Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Duurzaamheid en luchtvaart moeten ooit hand in hand gaan. Maar voordat het zover is, is er nog een lange weg te gaan. Stapje voor stapje proberen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen de luchtvaart duurzamer te maken. Bijvoorbeeld door nieuwere vliegtuigen op te nemen in de vloot of juist door te elektrificeren. En dat laatste is op Schiphol al een tijdje gaande. In een volgende stap test Schiphol samen met partners nu een waterstof aangedreven GPU, als eerste luchthaven ooit.
Waarvoor gebruikt Schiphol een GPU?
GPU staat voor Ground Power Unit, oftewel een machine die er op de grond voor zorgt dat vliegtuigen stroom krijgen zonder de motoren te gebruiken. Schiphol is al een tijd aan het investeren in e-GPU’s. Deze elektrische GPU’s kunnen zowel bij de gate als elders op het platform het vliegtuig voorzien van stroom, zonder gebruik te maken van diesel als brandstof. Echter leveren deze e-GPU’s soms nog te weinig stroom, waardoor men alsnog een GPU op diesel moet gebruiken. Voor een duurzamere oplossing, onderzoekt Schiphol nu samen diverse partners of het mogelijk is om een GPU aangedreven op waterstof in te zetten.
Als eerste luchthaven ter wereld voert Schiphol deze testen met waterstof GPU’s nu uit. En dat ziet de luchthaven uiteraard maar al te graag als een primeur.
Ik ben enorm trots dat we op Schiphol deze innovatie als eerste luchthaven wereldwijd kunnen testen. De op waterstof aangedreven GPU past binnen onze ambitie om in 2030 uitstootvrij te willen zijn met onze eigen activiteiten op de grond. Door constant te blijven innoveren en verbeteren dragen we bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit voor onze medewerkers en de directe omgeving.
Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure
Waterstof de toekomst?
Het doel van Schiphol is om in 2030 dus uitstootvrij te zijn met haar eigen activiteiten. Daarvoor investeert de luchthaven enorm. Bijvoorbeeld door elektrische bussen of e-GPU’s te gebruiken. Een volgende stap is een waterstof-GPU. In sommige gevallen is deze namelijk nodig omdat een e-GPU niet toereikend is. Het is gemakkelijk om deze op locatie bij te vullen, wat tijd en voertuigbewegingen bespaart, aldus de luchthaven.
Schiphol werkt samen met KLM, Zepp.solutions en Dynell. En het project wordt mede gesubsidieerd door de Europese Unie. Dynell is een Oostenrijkse producent van GPU’s. Zij hebben samen met het Delfse Zepp.solutions de H2-GPU ontwikkeld. Voorlopig worden de H2-GPU’s van Schiphol alleen gebruikt voor de KLM Cityhopper vloot.
Het is belangrijk dat we waterstof aangedreven apparatuur ontwikkelen om een emissievrije grondoperatie te realiseren. De batterijoplossingen van nu voldoen namelijk niet altijd aan de operationele eisen. Bij KLM Cityhopper werken we samen met onze partners hard aan technologische oplossingen die we uiteindelijk standaard kunnen gebruiken in onze operatie. Ik vind het daarom een eer dat wij als eerste de nieuwe waterstof GPU kunnen testen.
Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper
Bron: Schiphol
Geef een reactie