Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In deze review nemen we je mee op reis naar China. In China bezoeken we verschillende leuke plekken en we starten in metropool Shanghai. Vanuit Amsterdam reizen we naar Parijs. Hier stappen we in de nieuwe Premium Economy van Air France in de Boeing 777-300 tussen Paris CDG en Shanghai Pudong. Klaar voor deze 12 uur durende vlucht? Check dan deze Air France review in Premium Economy Bon Voyage!
Trip naar China
China blijft ons elke keer weer verbazen. Van super modern tot zeer traditioneel. Na onze reis in oktober in het zuiden van China, reizen we nu meer naar het midden en noorden van het land. We starten onze reis in Shanghai, waarna we verder reizen naar Xi’an. Vanuit daar is het tijd om het begin van de Tibetaanse Hoogvlaktes te bezoeken vanuit de stad Xining. We sluiten onze reis af in de hoofdstad Beijing. Hier mag een bezoek aan de Verboden Stad en de Chinese Muur natuurlijk niet ontbreken! Maar gaat dat ons lukken zo tijdens de Golden Week?
Over deze trip zullen we verschillende vlucht en hotel reviews schrijven, evenals bestemmingstips.
Met Air France in Premium Economy van Paris naar Shanghai
Waar we de afgelopen keren regelmatig met KLM in haar nieuwe product Premium Comfort hebben gereisd, besluiten we nu weer eens voor Air France te gaan. Sinds de laatste keer naar Bangkok heeft Air France haar product een upgrade gegeven en we zijn benieuwd of het het waard is.
Deze reis kost per persoon € 1.305. Het leverde 55 XP en 10.268 Miles op bij Flying Blue. Door de aanschaf van CO2-compensatie en duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF) ontvang ik nog 128XP en 9.992 Flying Blue Miles.
De volgende reisklassen komen voor in dit ticket:
- Amsterdam – Paris CDG: Economy met Air France
- Paris CDG – Shanghai PVG: Premium Economy van Air France
- Shanghai Hongqiao – Xi’an: Economy met China Eastern
- Beijing (PEK) – Amsterdam: Premium Comfort van KLM
Inbegrepen in de prijs is uiteraard de vlucht, maar ook 2x 23kg ruimbagage, 2x handbagage en 1x een accessoire.
Buiten bovenstaand ticket om, boeken we nog enkele andere reizen:
- Shanghai – Nanjing: Second Class met de trein (China Railways)
- Xi’an – Xining: First Class met de trein (China Railways)
- Xining – Beijing (PKX): Business Class met China Eastern
Aanvang van de reis
Vanuit het zuiden van het land reizen we per trein naar Amsterdam Airport Schiphol. De meivakantie begint vandaag in het zuiden van het land op veel plekken. Op Schiphol is daar eigenlijk weinig van te merken. Aangezien we beschikken over een Privium Plus lidmaatschap kunnen we snel de paspoortcontrole passeren. Hierna met de Priority Pass de nieuwe Aspire Lounge 41 in. De Priority Pass is inbegrepen bij een American Express Platinum Card. Meer over deze lounge lees je in deze uitgebreide Aspire Lounge 41 review.
De reis start dus in Amsterdam. Bagage checken we hier in en de boarding pass halen we hier ook op. Gevolgd door de veiligheidscontrole. We maken gebruik van de nieuwe Aspire Lounge 41 en dan is het tijd om de reis echt te starten. Onze vlucht naar Parijs is wat vertraagd, waardoor we wat minder tijd in Parijs hebben om nog een bezoekje te brengen aan de Salon Air France Terminal 2E Hall K, pas de problem!
De vlucht naar Parijs verloopt verder soepel en we arriveren zo’n 30 minuten later op de luchthaven van Paris CDG.
De vlucht naar Shanghai vertrekt vanaf Gate K37 in Terminal 2E. Vanuit Terminal 2F, waar onze vlucht uit Amsterdam is gearriveerd is dit tussen de 10-15 minuten wandelen, inclusief de wachttijd bij de paspoortcontrole op dat moment.
We hebben nog wat tijd voordat het boarden van onze vlucht begint en die nuttigen we in de Salon Air France lounge in deze terminal.
Boarding AF116 in Parijs
Het is rond de klok van 21.15 uur wanneer we ons richting gate K37 begeven. Er staan al flink wat mensen klaar om de Boeing 777-300 van Air France te betreden richting Shanghai.
Medewerkers checken de boardingpassen en paspoorten van de reizigers en zetten iedereen in de juiste zone. Wij sluiten aan bij zone 1/2.
Na een poosje gaat de gate echt open en lopen we via een brug richting de jetbridge. Hier moeten we ook de nodige tijd wachten, 21:40 uur kunnen we dan echt aan boord. Er is nog een splitsing voor reizigers in Business Class en reizigers in Premium Economy en Economy. We nemen de laatste afslag. We vliegen vandaag namelijk in de vernieuwde Premium Economy van Air France in Boeing 777-300 tussen Paris CDG en Shanghai PVG.
Bij binnenkomst worden we vriendelijk verwelkomd en naar het juiste gangpad verwezen. Via een deel van de Business Class wandel je de Premium Economy cabine van Air France in.
Air France Premium Economy Cabine
Het is alweer even geleden dat we met Air France in de Premium Economy hebben gevlogen. Destijds hadden we niet zo’n hele beste ervaring. Dat begon al met de stoel, maar eigenlijk was er nog meer niet in orde.
Ken je ons YouTube-kanaal al? Van deze review met Air France in Premium Economy in de Boeing 777 tussen Paris CDG en Shanghai Pudong hebben we uiteraard ook een video reportage gemaakt. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Air France is de afgelopen jaren flink bezig geweest met het harde product een upgrade te geven. In de Air France Boeing 777 waarmee we vandaag tussen Paris CDG en Shanghai vliegen, is dan ook de nieuwste Premium Economy aanwezig. Deze Premium Economy bestaat uit 6 rijen in een 2-4-2 configuratie.
De stoelen bij het raam in rij 23 hebben enkel 1 raam, terwijl de overige stoelen de beschikking hebben over 2 ramen. Qua bekleding heeft Air France voor de donkerblauwe bekleding gekozen met een kleine verwijzing naar Air France: het rode logo.
Net achter de Premium Economy cabine van Air France vind je de toiletten, aan ieder gangpad één. Helemaal achter in het vliegtuig zijn ook nog toiletten. Evenals de keuken, die je ook in het midden van de Economy cabine kan vinden. Hier kun je gedurende de vlucht snacks en drankjes halen. De toiletten hebben geen upgrade gekregen, er vertonen dan ook de nodige gebruikerssporen.
Op verschillende momenten gedurende de vlucht zijn de kleuren van de Franse vlag zichtbaar in de cabine middels de mood lighting. Boven de stoelen zijn de bagagebakken te vinden. Persoonlijk vind ik ze wat klein qua opbergruimte. Sommige reizigers hebben dan ook moeite om hun (goed gevulde) koffers hierin op te bergen.
Air France Premium Economy stoel in Boeing 777-300
Zoals gezegd vliegen we deze keer in de vernieuwde Premium Economy van Air France. Op InsideFlyer lees je allerlei reviews van deze cabine van onder andere KLM, Air France, Singapore Airlines en Delta Air Lines. Het is goed dat Air France haar product heeft verbeterd en dat begint al met de meer comfortabele stoelen.
Er zijn 48 stoelen in deze cabine. De stoelen hebben een aardige recline en een pitch van 38”. De stoel voor je komt naar je toe als de reiziger voor je de stoelleuning schuiner plaatst. De breedte van de stoel is 19” en dat is fijn. Je hebt hierdoor voldoende bewegingsruimte.
Het middenconsole is wat smal en hier tref je het uitklapbare tafeltje in. Dit is in vergelijking met de oude cabine wat kleiner, maar een tablet of laptop kan je hier nog gemakkelijk op plaatsen.
Verder vind je in het middenconsole of de andere armleuning nog oplaadmogelijkheden (usb-a en usb-c) en een afstandsbediening waarmee je het scherm kunt bedienen. Er is geen stopcontact.
Niet onbelangrijk zijn natuurlijk de knopjes om de rugleuning te bedienen en de steun voor je benen. Ook deze tref je in het middenconsole.
In de stoel voor je vind je een stoelzak (gevuld met veiligheidskaart en misselijkheidszakje) en een vakje waarin je bijvoorbeeld je paspoort of telefoon kunt plaatsen.
Hierboven is een helder scherm van 13,3” voor het inflight entertainmentsysteem te vinden. Deze is gedeeltelijk aan te passen, zodat je in verschillende hoeken nog steeds goed zicht hebt. Bijgeleverd is de Air France koptelefoon. Volgens Air France zouden deze geluid afsluitend moeten zijn. Je kunt ook je eigen koptelefoon/oortjes aansluiten via Bluetooth.
Tot slot, rondom de stoel is nog een leeslampje te vinden en tussen de stoelen voor je een houder voor een flesje drinken.
Comfort in Premium Economy
Air France heeft een goede upgrade doorgevoerd wat betreft het comfort van het Premium Economy product. Waar ik de oudere cabine verre van comfortabel vond, is dat zeker nu niet meer het geval.
Er is voldoende ruimte tussen je eigen stoel en de stoel voor je, ook als de rugleuning van de stoel voor je naar achter is bewogen. Natuurlijk is dit een persoonlijke mening, maar voor mij was het prima om in en uit mijn stoel te komen. De zitting en rugleuning hebben ook een goed kussen, waardoor je fijn zit. Ook voor een langere vlucht, in mijn geval van meer dan 12 uur. Het lukt me zelfs om 7 uur te slapen.
De hoofdsteun is fijn en kun je naar boven en beneden plaatsen. Evenals de zijkanten zo bewegen dat je met je hoofd in een soort kommetje kunt liggen.
Air France voorziet reizigers in Premium Economy van een fijne deken die niet te warm is, net als een prima kussen voor extra comfort.
De recline is fijn en de beensteun is gemakkelijk te gebruiken. Waar in de vorige cabine de voetensteun flink in de weg zat, vind ik dat bij deze nieuwe cabine niet meer het geval.
Het middenconsole is wel wat smal en je zit dan ook al gauw met je arm tegen die van de andere passagier aan.
Al met al is deze cabine een 100% verbetering ten opzichte van de vorige. Ik zou dan ook zeker nog eens met Air France vliegen als dat zo uitkomt wat betreft het comfort.
WiFi & IFE
Ook in deze Air France review in de Boeing 777-300 van Paris CDG naar Shanghai Pudong in de Premium Economy cabine bespreken we kort de WiFi-mogelijkheden en het IFE. Aan boord van deze vlucht is WiFi beschikbaar. Er zijn vier pakketten verkrijgbaar. Er is een pakket waarbij je de gehele vlucht gratis gebruik kunt maken van het Message pakket. Hierbij kun je enkel berichten versturen via bijvoorbeeld Whatsapp, Apple iMessage en WeChat. De andere drie pakketten kun je aankopen met Miles of betaalkaart. De eerste is €8 voor één uur internet, de tweede kost €18 voor de gehele vlucht surfen. Voor €30 kun je de gehele vlucht streamen. Ik heb af en toe de WiFi gebruikt, het gratis pakket, over het algemeen werkte dit prima.
Het scherm voor het IFE was goed te noemen. Een helder 13,3″ scherm dat een goed scherp beeld geeft en handig in gebruik is. Er is voldoende content dat ook in verschillende talen te bekijken en beluisteren is.
De volgens Air France noice-cancelling koptelefoon was oke, maar helemaal geluid afsluitend was deze zeker niet.
Ik vond het erg fijn dat ik mijn eigen oortjes kon verbinden via Bluetooth. Dat werkte gemakkelijk en goed.
Service, menu en maaltijden tijdens de vlucht
Tot slot bespreken we in deze Premium Economy review van Air France nog de maaltijden die geserveerd worden op de vlucht tussen Paris CDG en Shanghai Pudong.
De Franse gastvrijheid is op deze vlucht zeker aanwezig. Bij aankomst worden we vriendelijk verwelkomd en richting onze stoel begeleid. Daar worden we geholpen met de bagage op te bergen in de daarvoor bestemde opbergbakken.
Eigenlijk ook gedurende de rest van de vlucht werden we goed geholpen en voorzien van een fijne service. Net na vertrek, zo’n half uurtje ongeveer, worden verfrissingsdoekjes uitgedeeld, net als een kleine amenity kit.
De kit bevat wat basisbenodigdheden: denk aan sokken, tandenborstel en tandpasta, oordopjes en een oogmasker. Het design van het tasje heeft een vernieuwde look.
Menu & Maaltijden
Hierna volgt een glaasje drinken, er is keuze uit frisdranken, koffie, thee en champagne. We kiezen het glaasje champagne en proosten op een goede vlucht.
Hierna volgt al snel de warme maaltijdronde. Waar ik met name de maaltijden de vorige keer betreurenswaardig vond, zijn deze ook nu verbeterd. Ze zijn samengesteld door Michelin sterrechef Frederic Simonin. Er is keuze uit twee hoofdgerechten: pasta met coquilles en asperges of een gerecht met erwten, spinazie en ui. We kozen de eerste en die was zeer smaakvol!
Er zaten ook best wat coquilles en asperges in. Echt een verschil in maaltijd tussen maaltijden in Economy en Premium Economy. Waarop nog verbeterd kan worden is het servies waarin het wordt geserveerd, dit oogt zeer goedkoop.
Gedurende de vlucht is het wel wat rustig. De crew verdwijnt een beetje uit het zicht. Je kunt ze nog vinden in de galley en daar zijn wat snacks en drinken te halen.
Iets meer dan een uurtje voor landing ontvangen we het ontbijt. Voorafgaand krijgen we een verfrissingsdoekje. Ontbijt is hetzelfde als in de Economy cabine wordt geserveerd. Het smaakt prima, maar valt qua premium gevoel erg tegen. Juist de hoofdmaaltijd maakt een groot verschil tussen deze cabine en de Economy cabine.
Aankomst in China
De Air France vlucht in Premium Economy zit erop en daarmee komt ook een einde aan deze review. (Nǐ hǎo) Welkom in China! Voor China hoeven reizigers uit Nederland voorlopig geen visum aan te vragen als ze niet langer dan 15 dagen verblijven in het land. Dit duurt in ieder geval t/m 30 november 2024. Of deze visumvrijstelling hierna blijft gelden is afwachten.
Bij aankomst op de luchthaven moet je eerst langs vingerafdruk zelfbedieningszuilen waar je je aanmeldt met je paspoort en vingerafdrukken. Dit moet iedere reiziger doen.
Hierna sluit je aan voor de Chinese immigratie en doe je de gehele procedure nogmaals, maar dan bij een bemande balie. Wanneer alles in orde is, ontvang je een stempel in je paspoort en kun je het land in.
Op de schermen die volgen is duidelijk te zien waar je eventuele bagage kunt ophalen. SkyPriority bagage ligt hier als eerste op de band. Erg fijn, want dat is niet overal het geval.
Tot slot nog een tip: heb je een sim-kaart nodig voor China, schaf deze pas aan na het ophalen van je bagage. Hier is het voordeliger bij o.a. China Telecom / China Mobile. En handig, want hierna kun je gelijk WeChat gebruiken voor veel zaken, waaronder betalingen!
Hierna zijn we klaar om de stad in te gaan. Met de Maglev deze keer! Met 300 km/h schieten we door het landschap de stad in. 8 minuten later staan we bij het metrostation om onze weg te vervolgen naar ons hotel, het Pullman Shanghai Jing’An.
Beeldmateriaal Review Air France Premium Economy Paris CDG Shanghai: InsideFlyer – Marco
Van Gooiland zegt
“Aangezien we beschikken over een Privium Plus lidmaatschap, besluiten we de nieuwe Aspire Lounge 41 te bezoeken”
De logica ontgaat mij hier volledig. Met Privium Plus kun je de Privium ClubLounges bezoeken, dus wie gaat zijn tijd nou verspillen in de inferieure Aspire Lounge?
Bert zegt
Kort geleden ook in de nieuwe premium economy van AF van Parijs naar Bangkok gevlogen, vooral omdat BC bij AF/KLM onbetaalbaar geworden is voor privévluchten. Stoel was uitstekend, lekker breed, goede pitch etc. Maar als de persoon vóór je volledig naar achteren komt om te slapen (eigen stoel óók in slaapstand, is er érg weinig ruimte meer over. Bijna onmogelijk om op te staan, voor de persoon naast je (als je een gangpad plek hebt) is het écht onmogelijk om het gangpad te bereiken in die situatie. Personeel is tussen maaltijden onzichtbaar/afwezig. Jammer, zeker als je het vergelijkt met de altijd rondlopende KLM crew. Leuke touch was het glaasje champagne bij boarding. “Noise Canceling Headphones” zijn absoluut waardeloos (ik vergelijk dan niet met dure Böse of andere, die zijn vanzelfsprekend van een ander, hoger, niveau, maar met de headphones van KLM BC of Emirates BC)