Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het was al een paar dagen het gesprek van de dag: zal Pieter Elbers aanblijven als hoogste baas bij KLM? De dag van het definitieve besluit kwam steeds dichterbij. Daarmee kwam ook steeds meer naar buiten dat Benjamin Smith, CEO van het moederbedrijf, niet blij zou zijn met de onafhankelijke positie van KLM. Elbers als CEO zou daar al helemaal niet in passen. De Nederlandse regering en een petitie namens zo’n 25.000 medewerkers van KLM moesten aan te pas komen om druk te zetten op de beslissing om Elbers herbenoemd zou worden. Nu bekend is geworden dat Elbers zijn termijn met vier jaar mag verlengen rijst de vraag hoe de toekomst er voor KLM uit gaat zien.
Benjamin Smith
De huidige hoogste baas van Air France – KLM, Benjamin Smith, kwam in september vorig jaar bij het bedrijf. Hij heeft veel ervaring opgedaan bij zijn vorige werkgever, Air Canada, en moest vooral het slepende conflict met de Franse vakbonden oplossen. Nu lijkt dat zijn vruchten af te werpen. Diverse overeenkomsten zijn al gesloten met de vakbonden. Denk bijvoorbeeld aan de piloten en het cabinepersoneel.
Vervolgens moet Smith de toekomstige strategie voor de luchtvaartcombinatie uit gaan zetten. Hij wil vooral meer samenwerking tussen Air France en KLM. De structuur moet veranderen. Sinds de samenvoeging zijn de bedrijven al gestart met samenwerken op verschillende gebieden. Smith wil dit nu nog verder doorzetten. Dit zal ook gevolgen hebben voor de onafhankelijkheid van KLM. Voorbeelden van onderdelen waar nog niet voldoende samengewerkt wordt zijn onder meer het aankopen van nieuwe toestellen, commerciële strategie en de samenwerking met andere airlines en allianties. Daarnaast is er nog potentie voor meer centrale HR diensten, inkoop en data management.
Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk, moet het bedrijf winstgevender worden. Vooral Air France heeft veel omzet verloren aan de wekenlange stakingen voor onder meer vorig jaar. Eén van de eerste besluiten van Smith was bijvoorbeeld om het experiment Joon stop te zetten.
Pieter Elbers en KLM
Dat zoveel mensen Pieter Elbers voor KLM wilden behouden is niet gek. Elbers heeft de afgelopen jaren ervoor gezorgd dat het bedrijf groeide en meer winst maakte. In vier jaar wist Elbers KLM klaar te maken voor de toekomst. Met investeringen in de vloot en het aanboren van nieuwe klanten. Dit resulteert in een groei in aantal passagiers, met een recordaantal in 2019. Benjamin Smith is blij met de groei van KLM, maar wil het bedrijf als geheel laten groeien. Daar horen Transavia, HOP! en Air France natuurlijk ook bij.
In de vernieuwde organisatiestructuur zal Pieter Elbers ook toetreden tot de CEO commissie. Deze zal de langere termijn van het moederbedrijf uitstippelen. In deze commissie zitten ook de CEO van Air France en de CFO van het moederbedrijf. De voorzitter is Ben Smith. Smith zal ook toetreden tot de supervisory board van KLM. Hij zal zich dus meer gaan bemoeien met de koers van het Nederlandse bedrijf. Elbers ziet dit met vertrouwen tegemoet aangezien hij stelt dat KLM als goed voorbeeld voor Air France kan dienen. Hoe dat in de toekomst verloopt zal de tijd ons leren.
Bedeve zegt
Nederland blij vanwege ” onze ” Pieter Elbers.
Mark Rutte deed voorkomen alsof er hard onderhandeld was.
Leuk ,bedankt voor het meespelen….
De strategie van Benjamin Smith is succesvol geweest.
Lesje in onderhandelen .