Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Waarschijnlijk mijn kortste vlucht ooit, de vlucht tussen Vancouver en Victoria. Nadat ik met KLM vanuit Amsterdam naar Calgary vloog, vloog ik hierna door met WestJet naar Vancouver. Vanuit daar nam ik de 18 minuten durende vlucht naar Victoria op Vancouver Island. WestJet vliegt tussen Vancouver en Victoria met een Bombardier Dash 8-400, waarover je in dit artikel een review leest.
Aanschaf WestJet Economy ticket
Mijn ticket van Vancouver naar Victoria is onderdeel van mijn gehele reis tussen Canada en Nederland. Ik kocht dit ticket bij KLM met de volgende segmenten:
- KLM Amsterdam naar Calgary – Economy Comfort
- WestJet Calgary naar Vancouver – Economy
- WestJet Vancouver naar Victoria – Economy
- KLM Vancouver naar Amsterdam – Economy Comfort
In dit artikel kun je meer lezen over mijn ervaring in de Boeing 787-9 van KLM in Economy Comfort. Maar in dit artikel zal ik dieper ingaan op de vlucht tussen Vancouver (YVR) en Victoria (YYJ). Waar de heenreis onderdeel is van mijn KLM-ticket, moet ik de terugreis vanuit Vancouver naar Victoria op een andere manier aanschaffen. Ik kies ervoor om de retourreis met Miles via KLM aan te schaffen. Dit kost mij 10.500 Miles en € 12,15 voor een enkele reis.
Check-in en security
Op de heenvlucht hoef ik mijn bagage niet meer in te checken voor deze vlucht. Deze wordt namelijk al doorgestuurd naar Victoria vanuit Calgary. Ook hoef ik dus niet meer langs de security.
Op de terugvlucht vanuit Victoria naar Vancouver moet ik wel mijn bagage inchecken, evenals langs de security. De luchthaven van Victoria is vergelijkbaar qua grootte met Eindhoven Airport of Rotterdam/The Hague Airport.
Door een tekort aan personeel duurt het inchecken wel wat langer. Er is namelijk maar één medewerker aanwezig. Onduidelijk is tot aan het inchecken of ik in mijn ticket dat ik betaalde met Miles via KLM nu wel of geen ruimbagage inbegrepen had. Telefonisch werden hier wisselende antwoorden gegeven. Ook via de chat met WestJet. Dit resulteerde in toch maar een aanschaf van een stuk ruimbagage. Uiteindelijk bleek bij het inchecken dat dit niet nodig geweest was en heb ik dus betaald voor iets wat al wel inbegrepen was. Ik vermoed dat dit met mijn Flying Blue Platinum status te maken heeft. Nogmaals, niemand kan hier een duidelijk antwoord in geven.
De ruimte waar de veiligheidscontrole is, is beperkt qua rij. Er zijn enkele apparaten, maar enkel twee zijn in gebruik. Het duurt ongeveer 15 – 20 minuten voordat ik aan de andere kant van de veiligheidscontrole sta.
De terminal is modern en er zijn een paar winkeltjes en er een kleine bar / restaurant waar je wat eten en drinken kunt halen. Verder is er voldoende ruimte in de terminal om te gaan zitten.
Boarding van de WestJet Dash 8-400
Na aankomst van mijn vlucht uit Calgary, moet ik vlot naar de andere kant van de luchthaven in Vancouver. Deze inkomende vlucht was vertraagd, dus de overstaptijd was inmiddels flink ingekort. Helaas dus ook geen tijd meer om de lounge op Vancouver te bezoeken.
Ik moet naar Terminal A, gates 1-12. Mijn vlucht vertrekt namelijk vanuit Gate A8. Iets na aankomst bij de gate, start de boardingsprocedure. Door een soort lange tent wandel ik naar het platform. Hier staat de WestJet Bombardier Dash 8-400 klaar om mij van Vancouver naar Victoria te brengen.
Het leuke aan dit soort vliegtuigen vind ik het boarden via de trap van het vliegtuig zelf. Het heeft wel wat en is toch weer anders dan dat je via een jet bridge het vliegtuig mag betreden.
Bij binnenkomst verwelkomt een medewerker van WestJet mij. Ik wandel naar mijn stoel en berg mijn bagage op.
WestJet Economy cabine in Bombardier Dash 400
Zowel op de heen- als terugvlucht reis ik met WestJet tussen Vancouver en Victoria. Eigenlijk is de ervaring hetzelfde, evenals de cabine. Dit komt natuurlijk mede doordat er met hetzelfde soort vliegtuig gereisd wordt. Helaas is op de terugweg de vlucht wel met bijna een uur vertraagd.
De cabine van de Bombardier Dash 8-400 bij WestJet bestaat uit bestaat uit 20 rijen. De stoelen staan in een 2-2 configuratie en alleen de eerste 3 rijen bieden iets meer ruimte.
Boven de stoelen bevinden zich de bagagebakken. Aangezien deze Bombardier ook klein is, is ook hier beperkte ruimte. Een gemiddeld rolkoffertje past erin, evenals een rugtas. Maar alles wat uitpuilt gaat er nauwelijks in. Dit zal je dan onder de stoel voor je moeten plaatsen.
Benieuwd hoe deze (net geen 20 minuten durende vlucht met de Dash 8-400 van WestJet eruitziet? Deze kun je zien op ons YouTube-kanaal. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Comfort en service bij WestJet in Economy Class
Deze nog net geen 20 minuten durende vlucht is zo kort, dat er van service aan boord geen sprake is. De cabin crew loopt een paar keer heen en weer en deelt wat informatie. Het is echter niet mogelijk reizigers te voorzien van drinken of een snack. Jammer, maar vanwege de korte duur wel begrijpelijk.
Het comfort van deze vlucht is daardoor ook net iets minder, maar dat zal veel reizigers op de vlucht met WestJet van Vancouver naar Victoria en vice versa niet heel veel doen verwacht ik. De reis duurt al veel minder lang (inclusief inchecken e.d.) dan met de boot vanuit Vancouver Island naar het vaste land van Canada.
Deze Bombardier Dash 400 van WestJet brengt me dus in ongeveer 20 minuten van Vancouver naar Victoria (en v.v.). De stoelen hebben een lichte recline, waardoor je net iets meer ruimte hebt. Helaas is het tafeltje in de stoel voor je wat laag aangebracht. Dit beperkt de beenruimte en voor reizigers die wat langer zijn is dit minder prettig. Er is geen hoofdsteun die je kunt verstellen aanwezig. De stoel zit oké, maar voor een langere vlucht zou ik toch een ander toestel kiezen als dit mogelijk is.
In de stoel voor je is ruimte voor een menukaart en je vindt hier ook veiligheidskaart. Hieronder is een tafeltje dat je makkelijk in- en uit kan klappen. Het is vrij ruim en dus ook ideaal op bijvoorbeeld een tablet of laptop op te plaatsen. Onder het tafeltje is nog een kleine stoelzak aanwezig om een en ander in op te bergen.
Probeer een stoel voor de motoren te bemachtigen. Je hebt dan mooi uitzichten op de propellers, maar ook op het schitterende landschap tussen Vancouver en Victoria in.
WestJet & Flying Blue
Tot slot bespreken we in deze review ook de voordelen van het loyaliteitsprogramma Flying Blue gedurende mijn reis met WestJet in Economy van Vancouver naar Victoria.
WestJet is geen onderdeel van het SkyTeam, echter kun je Miles en XP sparen op vluchten uitgevoerd door WestJet. Dit kan alleen als je een ticket uitgegeven door KLM, Delta of bijvoorbeeld Air France boekt waar ook het DL, KL of AF vluchtnummer op staat.
Het aantal Miles voor deze vlucht is nihil, evenals het aantal XP dat je spaart. Voor binnenlandse vluchten in Canada spaar je namelijk 2XP in Economy en 6XP in Business Class. Verdere voordelen zijn redelijk beperkt. WestJet biedt op deze vlucht namelijk geen premium stoelen aan aan reizigers met een Elite plus status bij Flying Blue. Vanwege de Platinum status kan ik wel eerder boarden dan andere reizigers. Als ik voldoende overstaptijd had, had ik nog gebruik kunnen maken van de lounge in Vancouver. Ook mocht ik één gratis ruimbagage item inchecken voor de gehele heenreis van Amsterdam naar Victoria. Voor de terugweg (een met Miles aangeschaft ticket via KLM) is het nog steeds redelijk onduidelijk hoe de regels hier nu in zijn. Ik raad je dan ook aan hier gewoon een stuks ruimbagage bij aan te schaffen en het eventueel achteraf terug te claimen.
Beeldmateriaal review WestJet Bombardier Dash 800 v.v. Vancouver Victoria: InsideFlyer – Marco
Mattijs zegt
Beste Marco,
Leuk om te lezen aangezien ik binnenkort ook een binnenlandse vlucht heb met Westjet. Je schreef dat je de lounge in kon met je Platinum status. Weet jij of dit ook geldt voor de luchthaven waar ik vertrek met Westjet om na aankomst op bestemming over te stappen op KLM?
Marco zegt
Hallo Mattijs,
Als de vlucht van WestJet onderdeel is van je KLM-ticket, dan zou je gebruik moeten kunnen maken van de lounges. Er staat als het goed is een KL nummer op je ticket.
Heb je de vlucht afzonderlijk aangeschaft, dan heb je geen kosteloze toegang.
Goede reis1
Mattijs zegt
Ha Marco,
Dank…! We gaan het ervaren
Van Gooiland zegt
“Het is echter niet mogelijk reizigers te voorzien van drinken of een snack. ”
Natuurlijk is dat mogelijk, gewoon een kwestie van willen. Onder aan de trap een trolley met snack bags neerzetten en klaar is Kees.