Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Rectificatie: in een eerdere versie van dit artikel ontbrak per abuis een correcte bronvermelding. Dit past niet binnen onze gebruikelijke manier van berichtgeving. De redactie biedt hiervoor haar excuses aan Doron Sajet van NH Nieuws. Het artikel is aangepast met de correcte vermeldingen.
Luchthaven Schiphol wil dat de luchtvaart in 2050 klimaatneutraal is, meldt NH Nieuws. Dit kan worden bereikt door o.a. vliegtuigen uitsluitend duurzame brandstof te laten tanken. Ook elektrisch taxiën en zelfs elektrisch vliegen op lange termijn behoren tot de mogelijkheden. Schiphol wil de uitstoot van broeikasgassen voor 2030 naar 0 terugbrengen. Daarvoor is er de afgelopen jaren al het nodige gedaan.
Zo is de luchthaven ondertussen voorzien van windenergie en liggen er zonnepanelen. Ook wordt er met elektrische voertuigen gereden. “Samen met Londen-Heatrow lopen we daarbij het hardst op dit gebied in Europa” stelt topman Dick Benschop in het Parool. Ook Air France gaat vanaf volgend jaar klimaatneutraal vliegen op binnenlandse vluchten. Vanaf volgend jaar gaat Schiphol met KLM en EasyJet kijken hoe vliegtuigen elektrisch van de gate naar de startbaan kunnen worden gebracht. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.
Duurzaam tanken
Iets wat de komende jaren al kan worden gedaan is maatschappijen verplicht duurzame kerosine te laten taken. “Op die manier wordt afgestapt van de fossiele kerosine”, geeft topman Dick Benschop aan tegenover NH. Schiphol en KLM hebben al geïnvesteerd in een fabriek voor duurzame biobrandstof. Op dit moment komt slechts 0,1% van de vliegtuigbrandstof die op Schiphol wordt getankt uit biologische bronnen. In 2030 moet een zevende deel van deze brandstof komen uit biologische bronnen.
Ook kunnen korte afstandsvluchten volgens Benschop vervangen worden door de trein. Eerder dit jaar schreven we hier al een artikel over. NS wil dat in de toekomst bestemmingen op 700 km afstand van Amsterdam goed bereikbaar worden met de trein. Daarvoor moet er wel ruimte vrijkomen op het station op Schiphol. Het doortrekken van de metro vanuit het centrum van Amsterdam zou hieraan kunnen bijdragen. Dit omdat er eigenlijk geen mogelijkheid bestaat om het aantal perrons van 6 uit te breiden.
Milieuorganisaties
Alhoewel de plannen om een klimaatneutrale luchthaven te worden in 2050 al aan Greenpeace zijn voorgelegd, nemen de verschillende milieuorganisaties hier geen genoegen mee. Zo is een krimp van de luchtvaart voor Greenpeace een harde eis en mag Lelystad Airport niet worden geopend voor vakantievluchten. Benschop geeft aan dat luchthaven Schiphol wel onder het Parijs-akkoord valt, maar de luchtvaart die Schiphol faciliteert hoort daar niet bij. Benschop geeft we aan om als luchthaven de doelstellingen van het Parijs-akkoord op te volgen, meldt het NRC.
Geef een reactie