihad a380
De trap naar First Class, nu nog “verboden terrein” voor me.

Nadat we uiteindelijk het toestel kunnen verlaten, haast ik me om zo snel mogelijk weer in de vertrekterminal te raken. Uiteraard gaat dit allemaal niet zonder slag of stoot. Bij de transfer desk verloopt het gesprek als volgt:

“Waar gaat de reis naar toe”?

“Abu Dhabi”.

“Waarvandaan komt u nu?”

“Abu Dhabi”.

“Meneer, waar gaat u met uw volgende vlucht naar toe?”

“Abu Dhabi”.

“Klopt dit allemaal wel meneer, u komt vanuit Abu Dhabi en keert gelijk weer terug?”

“Klopt helemaal, ik ben vliegtuig fanaat en kom hier puur vanwege de vlucht”.

De kerel aan de balie tovert een grote glimlach op zijn gezicht en haalt zijn schouders op. Iets in de trend van “gekkenwerk” mompelt hij, waarna hij een paar aantekeningen maakt op mijn boarding pass.

Mumbai International Airport Lounge

Na nog een paar veiligheids checks kan ik vervolgens naar de lounge. Etihad heeft geen eigen lounge, maar maakt gebruik van een andere lounge. Bij de balie word ik vriendelijk geholpen. De dame geeft me, nadat ze mijn gegevens heeft genoteerd, zelfs een rondleiding door de lounge. Tot slot geeft ze aan dat ik eventueel een gratis massage kan krijgen. Wow, voor een contract lounge is dit spectaculair!

Etihad a380
Mumbai Lounge
Etihad a380
De lounge, Mumbai International Airport

Ik besluit de lounge eens te bekijken, een paar foto’s van het buffet te schieten en vervolgens een glas champagne te nemen. De lounge ziet er mooi uit, is redelijk druk, maar er is plek genoeg. Mijn intentie was slechts één glas champagne te nemen, maar de vriendelijke barman vult het glas steeds opnieuw bij voordat deze leeg is. In de lounge schenkt men Moët, wat een prima lounge champagne is.

Etihad a380
Lounge buffet
Etihad a380
Mumbai Lounge Buffet
Etihad a380
Bar in de Mumbai Lounge

Voordat ik het weet is het al weer tijd om naar de gate te lopen. De terminal van Mumbai International Airport (BOM) is behoorlijk modern en is bovendien behoorlijk groot.

Etihad a380
De grote en moderne terminal van Mumbai International Airport

Bij de gate is het super druk. De vlucht is volledig uitverkocht en er is geen enkele stoel meer vrij. Er zijn verschillende rijen, waarbij Business en First Class in dezelfde rij kan boarden. Nadat mijn boarding pass gescand is, geven ze aan dat ik me even aan de balie zal moeten melden vanwege een tweede veiligheidscheck. Tja, dat heb je er van als je zulke idiote reizen maakt. Er staat nu een aantekening op mijn ticket. De rij staat vol met mensen en het duurt dan ook even voor ik aan de beurt ben. Nadat ik het verhaal opnieuw heb uitgelegd kan ik terug aan boord van de A380.

Mumbai – Abu Dhabi, Etihad A380 First Class

Eenmaal aan boord, word ik vriendelijk verwelkomt en naar mijn appartement gebracht. Het blijft erg bijzonder om zo’n gigantische ruimte aan boord van een vliegtuig te hebben. Ik heb stoel 3A geselecteerd, waarbij je achteruit vliegt. Ik heb dit nog slechts éénmaal eerder gedaan, bij British Airways op een 747. In mijn optiek went het gemakkelijker dan je vooraf verwacht.

Etihad a380
Welkom aan boord!
Etihad a380
Etihad A380 First Class
Etihad a380
De keuze van vandaag: 3A

Alle appartementen zijn bezet, maar je hebt geen gevoel van drukte. Er is slechts één gangpad en in totaal zijn er 9 First Class Appartementen, naast The Residence.

Etihad a380
A380 First Class
Etihad a380
Slechts één gangpad

Mumbai – Abu Dhabi, Etihad A380 First Class service

Met een vluchtduur van slechts 3 uurtjes, wat mag je daar verwachten? Op de heenreis was dit in Economy al prima, dus ik ben benieuwd wat me in First Class te wachten staat. Ondanks de korte vluchtduur is alles aanwezig: dekens, pyjama, slippers en een goed gevulde amenity kit (die overigens in de inbouw kast is uitgestald).

Etihad a380
Dekentje ligt klaar

Tijdens het boarden komt de “chef” naar me toe, omdat hij graag met me wil bespreken wat ik wil eten. Hij legt uit dat de vluchtduur beperkt is, zodat hij efficiënt te werk moet gaan. Nadat ik mijn keuze heb doorgegeven is het vrij snel tijd om te vertrekken richting Abu Dhabi.

Het mag voor zich spreken dat ik een liefhebber ben van widebody toestellen op korte vluchten. Qua comfort ga je er op vooruit en je kunt -meestal enigszins betaalbaar- genieten van service die anders misschien niet voor handen is. Voor mensen die puur functioneel moeten reizen kan ik me echter ook nadelen voorstellen. Zo duurt het boarden een stuk langer en het toestel manoeuvreert langzamer over het platform en taxibaan. Al met al heb ik de indruk dat je langer onderweg bent, maar ik weet eerlijk gezegd niet of het klopt.

Ik heb niet geïnformeerd naar de mogelijkheden om te douchen tijdens deze vlucht. Van mijn vorige Etihad A380 ervaring weet ik dat dit de nodige voorbereidingstijd vraagt en deze keer heb ik er zelf geen behoefte aan. Er zijn twee toiletten aanwezig in het First Class gedeelte, waarvan één tevens de doucheruimte is.

Etihad a380
Toilet Etihad A380
Etihad a380
Douche aan boord.

Eten en drinken aan boord van de A380

Nadat we zijn vertrokken vanaf Mumbai duurt het ongeveer een half uur voordat het eerste drankje geserveerd wordt. Niets mis mee, maar voor First Class service is dit redelijk lang. Ik besluit te gaan voor een glas Billecart Salmon 2006 Vintage. Deze smaakt heerlijk, al kiest Etihad hier duidelijk voor een wat goedkopere oplossing dan haar concurrenten in first class doen.

Ondertussen kijk ik de film uit die ik op de heenreis gestart was en na ongeveer anderhalf uur wordt het voorgerecht geserveerd (ik koos voor de Arabic Mezze). Vrij vlot hierna volgt het hoofdgerecht, Lamsvlees met een mooi glas Medoc uit 2009.

Etihad a380
Etihad voorgerecht

Na het hoofdgerecht heb ik nog een beetje tijd om muziek te luisteren, tot mijn grote blijdschap staat er een album van Pearl Jam tussen. Als nagerecht krijg ik een lekker kaasplankje met nog een glas Medoc. Overigens was geen probleem om zowel ijs als een kaasplank te krijgen, maar dat leek me niet zo handig. Het is al een onmogelijke missie om niet teveel te eten als je vier dagen achter elkaar first class vliegt 😉 .

Etihad a380
Kaasplank & Pearl Jam tijdens een First Class vlucht. Mijn leven is compleet 😉

Terug in Abu Dhabi

Na nog een paar mooie overpeinzingen was het al weer tijd om te landen in Abu Dhabi.  Zodra de walvis aan de ketting is gelegd, kan ik het vliegtuig snel verlaten. Natuurlijk volgt er bij de douane opnieuw een kleine conversatie over mijn vreemde reis, maar al snel sta ik weer in de terminal. Omdat ik nog even langs het toilet moet, besluit ik een kijkje te nemen in de Etihad First & Business Class Arrivals lounge. Dit is een piepklein hokje met een paar koelkasten drankjes en wat hapjes. Na mijn toiletbezoek vertrek ik dan ook gelijk weer, om mij vervolgens in de menigte te mengen. Het is zaterdagavond en het is gigantisch druk.

Ik word aangesproken door een illegale taxichauffeur. In het kader van “doe eens gek” besluit ik met hem mee te gaan, nadat we een acceptabele prijs hebben afgesproken. Nadat we de stokoude Toyota Previa (kilometerstand 723.450) zijn binnengestapt, probeer ik een gesprek aan te gaan met de uit India afkomstige chauffeur. De man spreekt vrij aardig Engels en komt uit Calcutta. Hij probeert hier wat geld te verdienen voor zijn gezin. Drie weken geleden is de man voor de tweede keer vader geworden en kijkt er naar uit om zijn dochter te zien.

Natuurlijk is het altijd de vraag of het verhaal helemaal klopt, maar ik sta weer even met beide benen op de grond. De welvaart is oneerlijk verdeeld: een man in een afgetrapte auto heeft zijn drie weken oude dochter nog nooit gezien is chauffeur van iemand die “puur voor de lol” naar Mumbai heen en terug vliegt. Wat een wereld.

Etihad A380 Eindoordeel

Alles overziend was dit een prima dag om de Airbus A380 eens van twee kanten te bekijken: in Economy en First Class. Voor een korte vlucht van ca. 3 uren is het toestel fantastisch en de service is in Economy erg goed. Daar kunnen we in Europa volgens mij alleen maar van dromen. En dan de terugreis, tja. First Class vliegen op zo’n korte route is eigenlijk al belachelijk luxe. Maar je eigen appartement in de lucht, zoveel persoonlijke ruimte voor zo’n korte vlucht? Het is over de top. Niet dat ik daar problemen mee heb, integendeel. Het was een prima vlucht met heerlijk eten en drinken, waarbij ik het idee had dat ze ook echt het “first class” product leveren.

Morgen sta ik nog stil bij de Etihad First Class Lounge in Abu Dhabi.

Reacties

  1. Steeve zegt

    Ik ben wellicht heel nieuwsgierig maar zou graag willen weten wat je betaald hebt voor de illegale taxi. Ik wil dit ook eens uitproberen in Abu Dhabi.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Hoi Steeve. Normaal gesproken betaal je ongeveer € 20,00 voor een taxi van het vliegveld naar het IC Abu Dhabi. Ik was ongeveer € 15,00 kwijt, dus voor het geld hoef je het eigenlijk niet te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *