Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Je kent het wel, je komt terug na een reis met het vliegtuig op Schiphol en moet je reis voorzetten met het OV. Het is druk op de perrons bij de treinen of de bussen, mensen drukken elkaar weg en je kunt je niet prettig verplaatsen. Verschillende partijen zien deze problemen al enige tijd. Daarom zullen er in de nabije toekomst aanpassingen komen die ervoor moeten zorgen dat Schiphol Airport beter bereikbaar is per trein en bus. De gemeente Haarlemmermeer, Vervoerregio Amsterdam, Schiphol, NS en ProRail gaan samenwerken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de bereikbaarheid te verbeteren.
Vanaf 2025
De samenwerking tussen de eerder genoemde partijen zorgt voor de financiële haalbaarheid van dit project. Samen gaan zij ervoor zorgen dat vanaf uiterlijk 2025 de bereikbaarheid van het vliegveld verbeterd is. Dit zal gebeuren door verschillende interventies. Het station op Schiphol is een Multimodale Knoop (MKS) waar dagelijks zo’n 109.000 mensen in-, uit- of overstappen. Hierdoor behoort het tot een van de 5 grootste stations van het land. Verder komen er per uur ongeveer 140 bussen naar de luchthaven en dan is er nog niet gesproken over de andere verbindingen naar de luchthaven. Schiphol zit al jaren in de knoei met de beperkte ruimte die er is voor onder andere het OV, maar daar gaat dus op korte termijn verandering in komen.
Treinen
Het is druk op de perrons, daarom komen er onder andere toegangspoortjes en meer in- en uitgangen naar de perrons. Schiphol Plaza zal meer ruimte bieden, waardoor reizigers ook hier kunnen wachten alvorens de trein vertrekt. Om de drukte verder beter te spreiden komen er andere maatregelen om mensen te stimuleren niet in de spits te reizen of komt er personeel dat de drukte beter moet reguleren. Vanaf 2023 zal er een Airport Sprinter worden geïntroduceerd. Geen metro maar een NS Sprinter die 8x per uur vanaf een vast spoor naar Amsterdam Centraal zal reizen. Om de drukte verder beter te spreiden zal de dienstregeling aangepast worden.
Bussen
Ook de bussen krijgen meer en betere ruimte. Er zal een buseiland ontstaan op de huidige plek van het busstation. Vanuit het buseiland komt ook een directe toegang tot het station, zodat je niet eerst via Schiphol Plaza hoeft te lopen.
De bovengenoemde maatregelen moeten de drukte op middellange termijn aanpakken. Op lange termijn moeten er andere maatregelen komen om de drukte beter te spreiden in dit gebied, wat die maatregelen zullen worden is nog onbekend. Wel wordt er onder andere gesproken over het uitbreiden van de Noord-Zuidlijn.
Investering
Met de verbeteringen van de bereikbaarheid is een behoorlijk bedrag gemoeid. De verschillende partijen dragen allemaal hun steentje bij. De NS draagt het minst bij met €20 miljoen. Schiphol en de Vervoersregio Amsterdam met ieder bijna €70 miljoen en het Rijk €78,8 miljoen. Onlangs werden de plannen goedgekeurd, dus er moeten nu concrete plannen gemaakt worden die in 2022 klaar moeten zijn. Het is dus nog even wachten alvorens we echt iets zullen merken van de betere bereikbaarheid van de luchthaven met het OV.
Bron & Beeldmateriaal: Schiphol
Geef een reactie