Review: Garuda Indonesia Economy Class | Malang – Jakarta | Boeing 737-80014 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het prachtige eiland Java is een absolute aanrader voor reizigers die Indonesië willen ontdekken. Rondreizen is heel makkelijk, bijvoorbeeld met de KAI trein. Eén van de bestemmingen die we aandoen is Malang. Dit is de perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan bijvoorbeeld de bekende Bromo vallei. Vanuit Oost-Java reizen we verder naar de Filipijnen. Hiervoor nemen we eerst een binnenlandse vlucht met de Boeing 737 van Garuda Indonesia en in deze review lees je er alles over.

Avontuurlijk Java en tropisch Filipijnen 

Deze zomer hebben we weer een prachtige reis gemaakt in Azië. ITA en Saudia brachten ons in Business Class naar Jakarta, waar de reis in Indonesië begon. Na een bezoek aan de Indonesische hoofdstad namen we de trein om het oosten van het eiland te verkennen. Hier doen we onder meer Yogyakarta, Solo en Malang aan. Vanuit Malang vlogen we met Garuda Indonesia terug naar Jakarta om onze reis te vervolgen met een bezoek aan een aantal tropische eilanden van de Filipijnen. 

Trip Report: Jakarta Gambir naar Yogyakarta met KAI Manahan in Executive Class
Handleiding: Zo vraag je een Visa On Arrival Indonesië thuis al aan

Boeking met Flying Blue miles

De vlucht met Garuda Indonesia boekten we met Flying Blue miles. Het betreft dus een reward vlucht. Hiervoor betaalde ik een zeer schappelijke 7.500 miles en nog € 12,46 aan belastingen en toeslagen. Voor een Economy Class vlucht van een kleine 2 uur is dat niet zeker slecht. Bij deze boeking is stoelselectie en 2 stuks ruim- en handbagage inbegrepen door mijn Flying Blue Platinum status. 

Business Class tickets op deze route waren helaas niet beschikbaar op het moment van boeken. Maar voor deze relatief korte vlucht was dat uiteraard geen probleem. 

Check-in

Na een prima verblijf bij het Grand Mercure Malang nemen we ‘s ochtends de taxi naar de luchthaven van Malang Abdul Rachmaninov Saleh Airport (MLG). Het is maar een korte rit, dus we staan binnen een mum van tijd bij de ingang van het vliegveld. Al snel is duidelijk dat het een kleine luchthaven betreft. Na een controle bij de ingang van het complex rijden we door naar het terminal gebouw. Hier laden we onze bagage uit en wandelen we het gebouw binnen. 

De check-in verloopt zeer snel en efficient, er staat namelijk niemand in de rij. Een jongedame helpt ons bij de SkyPriority balie. Maar we hadden net zo goed bij een van de andere balies in kunnen checken, zo rustig was het. 

East Java Lounge Malang

Op het vliegticket staat deze keer dus Economy Class, maar door de Flying Blue Platinum status is het toch mogelijk om een lounge te bezoeken. Platinum leden krijgen namelijk altijd gratis loungetoegang. Deze keer maken we daar dan ook dankbaar gebruik van. 

We mogen de East Java Lounge bezoeken. Deze is te vinden op de 1e verdieping, vlakbij gate 1A. De toegang is voor Flying Blue Platinum deelnemers (SkyTeam Elite Plus) dus inbegrepen. Er zou plaats zijn voor zo’n 70 gasten, alhoewel het dan wel erg vol zou zijn. De lounge bestaat uit veelal groene banken en fauteuils. Aan de raamzijde is een mooi uitzicht op de startbaan. 

Heel bijzonder is de lounge verder niet, het is meer een wachtruimte met een klein buffet en koffie en thee. Verder zijn er ook maar een beperkt aantal stopcontacten aanwezig. Er zijn ook nog aparte toiletten en een rookruimte. Wat wel opvallend is: in deze lounge kun je ook kleding kopen. 

Boarding bij gate 

Vlucht GA291 heeft een kleine vertraging dus we gaan wat later dan gepland naar de gate. Het is goed om te weten dat er nog een veiligheidscontrole is voordat je bij de gates uitkomt. De wachtrij is hier overigens kort op het moment van reizen. 

Na de controle kunnen we meteen doorlopen naar de boarding gate. Hier is de boarding net begonnen. Garuda Indonesia hanteert hier boarding in zones. Dit staat netjes aangegeven. Alhoewel de rijen wat door elkaar lopen manoeuvreren we ons in de rij van zone 2. 

Na de controle kunnen we meteen doorlopen naar de boarding gate. Hier is de boarding net begonnen. Garuda Indonesia hanteert hier boarding in zones. Dit staat netjes aangegeven. Alhoewel de rijen wat door elkaar lopen manoeuvreren we ons in de rij van zone 2. 

Na de controle van het vliegticket mogen we aan boord. We lopen via het platform naar de trap om de Boeing 737-800 te betreden.

Garuda Indonesia Boeing 737-800

We vliegen vandaag dus in de Boeing 737-800 van Garuda Indonesia. Dit vliegtuig heeft registratie PK-GMX en maakte de eerste vlucht in 2012. Garuda heeft op dit moment 40 van deze toestellen in de vloot. De SkyTeam maatschappij vliegt met 2 configuraties voor de Boeing 737-800. In de eerste zijn er 12 Business Class stoelen en 150 Economy Class stoelen. De tweede variant heeft slechts 8 Business Class stoelen, maar wel 153 plekken in Economy Class. De stoelen in Business staan in een 2-2 opstelling (zie foto), in Economy is dat 3-3. 

In deze Boeing 737 zijn de eerste 3 rijen Business Class. Deze stoelen hebben een rode bekleding. De rij direct achter de Business Class is de ‘Extra legroom’ sectie.

Garuda Indonesia Economy Class cabine in de Boeing 737-800

De Economy Class cabin van Garuda Indonesia is voorzien van stoelen met een bruine bekleding. De lichtblauwe accenten geven een mooi contrast. Van voor naar achteren is de cabineverlichting bij binnenkomst lichtblauw. 

Elke stoel is voorzien van een Inflight Entertainment systeem. Alhoewel het systeem wat verouderd lijkt, is het natuurlijk altijd leuk om de vlucht op het scherm te volgen. Verder zijn er onder meer films, concerten en spelletjes beschikbaar op het IFE. Helaas blijkt het IFE na een tijdje ermee op te houden. Dat is wel jammer!

De stoelen zijn verder voorzien van een aardig tafeltje en een stoelzak. In de stoelzak vind je naast de veiligheidskaart en het misselijkheidszakje ook het inflight magazine Garuda Indonesia Colours en een boekje van Garuda Shopping. De stoel zelf zit prima moet ik zeggen, dat komt voornamelijk door een goede dikte van het zit- en rugkussen. In Economy Class biedt Garuda in de 737 een gemiddelde seat pitch van 31-32 inch (79-81 cm). 

Service en maaltijden aan boord

Op deze vlucht wordt ook een volledige maaltijd geserveerd. Waarin Europa steeds meer stemmen op gaan om op korte vluchten te stoppen met een maaltijdservice is dat in Azië zeker geen gesprek van de dag. Wat mij betreft een mooi onderdeel van de Economy Class ervaring. 

Een paar weken voor de vlucht had ik een vegetarische maaltijd besteld. Deze werd dan ook netjes afgeleverd. Het betreft een smakelijke warme maaltijd met gele rijst, gekookte groentes en pittige tempeh. Daarbij wordt naast een drankje ook een koekje en een zakje nootjes geserveerd. Later tijdens de vlucht komt de crew nog een keer langs voor een bekertje koffie of thee. 

Garuda Indonesia Economy comfort in de Boeing 737-800

In deze review van de Garuda Indonesia Boeing 737 vlucht van Malang naar Jakarta zal ik ook kort ingaan op het comfort. De stoel vond ik prima zitten en dat komt vooral door de dikte van het stoelkussen. De nieuwe Boeing 737s zijn vaak voorzien van dunnere kussens en dat zit gewoon minder prettig. Voor een korte vlucht is dat niet zo erg. Maar bij deze vlucht van bijna 2 uur is het wel prettig. De beenruimte is prima, maar niet meer dan ik bij sommige andere Aziatische full service carriers heb gezien.

Economy class in de Boeing 737 van Garuda Indonesia (Foto: InsideFlyer)

Het IFE is natuurlijk mooi meegenomen. Het enige jammere is dat het scherm er na een tijdje mee ophield. Dit kon de crew helaas niet verhelpen tijdens de vlucht. De service is dan wel weer erg goed, de crew is vriendelijk en attent.

Aankomst Jakarta Soekarno-Hatta Airport

De Boeing 737 van Garuda landt met zo’n 12 minuten vertraging om 12.27 uur op de luchthaven van Jakarta Soekarno-Hatta (CGK). De vlucht van een kleine 700 kilometer duurde daarmee 1 uur en 47 minuten. Na een redelijk lange taxirit komen we aan bij de arrival gate. Vanuit hier is het nog een aardig eindje naar de uitgang en de bagageband. 

Bijna gereed voor de landing in Jakarta (Foto: InsideFlyer)

Eenmaal bij de bagageband treffen we een aparte gedeelte passagiers met SkyPriority. Er is een speciale wachtruimte met balie ingericht. Het idee is dat je bagage voor je van de band wordt gehaald terwijl je daar wacht. De medewerkers lijken echter selectief wie ze wel en niet helpen. Op zich een hele goede service, de uitvoering is alleen wat minder.

Premium Arrival Service Garuda Indonesia Jakarta airport (Foto: InsideFlyer)

Bron foto’s Review Garuda Indonesia Boeing 737: InsideFlyer – Christian