Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol – Hong Kong | Boeing 777-20015 min leestijd

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er staat weer een nieuwe trip met een nieuwe bestemming op de planning, namelijk een bezoek aan Hong Kong & China. Ik reis met Eurostar (voorheen Thalys) & KLM vanuit Antwerpen via Amsterdam naar Hong Kong en twee weken later terug. In deze review neem ik je mee in de Economy Comfort cabine aan boord van de KLM Boeing 777-200 tussen Amsterdam en Hong Kong.

Reisje Hong Kong, Guilin & Shenzhen

Samen met de familie plannen we een mooie reis naar Azië. Voor sommigen de eerste keer, voor anderen een soort van ‘thuiskomst’. Hoe dan ook maken we er een mooie reis van. Hong Kong is dan ook een leuke en ‘veilige’ bestemming om kennis te maken met Azië.

Review: The Langham Hong Kong
Uitzicht op Hong Kong Island

Vanuit Hong Kong reizen we door per hogesnelheidstrein naar Guilin. Hier bezoeken we onder andere het prachtige karstlandschap en de theeplantages. Op de terugweg naar Hong Kong stoppen we ook nog in Shenzhen.

Boottocht Lijiang Rivier – Guilin

De rit naar Hong Kong gaat met de auto de grens over. Maar voordat het zover is zal de reis naar Hong Kong gemaakt worden. Na een treinrit vanuit Antwerpen naar Amsterdam, reis ik door met KLM in de Economy cabine, waarbij ik kies voor een Economy Comfort stoel.

We verblijven in Hong Kong, Guilin en Shenzhen in verschillende hotels. Hieronder een overzicht:

Met KLM in Economy Comfort van Amsterdam Airport Schiphol naar Hong Kong

Zo’n 3 maanden voor vertrek boek ik de reis naar Hong Kong. Ik kies voor vertrek vanuit Antwerpen met Thalys naar Amsterdam. Tickets vanuit België of Duitsland zijn vaak net wat voordeliger. Gezien het feit ik in het zuiden van Nederland woon, maakt het niet heel veel uit waar ik mijn reis start.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Deze retourreis in Economy vanuit Antwerpen naar Hong Kong kost mij € 779. Zeker geen koopje, maar voordeliger was er helaas niets te vinden. De reis levert mij 34 XP en 5.436 Miles op bij Flying Blue. Door de aanschaf van CO2-compensatie en duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF) ontvang ik nog 8 XP en een paar Flying Blue Miles.

De volgende reisklassen komen voor in dit ticket:

  • Antwerpen – Amsterdam: Standard/Economy in Eurostar/Thalys
  • Amsterdam – Hong Kong: Economy Comfort van KLM.
  • Hong Kong – Amsterdam: Economy Comfort van KLM.
  • Amsterdam – Antwerpen: Standard/Economy in Eurostar/Thalys.

In deze review in Economy Comfort van KLM tussen Amsterdam en Hong Kong in de Boeing 777-200 zal ik zowel de heenreis als terugreis behandelen. Als eerste lees je hieronder de verschillende onderdelen van de heenreis.

Review Amsterdam – Hong Kong met KLM in Economy Comfort

Trein, bagage-afgifte, check-in en security check

In de ochtend brengt de Thalys trein mij vanuit Antwerpen naar Amsterdam Airport Schiphol. Ik arriveer een uur voor vertrek van de trein op het station. Op Antwerpen Centraal Station kan het soms erg druk zijn bij het loket, waardoor het soms krap wordt om eerst je Thalys ticket op te halen en daarna op tijd op het perron te zijn. Een uur moet in dat geval voldoende zijn. Met mijn ticket in de hand ga ik naar perron 22. Hier vertrekt mijn trein die 1 uur en 30 minuten later arriveert op Schiphol. Ik wandel dus niet veel alter met de bagage naar Vertrek 1-2 op Schiphol. Hier check ik in bij de SkyPriority balies.

Het is er niet zo druk, dus ik ben gelijk aan de beurt. Helaas duurt het geheel wat langer door een in te checken koffer. Doordat ik eerst de trein neem, ontstaat er een fout in het ticket. Hierdoor schijnt mijn Flying Blue Platinum status te vervallen en ik geen ‘recht’ te hebben op een gratis stuk ruimbagage. Na een telefoontje is het geregeld, maar het wordt tijd dat KLM hier iets aan dit technisch mankement gaat doen.

Inging richting veiligheidscontrole en paspoortcontrole op Schiphol via Privium of SkyPriority

Na de uitgifte van de boarding pass ga ik naar de veiligheidscontrole. Via de Privium ingang kom ik uit bij de veiligheidscheck. Erg vlot passeer ik deze vandaag en ook de paspoortcontrole gaat snel door het gebruik van het Privium lidmaatschap vanuit mijn American Express kaart. Binnen 5 minuten ben ik vanaf de check-in balie aan de andere kant van de paspoortcontrole. Het Privium lidmaatschap levert vandaag dus een tijdwinst op van zeker 15 minuten bij enkel de paspoortcontrole. Bij de andere kant van de paspoortcontrole stond namelijk een aardige rij.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review van de KLM retourvlucht tussen Amsterdam Airport Schiphol en Hong Kong in de Boeing 777-200 in Economy Comfort. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Boarding

Na nog een hapje en drankje in de KLM Crown Lounge 52 is het tijd naar gate F8 te gaan. Vanuit de lounge ga je naar rechts en in ongeveer 5 minuten ben je dan bij deze gate, een kleine wandeling dus.

Bij aankomst bij de gate is het nog rustig. Er zijn verschillende zones aangeven, al moet ik zeggen dat het niet helemaal duidelijk is waar je moet gaan staan. KLM zou hier toch wat duidelijker in kunnen zijn.

Hoe dan ook, boarding moet beginnen om 15.59 uur, maar bijna 15 minuten later doet de piloot een mededeling. Er moet een knopje in de cockpit gerepareerd worden en dit gaat zeker 30 minuten duren. Het verzoek is dus rustig te (blijven) zitten en wanneer men meer weet worden we geïnformeerd.

Gelukkig start binnen 10 minuten het boardingproces met reizigers in zone 1 en 2. Na het scannen van de boarding pass loop ik naar het vliegtuig. Bij de ingang staan twee medewerkers die me verwelkomen en de weg wijzen naar het juiste gangpad. Voordat ik het weet zit ik op stoel 14K. Door de vertraging bij boarding kunnen we logischerwijs ook pas wat later vertrekken. We staan nog zo’n 20 minuten langer aan de grond. Uiteindelijk wordt iets voor 5 uur in de middag de deur gesloten. Dit levert een latere aankomst van één uur op in Hong Kong.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200
De PH-BQG van KLM.

KLM Economy Comfort Cabine

De Boeing 777-200 van KLM wordt op dit moment ingezet op onder andere de route Amsterdam – Hong Kong. Een aantal keer per week wordt deze route uitgevoerd. Andere populaire toestellen, de Boeing 787-9 en 787-10, zijn voorzien van 3 cabines: World Business Class, Premium Comfort, Economy (comfort).

De Boeing 777-300 wordt op dit moment echter omgebouwd en krijgt straks de nieuwste stoelen in World Business Class (WBC) en ook de Premium Comfort cabine zal hier worden ingebouwd. Als laatste is dan de Boeing 777-200 aan de beurt. Op deze vlucht zijn dus nog maar 2 cabines aanwezig: WBC en de Economy cabine.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

De Economy cabine bestaat uit allemaal dezelfde stoelen in een 3-4-3 opstelling, waarbij achterin de cabine een smallere opstelling is (3-3-3 en 2-3-2). Rij 10, 11, 12 en 14 vormen de Economy Comfort. Enige verschil is hier de extra beenruimte en grotere recline van de rugleuning die reizigers hier hebben. Ter vergelijking: de reguliere Economy stoel heeft 79 cm beenruimte, de Economy Comfort stoelen bieden 89 cm beenruimte. De recline is maximaal 17,5 cm wat 4-5 cm meer is dan in de standaard Economy stoelen.

Review KLM Economy Comfort stoel in Boeing 777-200

De vlucht tussen Amsterdam en Hong Kong is vrijwel volgeboekt. Op de heenweg neem ik plaats op stoel 14K, heerlijk bij het raam. Het is prettig dat er veel beenruimte is, ikzelf ben 1.92 lang, dus dan kan ik de komende uren toch met wat meer comfort reizen.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

In de rugleuning is een beweegbare hoofdsteun die je in verschillende richtingen kunt bewegen en hier ook een soort kommetje van kunt maken. Dit is handig om je hoofd in te leggen voor een iets betere nachtrust.

In de stoel voor mij is vanaf boven naar beneden het volgende te vinden:

  • Inflight Entertainment Systeem (IFE). Het scherm is niet geheel meer intact. Er zit een plastic laagje overheen dat loslaat. Op zich heb ik hier verder geen last van. Het scherm werkt verder prima en vrij vlot. Er is voldoende content om de vlucht mee te vullen.

  • De gratis geleverde oordopjes van KLM zou ik persoonlijk vermijden. Ze sluiten het omgevingsgeluid niet goed af en zitten niet comfortabel. Neem dus, wanneer mogelijk, zeker je eigen oordoppen (met draad) mee. Onder in het scherm is ook een USB-a poort aanwezig, handig voor het opladen van je apparaten.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

  • Onder het scherm is een vak waarin je de Holland Herald (inflight magazine van KLM) en veiligheidskaart kunt vinden.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

  • Daaronder is een tafeltje. Helaas valt het tafeltje bij mij uit elkaar. Na dit gemeld te hebben bij de crew proberen we samen een oplossing voor deze vlucht te bedenken. De paperclip is de redder. De crew vindt het vervelend en biedt mij een geste van €50 KLM tegoed of 12.000 Flying Blue Miles. Attent en netjes, ik ga voor de laatste optie. Maar het is natuurlijk niet OK dat het tafeltje niet voor de vlucht wordt gecontroleerd.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

  • Tot slot is er de stoelzak. Hierin tref je een papieren zakje / afvalzakje. Onder de eigen stoel is een stopcontact aanwezig.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Comfort in Economy Comfort

Deze vlucht naar Hong Kong duurt ongeveer 11 uur. Helaas was een reis in World Business Class erg aan de prijs en koos ik dan ook voor een stoel in de Economy cabine.

KLM Word Business Class in de Boeing 777-200

Als Flying Blue Platinum deelnemer kun je kosteloos een Comfort stoel selecteren. Dit deed ik dan ook gelijk na boeking. Ik heb stoel 11A of K vermeden, omdat hier één raam mist. Hoewel rij 10 veel beenruimte heeft, mijd ik ook deze rij omdat er een schot is en ik mijn benen niet geheel languit kan doen. Tevens zit het tafeltje en IFE-scherm in de armleuning. Dit zorgt voor minder bewegingsruimte.

Rij 10 in de KLM Economy Comfort

Buiten het feit dat het tafeltje bij de stoel kapot was bij aanvang, heb ik een fijne vlucht gehad. De stoel heeft een prima kussen, al is het belangrijk om af en toe even een wandeling te maken om niet stijf te worden. Reizigers in de cabine krijgen een kussen en fleecedeken. Dit laatste was zeker nodig, want het was in de nacht erg fris.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200
KLM PH-BXO met SkyTeam livery

Helaas is er in deze KLM Boeing 777-200 nog geen verbeterd verlichtingssysteem aanwezig. Hierdoor gaat de verlichting in de ochtend vlot aan wat niet heel fijn wakker worden is. Hopelijk zal met de inbouw van Premium Comfort ook hier aan gewerkt worden.

Wifi & IFE

Voor de verandering werkt op deze KLM vlucht van Amsterdam naar Hong Kong de WiFi in de Boeing 777-200 het best goed. Ik maak gebruik van het gratis ‘Message’ pakket. Hierdoor kan ik gedurende de vlucht via onder andere Whatsapp berichten versturen. Andere pakketten zijn als volgt geprijsd, het is ook mogelijk om met Flying Blue miles te betalen:

  • Surf 1 uur – €8
  • Surf hele vlucht – €18
  • Stream hele vlucht – €30

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Zoals al eerder in deze KLM-review te lezen viel doet het IFE het prima. Er is voldoende content om je deze vlucht te vermaken. Het is ook gemakkelijk om te navigeren door het systeem. Enkel de oortjes zouden prettiger mogen zijn.

Kijkje in de keuken: Service en maaltijden

De KLM-crew is vandaag goed gestemd en maken her en der een praatje. Ook zijn ze in voor een grapje hier en daar. De sfeer aan boord is dan ook goed tijdens deze vlucht. Over het algemeen komen ze ook vlot iemand helpen wanneer je hier om vraagt (bijvoorbeeld door gebruik te maken van het belletje). Helaas op sommige momenten duurde dit heel lang of kwam er niemand.

Bij aanvang van de vlucht deelt men een flesje water, oortjes en een verfrissingsdoekje uit.

Op deze vlucht worden gedurende twee momenten maaltijden geserveerd. Ik bestelde vooraf een vegetarische maaltijd. Deze kreeg ik iets eerder opgediend dan de algemene maaltijdronde start. De maaltijd bestaat uit een gerecht met rijst en pulled jackfruit. Een erg lekkere maaltijd. De salade die apart geserveerd wordt vind ik niet lekker en erg droog. Als toetje is er een cakeje aanwezig. De reguliere maaltijden bestonden uit een hoofdgerecht (kip of vegetarisch) met een groot bakje met daarin gevulde paprika, olijven en tapenade.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200
De vooraf bestelde vegetarische maaltijd.

Persoonlijk had ik dit laatste gerecht lekkerder gevonden dan de droge salade die mijn geselecteerde maaltijd werd geserveerd. Daarentegen was de hoofdmaaltijd goed!

Nadat de crew alle lege plateaus heeft opgehaald, wordt koffie of thee met een appeltaartje geserveerd. Lekker!

Voordat het ontbijt de volgende ochtend geserveerd wordt, komt de crew nog een keer langs met drinken en een snack (brownie). Heb je zin in meer drinken of snacks, dan vind je achterin het vliegtuig een snackdoos en verschillende dranken die je zelf kunt pakken.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Nog zo’n 1,5 uur vliegen en het ontbijt wordt geserveerd. Een soort zoet pasteitje wordt geserveerd met een bakje fruit en kokosyoghurt van Alpro. Laat de dag maar beginnen… in Hong Kong! We komen uiteindelijk 48 minuten later aan.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Review Hong Kong – Amsterdam met KLM in Economy Comfort

Bagage & check-in, veiligheidscontrole & paspoortcontrole 

Bij aankomst op de luchthaven van Hong Kong is het incheckproces al gestart. Als Flying Blue Platinum lid mag ik aansluiten bij de SkyPriority rij, erg fijn vandaag! Er staat namelijk een flinke rij bij de niet-SkyPriority rij. Binnen 10 minuten heb ik mijn bagage ingecheckt en met mijn boarding pass in de hand wandel ik naar de veiligheids- en paspoortcontrole.

Helaas is hier geen priority rij, maar op deze luchthaven hebben ze de veiligheidscontrole goed op orde. Met ongeveer 10 minuten ben ik dan ook langs de veiligheidscontrole en paspoortcontrole. Bij de paspoortcontrole kun je overigens kiezen voor de bemande balies en de balies met een computer. Dit laatste gaat, wanneer je de instructies op je scherm goed volgt, heel vlot.

Entree van de luchthaven in Hong Kong

The Centurion Lounge

Ik besluit om nog gebruik te maken van de lounge faciliteiten op de luchthaven. Er zijn veel lounges op deze luchthaven. Deze keer kies ik voor de American Express The Centurion Lounge. Een prettige compacte lounge nabij gate 60. Hier ga ik met het treintje naar toe. Er zijn lekkere drankjes te vinden en de hapjes zijn oké, maar zouden beter kunnen. Meer over mijn verblijf en ervaringen kun je in deze review van de American Express The Centurion Lounge Hong Kong lezen.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200
The Centurion Lounge Hong Kong van American Express

Boarding

Om 11.45 uur zou het boardingproces moeten starten. Iets daarvoor arriveer ik bij gate 5. Het ziet er naar uit dat boarding al een tijdje gestart is, want er zijn bijna geen meer reizigers te bekennen. Eigenlijk heel fijn, want ik kan zo doorlopen en na een vriendelijke groet van de crew neem ik plaats op stoel 12K. Wederom in een stoel in het Economy Comfort gedeelte van deze cabine. Vandaag geen volle vlucht en dat is te merken in dit gedeelte van het vliegtuig. Er zijn nog zo’n 10 stoelen in Economy Comfort over, best een hoop! Ook de stoel links van mij blijft vrij, top!

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Om 12.05 uur is het boardingproces afgerond en worden de deuren al gesloten. 15 minuten eerder dan gepland kunnen we dan ook vertrekken. Na enkele mededelingen in het Nederlands en Engels vertrekken we naar de juiste opstijglocatie en voordat we het weten vliegen we over Hong Kong op naar Amsterdam!

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Service, WiFi en maaltijden

Net als op de heenweg is de crew vriendelijk, natuurlijk mag je dit verwachten maar is het niet altijd vanzelfsprekend. Deze vlucht van Hong Kong naar Amsterdam wordt ook weer uitgevoerd met een Boeing 777-200.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Deze keer selecteer ik voor de verandering geen maaltijd voorafgaand aan de vlucht. Aangezien ik geen vlees eet is het altijd even afwachten op wat er geserveerd wordt. Op vluchten tussen Nederland en Azië is één maaltijd altijd een vegetarische maaltijd. Het is natuurlijk geen garantie dat deze maaltijd er nog is wanneer de crew bij je aankomt. Ik waag het erop aangezien ik op een van de eerste rijen zit. Vandaag serveert KLM:

  • Een kipgerecht met rijst en bonen.
  • Een vegetarisch noodle gerecht met groentes.
Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200
Verfrissingsdoekje, water en oordopjes ontvang je bij aanvang van de vlucht.

Het vegetarische hoofdgerecht is smaakvol en lekker. Er zit nog een pittige salade bij met groente en pasta, en een nagerecht met chocolade. Al met al een goede maaltijd om de vlucht mee te starten en misschien nog wel beter dan mijn vooraf bestelde vegetarische maaltijd van de heenvlucht.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Na de warme maaltijd wordt alles opgeruimd en wordt er nog koffie of thee geserveerd met een koek.

Halverwege de vlucht serveert de maatschappij nog een flesje water met een kaassandwiche.

Wil je iets anders, loop dan naar de galley. Hier vind je ook wat andere snacks en drinken.

Anderhalf uur voor de landing wordt een lichte snack geserveerd. Het is een vegetarisch pizzabroodje met een apart bakje fruit en een bakje frisse salade met tomaat en komkommer. Het smaakt goed en er wordt ook een drankje naar keuze geserveerd.

Review KLM Economy Comfort | Retourtje Amsterdam Schiphol - Hong Kong | Boeing 777-200

Na de maaltijd wordt de cabine weer netjes opgeruimd en wordt er nog een kopje koffie ingeschonken voor wie wil. Binnen een uur staan we op de grond en mogen we onze reis verder huiswaarts vervolgen.

Beeldmateriaal review KLM Economy Comfort Retour Amsterdam – Hong Kong Boeing 777-200: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

2 December 2023

Voordelen

- Stoelen in Economy Comfort hebben meer beenruimte en een grotere recline wat zorgt voor meer comfort.
- Stoelen in Economy Comfort bevinden zich meer vooraan het vliegtuig, je bent dus sneller in- en uitgestapt.
- Vriendelijke en behulpzaam personeel.
- Stoelen in de Economy cabine zitten goed, ook voor een langere vlucht.

Nadelen

- De bijgerechten van een vooraf bestelde vegetarische maaltijd zijn niet lekker en saai van smaak.
- WiFi werkt beter, maar er zijn tussenpozen waarbij het nog niet goed werkt.
- Soms erg koud of juist warm in de cabine. Een betere temperatuurregeling zou comfortabel zijn.
- Geen amenity kit voor reizigers in Economy.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

KLM vliegt met een Boeing 777-200 tussen Amsterdam en Hong Kong. In dit type toestel is op het moment van schrijven enkele een World Business Class cabine en een Economy Cabine beschikbaar. Reizigers die net wat meer comfort willen op deze reis, maar WBC bijvoorbeeld te duur vinden kunnen kiezen voor Economy Comfort. Dit is een stoel met meer beenruimte en recline waardoor er meer comfort is gedurende de reis. De stoelen zitten prima en bieden echt een stuk meer ruimte. De rest van het product is gelijk aan het economy product dat KLM aanbiedt. Het Economy Comfort product is zeker goed, maar wellicht kan KLM zich onderscheiden ten opzichte van andere airlines door bijvoorbeeld een amenity kit aan te bieden of voorafgaand een andere service aan te bieden. Bijvoorbeeld door reizigers een maaltijd digitaal te laten selecteren. Ook zijn er verbeteringen mogelijk met de air & rail tickets die de maatschappij aanbiedt. Het is nu door de treinverbinding niet mogelijk vooraf extra bagage bij te boeken online of telefonisch. Ook is het niet mogelijk om bij het online in te checken een upgrade naar WBC te boeken. Dit vind ik vreemd aangezien KLM toch zelf kiest voor het aanbieden van combinatie van ‘vluchten’.

15 min leestijd">
3.8

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *