Schiphol en Cathay Pacific starten proef met gezichtsherkenning2 min leestijd

Schiphol start proef met gezichtherkenning

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het gebruik van gezichtsherkenning bij de paspoortcontrole op Schiphol wordt al enkele jaren gedaan. Als je een paspoort met een chip uit een Europees land hebt dan kun je gebruik maken van de automatische grenscontrole. Schiphol noemt dit de eGate. Nu start de nationale luchthaven met een nieuwe proef in samenwerking met Cathay Pacific. Gezichtsherkenning wordt nu aan de gate mogelijk. Daarmee komt reizen met gezichtsherkenning op Schiphol steeds dichter bij.

Cathay Pacific

Schiphol start de proef in samenwerking met de maatschappij uit Hong Kong. Na het inchecken worden reizigers die willen deelnemen aan de proef begeleid naar speciale registratiekiosken. Hier wordt het paspoort, de instapkaart en het gezicht van de passagier gescand. Vervolgens ondergaat de reiziger de normale security en paspoortcontrole. Zodra het tijd is om te boarden wordt er een nieuwe scan gemaakt van het gezicht van de reiziger. Deze wordt natuurlijk vergeleken met de scan die eerder gemaakt is. Als alles klopt dan gaat het poortje open. Je kunt dan boarden zonder tussenkomst van een gate agent.

De self service apparatuur werkt vergelijkbaar als de automatische paspoortcontrole (Bron: Schiphol)
De self service kiosk werkt vergelijkbaar als de automatische paspoortcontrole (Bron: Schiphol)

Seamless flow

Schiphol noemt deze nieuwe werkwijze ‘Seamless flow’. Deze zal de komende maanden getest gaan worden. In de loop van het jaar zal ook de paspoortcontrole aan de proef worden toegevoegd. Wilma van Dijk, directeur Safety en Security van Schiphol zegt er het volgende over:

Voor passagiers wordt de reis van aankomst op de luchthaven tot aan boord gaan, eenvoudiger en efficiënter. Nu moet je bij verschillende controlepunten op de luchthaven nog je paspoort, je instapkaart of beide laten zien. Bijvoorbeeld bij het afgeven van je bagage, bij de toegang tot de veiligheidscontrole, bij het passeren van de grens en als je gaat boarden. In de toekomst kun je deze controlepunten soepeler passeren omdat je wordt herkend aan je gezicht. Je paspoort en instapkaart kan je in de tas laten.

Voor het testen van deze innovatie is een samenwerkingsverband aangegaan door de overheid, Amsterdam Airport Schiphol, Cathay Pacific, KLM en Vision-Box die het technologie platform voor Seamless Flow ontwikkeld heeft. De luchthaven maakte er deze speciale website over.

De self service apparatuur is voorzien van een touchscreen (Bron: Schiphol)
De self service kiosk is voorzien van een touchscreen (Bron: Schiphol)

Delta

Deze test is niet uniek. Eerder schreven we al over het drukste vliegveld ter wereld dat gezichtsherkenning invoerde. Het initiatief is opgestart in samenwerking met Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL) en de Amerikaanse overheidsinstantie Transportation Security Administration (TSA). Delta speelde hierbij een prominente rol. Niet alleen passagiers van Delta profiteren van deze tijdsbesparing. Dit is ook mogelijk voor reizigers van Aeromexico, Air France, KLM en Virgin Atlantic.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *