Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E26 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op dit moment is het jongste toestel in de vloot van KLM de Embraer 195-E2. Dit toestel wordt door KLM Cityhopper ingezet op Europese vluchten van en naar Amsterdam. Ook op de route Amsterdam naar Frankfurt wordt de KLM Embraer 195-E2 ingezet, waarover je in deze review meer leest.

KLM Embraer 195-E2

Zoals gezegd is de laatste nieuwe telg in de KLM vloot de Embraer 195-E2. Dit toestel is duurzamer en geluidsvriendelijker dan voorgaande toestellen. KLM zal dit jaar nog enkele nieuwe toestellen ontvangen. Aan het eind van dit jaar zou de maatschappij er 19 moeten hebben.

De Embraer 195-E2 beschikt over 132 zitplaatsen verdeeld over twee reisklasse: Economy- en Europese Business Class. In de Economy Cabine bevindt zich ook Economy Comfort. Als KLM niet alle Business Class stoelen verkocht heeft, wordt dit deel toegevoegd aan de Economy Cabine en verkocht als Comfort stoelen.

Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E2

Elke stoel (in rij 1 t/m 8) is voorzien van een stoelzak, tafeltje voor bijvoorbeeld een laptop en eten en drinken, een kleiner uitklaptafeltje voor alleen drinken of om je telefoon op te zetten voor het kijken van een film.

Dit tafeltje is erg handig, want je hoeft nu dus geen afzonderlijke accessoires meer mee te nemen om je telefoon in te monteren voor het kijken van een film. Helaas heeft KLM dit handige tafeltje niet toegevoegd aan de stoelen vanaf rij 9.

Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E2

In de stoelen van rij 1 t/m 8 is boven in de stoel ook een vakje voor tijdschriften, zoals de Holland Herald, en de safetycard. In de stoelen vanaf rij 9 vind je dit in de stoelzak onder in de stoel.

Boven de stoel vind je een leeslampje, een ventilatierooster die je kunt dichtdraaien en een knopje voor assistentie.

De stoelen in de eerste zeven rijen hebben een in hoogte verstelbare hoofdsteun. Ook is deze hoofdsteun te buigen voor meer comfort.

Tussen de stoelen in bevinden zich twee usb-poorten om je devices te voorzien van de nodige stroom. Het toestel beschikt over grotere ramen, waardoor er ook meer natuurlijk licht binnenvalt.

Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E2

Aan de voorzijde en achterzijde van het vliegtuig vind je toiletten. Als reiziger met een lengte van 1.92 is het toilet wel te laag om in te staan.

Deze diashow vereist JavaScript.

Tot slot, het toestel beschikt over moderne verlichting en zorgt voor een gezellige sfeer in de cabine door de verschillende kleuren die mogelijk zijn om in te stellen.

Meer over dit toestel en de huidige vloot van KLM lees je in dit artikel.

Aankoop ticket

Iets voorafgaand aan mijn reis boekte ik dit vliegticket van Amsterdam naar Frankfurt. Je kunt het vliegticket eenvoudig boeken via de webiste van KLM, maar ook via de app of een andere aanbieder. Denk hierbij aan een boekingsplatform als Budgetair, Momondo of Skyscanner. Voordeel van het boeken bij de airline zelf is dat wanneer er iets met je reis aan de hand is je geen contact hoeft te leggen met een tussenpersoon, maar direct met de airline zelf.

Als Flying Blue Platinum lid kon ik gelijk na boeking kosteloos een stoel selecteren. Ik koos voor een Economy Comfort stoel. Een aantal dagen voor vertrek komen ook de niet verkochte Business Classstoelen vrij en kun je vaak tot aan rij 3 je stoel selecteren. Hierdoor heb je en een Comfort stoel én zit je verder vooraan in het toestel.

Flying Blue voordelen

Als Platinum lid bij het loyaliteitsprogramma van KLM en Air France, Flying Blue, ontvang ik verschillende voordelen. Bij onder andere KLM ontvang je een gratis stuks ruimbagage, loungetoegang voor jezelf en een gast en kun je gebruikmaken van verschillende SkyPriority voordelen. Gedurende mijn reis van Frankfurt naar Amsterdam maakte ik gebruik van de Air France KLM Lounge Frankfurt Airport. Deze lounge is weliswaar aan een modernisatie toe, maar je kunt hier wel rustig wachten tot dat je vlucht vertrekt. Er zijn verschillende snacks en dranken beschikbaar. Afhankelijk van je tijd van de dag is er ook een klein buffet aanwezig.

Flying Blue Gold featured
Foto: Flying Blue

Voorafgaand aan de reis met KLM van Frankfurt naar Amsterdam

Vanuit Frankfurt neem ik in de ochtend de trein naar de luchthaven. Aangekomen op het station moet ik nog een stukje wandelen en gebruikmaken van de skytrain tussen de terminals. Aangekomen in de juiste terminal haal ik mijn boardingpas op. Aangezien ik alleen reis met handbagage kan ik gelijk langs de security. Vanwege de Flying Blue Platinumstatus kan ik gebruikmaken van de SkyPriority voordelen.

Fast Lane voor de security.

Ik maak dan ook gebruik van de speciale security rij en sta binnen een mum van tijd aan de andere zijde. Hierna wandel ik naar de juiste gate en nabij is ook de Air France KLM Lounge. Ik nuttig hier eerst nog een ontbijtje. Als het tijd is om te vertrekken neem ik de bagage mee en wandel ik in 1 minuutje naar de gate.

Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E2
De hal richting de gate en Air France KLM Lounge.

Op InsideFlyer lees je meer over de Air France KLM Lounge in deze review. Van deze review kun je ook een video zien op ons YouTube kanaal.

 

Review van de KLM Economy Comfort vanuit Frankfurt in de Embraer 195-E2

Aangekomen bij de juiste gate valt gelijk op dat er hier geen gebruik gemaakt wordt van speciale rijen. Iedereen wacht in de grote hal of rondom de incheckdesk. Op het moment van boarding wordt eerst zone 1 en 2 naar voren geroepen, gevolgd door de andere boardingzones. Het verloopt vrij soepel. Echter zouden rijen in dit gedeelte alles wel wat overzichtelijker maken. Doordat er weinig stoelen zijn, zitten veel mensen ook op de grond.

Bij aankomst in het vliegtuig word ik vriendelijk verwelkomd en wandel ik door naar stoel 3A. Ik berg mijn bagage op in de ruime bagagebakken. Ten opzichte van de Embraer 175 of 190 kan hier meer bagage in worden opgeborgen doordat de bagagebakken dieper zijn.

De Economy Comfort stoelen in de zitten goed en ik vind het fijn dat deze stoelen en verstelbare hoofdsteun hebben.

Er is voldoende beenruimte en de recline van de stoel is fijn. Wat zeker niet onbelangrijk is om te benoemen in deze review over de KLM Embraer 195-E2 vanaf Frankfurt is het handige kleine uitklaptafeltje. Zowel de stoelen in Business Class als ook in Economy Comfort hebben dit handige tafeltje. Dit tafeltje kun je gemakkelijk gebruiken om tijdens de vlucht je telefoon op te zetten en film op te kijken. Jammer dat dit niet in de Economy stoelen is gemonteerd.

Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E2

Gedurende de korte vlucht van Frankfurt naar Amsterdam is er een beschaafde cateringservice aanwezig. Mij wordt gevraagd wat ik zou willen drinken en ik kies voor koffie en een sapje. Elke reiziger ontvangt ook een kokosmakroon die goed smaakt. Buiten het feit dat ik twee drankjes en een snackje ontvang, vind ik de snack wel karig. Een sandwich en kokosmakroon had ik meer gewaardeerd.

Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E2

Na de serviceronde wordt alles opgehaald en zet de piloot de daling in. De vlucht verloopt rustig en voor ik het weet ben ik alweer op Nederlandse bodem geland. Bij de gate pak ik mijn bagage en het personeel neemt vriendelijk afscheid.

Review: KLM Economy Comfort | Frankfurt – Amsterdam | Embraer 195-E2

Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

12 June 2022

Voordelen

- Modern en nieuw toestel.
- Mooie nieuwe cabine.
- Comfortabele stoelen met fijne extra's zoals een uitklaptafeltje voor je device.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

KLM zet de Embraer 195-E2 op steeds meer bestemmingen in binnen Europa. Tijdens een vlucht vanuit Frankfurt naar Amsterdam mocht ik ervaren hoe het nieuwe vliegtuig vliegt en hoe de service bij KLM was. Je merkt duidelijke verschillen in bijvoorbeeld geluidsproductie ten opzichte van de oudere Embraermodellen, het is stiller en dat maakt het vliegen met dit toestel zeker prettiger. Tevens is er meer natuurlijk licht door de grotere ruimte en is het verlichtingssyteem rustgevender. De stoelen in deze nieuwe Embraer 195-E2 zitten comfortabel, hebben een prima recline die zelfs nog wat groter is in de Business Class en Comfortstoelen. Aan deze zelfde stoelen is het ook prettig dat er een extra klaptafeltje is gemonteerd waarop je je telefoon kunt zetten om tijdens de vlucht gemakkelijk film te kijken. Het is jammer dat KLM dit niet bij de overige stoelen heeft gedaan. De vlucht vanuit Frankfurt naar Amsterdam is niet super lang, maar voldoende om een drankje en hapje aan te bieden. De snack vind ik wat karig en mag best wat groter of uitgebreider zijn, ook al is het een korte vlucht.
KLM blijft ook met deze nieuwe Embraer 195-E2 voldoende comfort bieden voor de reiziger en speelt verder in op duurzaamheid. Dit door de reductie van geluid en brandstof die dit toestel nodig heeft en produceert.

6 min leestijd">
3.6

Reacties

  1. J.M. van der Kolk zegt

    Ik heb toevallig vorige week dezelfde vlucht gemaakt in hetzelfde toestel. Mijn ervaring is vergelijkbaar. Enige verschil was dat de Business Class (tot mijn verbazing) niet opgeschoven werd om ruimte te maken voor meer Economy Comfort stoelen. In mijn geval waren de 5 rijen Business Class 100% leeg.

    • Marco zegt

      Dag JM van der Kolk,

      Bedankt voor je reactie. Wellicht dat er onvoldoende stoelen in Economy waren verkocht om ruimte te ‘moeten’ maken?

  2. JM van der Kolk zegt

    Dag Marco,

    Dat denk ik inderdaad. Is pas de eerste keer dat ik het meemaak, daarom opvallend voor mij. Ik vond het vooral leuk dat jij toevallig een route beschreef die ik net een paar dagen daarvoor gevlogen had. Ik lees jouw stukjes altijd met veel plezier, en deze met net iets meer plezier.

  3. Thomas zegt

    “Aan de voorzijde en achterzijde van het hotel vind je toiletten.”

    Ik denk dat daar vliegtuig moet staan haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *