Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen jaar ging het helemaal mis op onder andere Amsterdam Airport Schiphol. Enorme rijen tot ver buiten de terminalgebouwen, gemiste vluchten en vele vertragingen. Oorzaak hiervan was een tekort aan personeel. Schiphol was onder meer genoodzaakt het aantal reizigers te beperken voor een langere tijd. Vanaf komend zomerseizoen, eind maart, zal Schiphol de beperking op het aantal reizigers echter stoppen en de capaciteit weer uitbreiden.
Chaos op Schiphol
De chaos op onder andere de Nederlandse luchthaven Schiphol begon vorig jaar april. Dit allemaal doordat wereldwijd de coronabeperkingen snel werden versoepeld. Reizigers konden massaal weer op pad en dat deed men na ruim twee jaar niet te hebben kunnen reizen. Hierop waren luchthavens niet voorbereid, waardoor chaos ontstond in de zomerperiode. Alles werd uit de kast getrokken om de reis op de luchthaven zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo kwam Schiphol met een actieplan, werd de capaciteit bij luchtvaartmaatschappijen verminderd en moesten vluchten uitwijken naar andere luchthavens in Nederland.
Uiteindelijk was Schiphol genoodzaakt om voor een langere periode een beperking door te voeren voor het aantal reizigers per dag op de luchthaven. Zo mochten er bijvoorbeeld in oktober maar 69.500 reizigers per dag vertrekken.
Beperking voor het aantal reizigers stopt
Het was al een tijdje spannend hoe het komende zomerseizoen, dat eind maart begint, van start zou gaan. Zouden beperkingen op het aantal vertrekkende reizigers blijven of komen er versoepelingen? Schiphol heeft veel in het werk gesteld om weer normaal te kunnen functioneren. Met een banenmarkt, salarisverhogingen en bonussen hebben ze geprobeerd nieuw personeel aan te trekken.
Dit heeft er nu in geresulteerd dat de nieuwe topman van Schiphol, Ruud Sondag, heeft aangekondigd dat er vanaf eind maart geen beperkingen meer zijn voor het aantal reizigers op de luchthaven.
Uitdagingen op Schiphol
Ondanks dit goede nieuws blijven er uitdagingen voor de komende periode. Met name voor de piekmomenten in de ochtend wordt nog gezocht naar een oplossing. In de komende weken zullen hier gesprekken worden gevoerd met de luchthaven, luchtvaartmaatschappijen, de Koninklijke Marechaussee en de bagage-afhandelaren. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat reizigers een goede ervaring hebben en de werkdruk voor het personeel op de luchthaven acceptabel is.
Ruud Sondag, CEO Schiphol, zegt het volgende over deze aankondiging:
Ik ben blij voor onze reizigers, medewerkers en luchtvaartmaatschappijen met de vooruitgang die we gezamenlijk hebben geboekt. Het ziet er goed uit richting meivakantie. Vanaf de start van het seizoen 2023 eind maart gaan we verder opschalen en dat gaan we op een verstandige en gefaseerde wijze doen, in het belang van diezelfde reizigers, medewerkers en luchtvaartmaatschappijen. We gaan geen risico’s nemen. Wij willen weer de kwaliteit en zekerheid bieden die iedereen van Schiphol mag verwachten. Samen met onze partners op de luchthaven gaan we aan de slag om de laatste knelpunten aan te pakken richting meivakantie en daarna. We doen dat in team Schiphol zoals wij dat noemen en laten zo zien dat we het samen moeten doen. We zijn nu ruim op tijd om goed te organiseren. Dat zal sowieso ruimer zijn dan vorig jaar en net onder de aantallen zitten van 2019, het laatste jaar voor corona.
Bron omslagfoto: Schiphol
Geef een reactie