Award ticket maximaliseren bij American

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Je Award ticket maximaliseren bij American Airlines. Hoe doe je dat? In dit artikel ga ik hier op in. Zoals je weet is de prijs voor een award ticket per 22 maart jongstleden flink omhoog gegaan. Daarnaast is miles verdienen bij American of partner airlines flink moeilijker geworden. In mijn artikel over upgrades (klik) kun je lezen dat de waarde hiervan enigszins tegenvalt. Als je dan een award ticket boekt, moet je er natuurlijk zeker van zijn dat je de waarde hiervan maximaliseert! En, hoe dramatisch de veranderingen binnen American ook zijn, het is nog steeds mogelijk een hele mooie trip in elkaar te zetten!

Award ticket: geen stopover, wel layover

Voor de verdere plannen is het belangrijk om te weten wat niet mogelijk is. Bij Flying Blue kun je een stopover inbouwen op een retour award ticket. Bij Alaska Mileage Plan kan dit zelfs op een enkele award ticket! Helaas is dit niet mogelijk bij American.

Het is uiteraard wel mogelijk een layover (een tussenstop korter dan 24 uur) in te bouwen in een bepaalde stad. Op die manier kun je alsnog een kort bezoek brengen aan een bepaalde plaats, of simpelweg even bijkomen van de indrukken die je hebt opgedaan. Zelf heb ik in maart een tussenstop van 23 uur ingebouwd in St. Petersburg. Veel te kort voor zo’n mooie stad, maar toch leuk meegenomen!

Ik vloog S7 Airlines in Business Class dankzij een layover in St. Petersburg
Ik vloog S7 Airlines in Business Class dankzij een layover van 23 uur in St. Petersburg

Multi partner award

Wil je vliegen met zowel Etihad als British Airways? Geen enkel probleem. Deze vluchten kunnen gewoon op één ticket gecombineerd worden. Op deze manier kun je dus verschillende airlines uitproberen en heb je flexibiliteit. Het is geen enkel probleem om zowel Business Class als First Class te combineren. Zelf heb ik ook economy segmenten gevlogen op een First Class award ticket!

Uiteraard moet er wel beschikbaarheid zijn bij de diverse airlines.  Op deze uitleg van Bruno (klik) zie je hoe je naar “award space” bij Oneworld kunt zoeken. Lionell heeft nog een uitleg geschreven (klik) over het zoeken naar Etihad award space.

BA First Class. Ik had het niet willen missen op mijn award ticket naar Abu Dhabi!
BA First Class. Ik had het niet willen missen op mijn award ticket naar Abu Dhabi!

Geen maximum aantal segmenten!

Sommige airlines hebben een maximaal aantal segmenten die je kunt boeken op een award ticket. Bij American speelt dit niet. Uiteraard wordt je geacht om de meest snelle route te kiezen, maar over het algemeen blijkt dit een rekbaar begrip.

Natuurlijk moet ook American ergens een grens trekken. En dat is in dit geval de MPM. Dit is de Maximum Permitted Mileage. Dit is een afgeleide van de afstand tussen je luchthaven van vertrek en luchthaven van aankomst. Deze kun je raadplegen via Expertflyer. Bij American Airlines mag je deze ook nog eens met 25% overschrijden! En dat is in mijn ogen ideaal om een mooie ticket in elkaar te zetten.

Aan de slag met Maximum Permitted Mileage

Eind vorig jaar boekte ik een trip naar Abu Dhabi. Voor de terugreis stond reeds een Etihad First Class Appartment gereserveerd van Abu Dhabi naar Londen en vervolgens terug naar Amsterdam met British Airways. De heenreis wilde ik graag maximaal gebruik maken van de MPM. Ik had het artikel van Valentijn (klik) gelezen over zijn trip met British Airways van Moskou naar Londen in First Class. Deze vlucht wilde ik er graag tussen proppen!

Via Expertflyer zocht ik uit wat de MPM is. Helaas is dat van Moskou naar Abu Dhabi “slechts” 2830 mile, inclusief 25% overschrijding dus 3537. De trip die ik in gedachten had was maar liefst 5094 mile en daarmee ruimschoots teveel.

Gebruik ExpertFlyer voor het berekenen van de MPM.
Gebruik ExpertFlyer voor het berekenen van de MPM.
Helaas bleek mijn route met 5094 mile echter te veel van het goede....
Helaas bleek mijn route met 5094 mile echter te veel van het goede….

Ik ben vervolgens doorgegaan met zoeken. Die First Class vlucht met BA begon een soort obsessie te worden….. Uiteindelijk kwam ik na urenlang zoekwerk uit op het Finse plaatsje Vaasa. Hiermee kwam ik milestechnisch uit en kon ik mijn ticket boeken!

Vanaf Vaasa werd de MPM een stuk hoger!
Vanaf Vaasa werd de MPM een stuk hoger!
En dit resulteerde in de volgende route!
En dit resulteerde in de volgende route!

Het aardige aan dit ticket was dat ik met veel verschillende airlines vloog. Zo vloog ik Finnair in Economy, Siberian Airlines in Business Class, British Airways First & Business en twee keer Qatar First Class! In Doha zorgde ik voor een tussenstop van 16 uur, zodat ik kon slapen op één van de (gratis) hotelkamers in de Al Safwa lounge. Ik heb de brandstoftoeslag gemakkelijk terugverdiend aan een aantal glazen Krug daar!

Nu weet ik waar die brandstoftoeslag voor is!
Nu weet ik waar die brandstoftoeslag voor is!

Maar het kan ook simpeler

Ik was genoodzaakt om deze route redelijk ingewikkeld in elkaar te zetten, omdat de Moskou – Abu Dhabi redelijk kort is. Maar dat is lang niet altijd nodig. Als je een lange(re) route hebt kun je nog steeds mooi combineren, maar hoef je niet beslist ingewikkelde routes te vliegen. Vanaf Colombo is het bijvoorbeeld prima mogelijk een segment in First Class naar Moskou toe te voegen. De MPM is dan 8190 mile. Vlieg je met achtereenvolgens Jet Airways (business), Etihad (A380 First), Qatar (First) en British Airways (First), dan zit je op 7217 mile. Ruimschoots voldoende ruimte over dus, maar op deze manier kun je wel veel vliegen in mooie producten!

Een langere route zorgt voor veel MPM ruimte....
Een langere route zorgt voor veel ruimte in de MPM….

 

De beperkingen

Helaas zijn er wel een aantal beperkingen bij het boeken van Award Tickets. Zo is het niet mogelijk om op één ticket naar Azië te reizen via het Midden Oosten met Etihad Airways. Met Qatar is dit wel gewoon toegestaan. Daarnaast moet je de meest directe route nemen en backtracken is niet toegestaan. Dat is niet bepaald het geval met de voorbeelden die ik hierboven geef. Van Moskou naar het midden oosten is normaal echter niet echt een geschikte First Class route. In combinatie met het feit dat de gemiddelde agent in de VS niet weet waar alle plaatsen liggen, komt het meestal alsnog goed.

Wat een drama, je kunt alleen met Qatar via het midden oosten naar Asië...
Wat een drama, je kunt alleen met Qatar via het midden oosten naar Asië…

Bovengenoemde route kan dus eerder op bezwaar stuitten als je in business class wilt vliegen, omdat hiermee veel efficiëntere routes te creëren zijn. Mocht dit in praktijk tot belemmeringen leiden, zorg dat dat je een datum kiest waarop geen award beschikbaarheid is bij die efficiëntere vlucht! Dat is namelijk een valide reden om middels een omweg te vliegen!

Daarnaast gaat het er waarschijnlijk ook om dat je intentie duidelijk over komt bij de agent. Toen ik mijn First Class ticket dit jaar boekte merkte ik op enig moment dat de agent er wel genoeg van had (gelet op het zuchten en steunen van de agent ik trouwens ook 😉 ). Ik heb toen besloten twee segmenten die in het midden oosten op mijn lijstje stonden te schrappen. Ik wilde niet het risico lopen dat ik een uur voor niets aan het bellen was geweest.

Inspiratie opdoen voor routes

Basiskennis van de regels voor het boeken van award tickets is belangrijk, maar hoe weet je nu welke routes er allemaal zijn? Inmiddels kan ik de Oneworld routes in Europa en het Midden Oosten wel bijna dromen, maar het grootste deel heb ik simpel opgezocht via Google Flights. Ik zoek simpelweg door bij luchtvaartmaatschappij “Oneworld” te kiezen. Vervolgens kies ik bij Tussenstops “rechtstreeks”. Nadat ik vervolgens mijn vertrekpunt (en reisklasse) heb geselecteerd open ik de kaart. Hier zie je vervolgens de diverse mogelijkheden naar voren komen. Als je een plaatsnaam ziet met een prijskaartje, weet je dat er een route is! Natuurlijk moet je dan nog wel award beschikbaarheid zoeken, maar je weet in ieder geval wat in praktijk mogelijk is!

Simpel zoeken met Google Flights!
Simpel zoeken met Google Flights!

Conclusie

Een award ticket boeken bij American Airlines kan een rechttoe recht aan transactie zijn. Een enkele reis met Etihad in hun First Class Appartement is natuurlijk geweldig, maar je kunt er veel meer uit halen! Vooral voor liefhebbers die diverse lounges en toestellen willen proberen is er bij American echt veel mogelijk. Het kost wel wat puzzelwerk, maar eigenlijk is dergelijke voorpret natuurlijk alleen maar leuk.

Mocht je vragen hebben over het boeken van een award ticket, stel ze dan hieronder of op ons forum!

Wat is jouw favoriete route?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *