Review: KLM Cityhopper Amsterdam – Florence (Economy Comfort) + Coronamaatregelen9 min leestijd

KLM Cityhopper E190 (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nederlandse airlines verwelkomen momenteel flink minder reizigers dan verwacht. En dat terwijl de zomerperiode normaliter een belangrijke tijd is voor de reiswereld. Alhoewel het aantal vluchten, ook op Schiphol, langzaamaan toeneemt is het nog lang niet op het niveau dat het ooit was. KLM vliegt momenteel op zo’n 70 Europese bestemmingen, met een aantal voorzorgsmaatregelen vanwege de Corona pandemie.

Recentelijk vloog ik met KLM Cityhopper van Amsterdam naar Florence in Economy Comfort. Vanwege de vele geannuleerde reizen voor mij weer voor het eerst sinds lange tijd. In dit artikel deel ik mijn ervaringen van deze KLM Cityhopper vlucht tijdens de wereldwijde Corona pandemie. Mocht je de komende tijd gaan vliegen dan hoop ik dat dit artikel je een beetje kan helpen.

Schiphol

Inmiddels zou echt ik niet meer weten hoe vaak ik op Schiphol ben geweest in mijn leven. Maar zo rustig heb ik het nog nooit gezien op het treinstation en Schiphol Plaza. Op het vliegveld zijn winkels en horeca grotendeels gesloten. Het geeft een beetje een troosteloos beeld van onze normaal zo drukke nationale luchthaven.

Natuurlijk heeft dit alles een evidente en trieste oorzaak. De Coronapandemie houdt de wereld in zijn greep en is nog lang niet uit onze werkelijkheid verdwenen. Je kunt er van vinden wat je wil, maar feit blijft dat deze crisis grote gevolgen heeft die we niet moeten onderschatten. Dat zie je ook op Schiphol duidelijk terug.

In een poging de verspreiding van het virus te beperken heeft ook Schiphol diverse maatregelen genomen. Er zijn bijvoorbeeld looproutes aangebracht op de vloer. Dat geldt voor zowel land- als airside. Al zijn ze in de praktijk niet heel duidelijk zichtbaar en veel reizigers lijken zich er niet van bewust. Het dragen van een mondkapje is niet overal verplicht. Waar dat wel verplicht is zijn tweetalige banners zichtbaar met instructies. Ook wordt er opgeroepen 1,5 meter afstand te houden waar mogelijk. Reizigers met griepverschijnselen of een van de andere symptomen van Corona worden geweigerd, KLM heeft overigens hetzelfde beleid.

Check-in, eerste KLM corona maatregelen

Het viel me op dat het bij de Economy Check-in een stuk drukker was dan verwacht. Ook bij de SkyPriority check-in stonden best wat reizigers. Verklaarbaar bleek achteraf, want nagenoeg alle Europese vluchten vertrekken momenteel tussen 6.00 en 12.00 uur. De maatschappij speelt hier duidelijk wel op in met de bezetting van de desks. Er waren meer dan genoeg Agents beschikbaar om de wachttijd zo kort mogelijk te houden. KLM heeft plexiglas ‘Corona’ schermen aangebracht bij de desks. Door mijn Flying Blue Platinum (SkyTeam Elite Plus) status maak ik gebruik van de Business Class check-in en was ik snel aan de beurt. Het check-in proces was overigens niet anders dan normaal.

Na een efficiënte check-in ging ik naar de SkyPriority security lane van de B-pier. Ook hier was de wachttijd kort, zoals je van de SkyPriority service mag verwachten. De wachtrij voor Economy was wel redelijk lang. Het gebruik van de nieuwe bagagescanners zorgt er echter wel voor dat de rij redelijk snel gaat. Dan sta ik alweer airside!

Al met al vind ik het nog best druk op de luchthaven, je ziet dan dat 1,5 meter afstand niet gerespecteerd wordt (vandaar de verplichting van het mondkapje). Toch gaf het mij niet direct een onveilig gevoel. Reizigers lijken wel rekening met elkaar te houden. Er lijkt wel sprake van een internationaal geaccepteerde ‘Corona-etiquette’. Maar de ervaringen zijn wisselend. Zo lees je af en toe in de media toch over onveilige situaties.

KLM Crown Lounge 25

Voor vertrek bezocht ik de KLM Crown Lounge in het Schengengedeelte, ik vlieg immers naar Florence. De lounge is recentelijk gedeeltelijk gerenoveerd, zo blijkt. Een deel van de oppervlakte is teruggegaan naar de Schiphol Groep. Hiervoor is de ruimte van de voormalige Aspire Lounge teruggekomen. In verband met Corona heeft KLM momenteel een aangepaste service in de lounge. Meer over de vernieuwde Crown Lounge 25 (en de aangepaste service) lees je in onze InsideLook.

Health Check en Boarding

Op het moment van schrijven is voor vluchten naar Italië een Health Check op de luchthaven van vertrek verplicht. In mijn geval Schiphol dus. Voor de betreffende gate was een extra rij ingericht waar een temperatuurcheck bij iedere passagier werd gedaan. Tevens moeten een aantal formulieren ingevuld worden die door moeten gaan als gezondheidsverklaring. Ik vraag me wel af wat er met de formulieren gebeurd, aangezien ze niet echt gecontroleerd worden.

Na de controles mocht ik door naar de gate. De bus naar de Embraer 190 van KLM Cityhopper stond al klaar. In twee ritten werden de passagiers naar het toestel gebracht. Of KLM / Schiphol in verband met Corona de bussen minder vol laat rijden was mij niet duidelijk. Het was hoe dan ook niet druk in de bus. Het boarden verliep ook niet anders dan normaal.

Cabine: Economy Comfort

Alhoewel sommige airlines uitgebreid (online) uitleggen hoe de cabine schoon wordt gemaakt lijkt KLM hier niet specifiek extra aandacht aan te besteden. Op de ‘Corona’ website van KLM lees ik terug dat de cabine dagelijks schoongemaakt wordt met goedgekeurde schoonmaakmiddelen. Doorgaans vind ik de netheid van de cabine bij KLM trouwens erg wisselend. De ene keer is alles netjes, maar soms vind ik nog etensresten terug in de stoelzak of vlekken op het tafeltje. Gelukkig is deze keer alles in orde.

Aan boord is het dragen van een mondkapje ook verplicht. Enkel tijdens een eventuele maaltijd mag het mondkapje afgenomen worden. Ook de crew draagt een mondkapje aan boord. Het is soms lastig om elkaar goed te kunnen verstaan, maar op zich went het snel.

Op deze vlucht is ongeveer de helft van het aantal stoelen bezet. De verdeling van de passagiers is wel wat opvallend. Voorin zijn een paar rijen bezet. Daarna een aantal rijen niemand en dan volgt er weer een paar rijen met passagiers. Achterin zit nagenoeg niemand. Op de website schrijft KLM dat social distancing wordt toegepast indien mogelijk. Op deze vlucht is daar duidelijk geen actie op ondernomen. Althans, ik heb het niet gemerkt. Wat hier wellicht wel positief in meespeelt in de 2-2 indeling in de Embraer E190.

Het is geen volle vlucht naar Florence (Bron: eigen foto)
Het is geen volle vlucht naar Florence (Bron: eigen foto)

Zelf had ik als Flying Blue Platinum deelnemer gratis een Economy Comfort stoel geselecteerd. Normaliter betaal je hier tot een paar tientjes extra voor. Economy Comfort heeft dezelfde stoelafstand (Seat pitch) als Europe Business Class, namelijk 84 cm. In de E175 is die afstand overigens 81 cm in de genoemde reisklassen.

Economy Comfort stoel in de Embraer E190 van KLM Cityhopper (Bron: eigen foto)
Economy Comfort stoel in de Embraer E190 van KLM Cityhopper (Bron: eigen foto)

Crew en Service

Zoals normaal ook het geval is volgt er een welkomstboodschap voor alle passagiers. Hierin wordt kort benoemd dat mondkapjes verplicht zijn en tijdens de gehele vlucht gedragen moeten worden. Verder weinig anders te benoemen.

Het inflight magazine ‘Holland Harald’ is nog steeds beschikbaar. Wel is in plaats van een maandelijkse editie nu een ‘zomereditie’ beschikbaar. Volgens KLM heeft de omslag van het blad nu een speciale antibacteriële coating.

Alhoewel de service naar mijn mening wat laat op gang kwam werd er wel een sandwich, snack en water geserveerd. Desgewenst met een bekertje koffie, thee of frisdrank. Alcoholische dranken worden op Europese vluchten (nog) niet geserveerd. Dit om eventuele vervelende situaties te voorkomen in een tijd waarin veel mensen overprikkeld zijn door de huidige omstandigheden.

De crew is erg vriendelijk en ook dit keer in voor een praatje. De vriendelijkheid van airline crews vind ik overigens altijd wisselend. Maar bij KLM is men eigenlijk altijd erg aimabel.

Aankomst te Florence

De vlucht naar Florence duurt maar iets langer dan een uur en voor ik het weet wordt de daling alweer ingezet. Ondertussen vraag ik me af hoe anders deze vlucht nou eigenlijk was dan ‘normaal’.

Na de landing komt het vriendelijke verzoek om zoveel mogelijk afstand te houden van elkaar bij het van boord gaan. Toegegeven, na een vlucht wil je graag weer op voet zetten op vaste grond. Maar 1,5 m afstand houden lijkt ook dan (nog steeds) voor de meesten een hele kunst.

De vlucht vanuit Amsterdam komt mooi op tijd aan in Florence (Bron: eigen foto)
De KLM Cityhopper vlucht vanuit Amsterdam komt mooi op tijd aan in Florence (Bron: eigen foto)

Aangekomen op de luchthaven volgt steekproefsgewijs nog een controle van de lichaamstemperatuur. Na een klein kwartier wachten komt de eerste bagage op de band. Dat brengt mij bij terug bij de voordelen van SkyPriority. Het valt op dat voorrang van het ophalen van de bagage vaak niet in de praktijk wordt gebracht. In mijn beleving speelt dit meer bij Europese vluchten dan intercontinentaal. Oke, veel tijd scheelt het uiteindelijk niet. Maar dit als voordeel aangemerkt wordt, dan vind ik dat het ook wel nageleefd moet worden.

Op de luchthaven van Florence worden reizigers gewezen op het dragen van een mondkapje en handschoenen. Dat laatste is op het moment van schrijven niet (meer) verplicht. (Bron: eigen foto)
Op de luchthaven van Florence worden reizigers gewezen op het dragen van een mondkapje en handschoenen. Dat laatste is op het moment van schrijven niet (meer) verplicht. (Bron: eigen foto)

Met bagage in de hand vervolg ik mijn weg naar de paspoortcontrole. Hier controleert men het land van herkomst en eventuele reisbestemmingen van de afgelopen twee weken. Ook kijkt men kort in het paspoort. Uiteindelijk stond ik snel buiten om mijn reis te vervolgen.

Conclusie: vliegen tijdens het Coronatijdperk

Door de Coronacrisis had ik al een tijdje niet meer gevlogen. Meerdere van mijn geplande vliegreizen zijn namelijk in de tussentijd geannuleerd. Ik had toch een soort van gezonde spanning voordat ik richting Schiphol vertrok. Waarschijnlijk omdat ik niet goed wist wat te verwachten op de luchthaven, maar natuurlijk ook aan boord.

Uiteindelijk was het eigenlijk niet zo heel anders dan wat ik gewend was. De gezondheidschecks en het dragen van een mondkapje daargelaten. Aan dat laatste wen je overigens snel, zeker als iedereen er een draagt. De kwaliteit die KLM bood was volgens verwachting en naar tevredenheid. Enige minpunt blijft de bagage afhandeling. Al met al slaagt KLM er prima in om ook in het tijdperk van Corona passagiers op een prettige en veilige naar hun bestemming te brengen. 

Voor deze vlucht verdiende ik 5 XP en 418 miles. Het aantal miles is gebaseerd op de ticketprijs. De exacte prijs kan ik helaas niet achterhalen aangezien het een omboeking betreft van een intercontinentale vlucht. Helaas was mijn vlucht te vroeg om in aanmerking te komen voor dubbele XP en miles.

Overzicht

Publicatie Datum

17 July 2020

Voordelen

- vriendelijke crew en goede service ondanks Coronamaatregelen
- SkyPriority zorgt over het algemeen voor kortere wachttijden
- Bezoek KLM Crown Lounge 25

Nadelen

- Service aan boord kwam pas laat op gang
- Lang wachten op bagage ondanks SkyPriority

Service

Stoel

Eten en Drinken

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Het was een prima vlucht met KLM Cityhopper van Amsterdam naar Florence. Op een paar zaken na was het eigenlijk niet zo anders dan ik had verwacht. KLM slaagt er prima in om ook in deze tijd een prettig en veilige vlucht te verzorgen. SkyPriority is prettig als Flying Blue Platinum lid. Maar de bagage-afhandeling blijft een aandachtspunt.

9 min leestijd">
4

Reacties

  1. Peter Lee zegt

    Fijn om te lezen dat reizen via SPL weer een beetje normaal op gang komt. Ik ben Platinum for life bij KLM en Platinum bij Emirates maar heb sinds 21/2 niet meer gevlogen wat heerlijk relaxed is maar tegelijkertijd ook abnormaal. De meeste landen buiten de EU zitten nog op slot.

  2. Johannes van der Kolk zegt

    Interessant om te lezen dat er in Florence een paspoortcontrole was. Ik ben vorige week naar Catania gevlogen (ook Italië), en tot mijn verbazing was er geen aanvullende controle in Italië. Wij hadden een volle vlucht op de heenreis, dus geen social distancing. Op de terugvlucht was de vlucht grotendeels leeg, maar was de verdeling ook slecht gedaan in het kader van social distancing (net als in dit artikel). Achterin zat helemaal vol, en verder naar voren was nauwelijks gevuld. De crew op de heenreis was heel vriendelijk en ook in voor een praatje. De crew op de terugreis heeft alleen met de ene business class passagier gesproken. Voor de rest van het vliegtuig was er alleen minimale communicatie tijdens het serveren van broodje, water en koffie/thee/fris. Het leek alsof het personeel op de terugreis gespannen was.
    Onze gezondheidsverklaring voor Schiphol is zowel op de heen- als terugreis ongebruikt gebleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *