Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen week schreven we over de vernieuwde cabine in de Boeing 777-200ER van British Airways. Dit toestel gaat al zo’n 20 jaar mee en dat is niet het enige toestel dat zo oud is. Er zijn ook nog wat oudere andere toestellen. zoals de Boeing 747, die op korte termijn met pensioen zullen gaan. Om onder andere deze toestellen te vervangen zal binnenkort de eerste A350 van British Airways gaan vliegen op verschillende routes.
Vervanging
Enkele van de oude 747’s zijn trouwens voorzien van een retro livery, ter gelegenheid van de te betwiste 100-jarige leeftijd van British Airways. Daarover kun je hier en hier meer lezen.
De nieuwe Airbus A350-1000 van British Airways zal hoogstwaarschijnlijk aankomen op 26 juli aanstaande. Het toestel draagt het registratienummer G-XWBA. OMAAT meldt dat het toestel op zeer korte termijn ook op verschillende routes zal worden ingezet. Het zou om de volgende routes gaan vertrekkend vanuit London Heathrow (LHR) naar:
- Dubai (DXB),
- Toronto (YYZ),
- Tel Aviv (TLV),
- Bangalore (BLR).
Vluchten naar Dubai en Toronto
In eerste instantie zou het toestel pas vanaf 8 oktober worden ingezet op deze route. Echter zal British Airways de nieuwe Airbus A350 inzetten naar Dubai vanaf 2 september. De BA107 die dagelijks vertrekt om 12:50u zal arriveren om 23:05u lokale tijd. Hierna zal het toestel gereed gemaakt worden en om 01:30u terugvliegen met vluchtnummer BA106. Het zal om 06:15u arriveren in London, lokale tijd. De vlucht zal elke dag worden uitgevoerd.
Vanaf 1 oktober zal de Airbus ingezet worden op de route naar Toronto, Canada. De vlucht met vluchtnummer BA93 vertrekt om 13:05u en arriveert om 15:55u lokale tijd. Hierna vertrekt vlucht BA92 om 18:30u vanuit Toronto en komt de volgende ochtend weer aan in London om 6:40u. De route zal met de A350 zal dagelijks worden uitgevoerd. Hierna zullen er inmiddels meerdere A350’s geleverd zijn aan British Airways. Daardoor is de kans aanwezig dat Toronto aangevlogen blijft worden met dit type toestel. Ook Dubai zal uiteindelijk weer worden aangevlogen met de A350.
Israël en India
Na Dubai en Toronto zijn de plannen om het nieuwe type ook in te zetten om Tel Aviv en Bangalore. Vanaf 1 december zou een A350 ingezet worden op vlucht BA163 die vertrekt om 20:55u en arriveert 03:40u in Tel Aviv. Om 06:15u zal het toestel met vluchtnummer BA162 terugvliegen naar London en hier arriveren om 9:40u. Ook deze vlucht zal dagelijks worden uitgevoerd.
In het nieuwe jaar zal de A350 worden ingezet op de route naar Bangalore, India. Vlucht BA119 van London naar Bangalore zal vertrekken om 13.45u en arriveren om 05:00u de volgende ochtend. Twee uur later vertrekt het toestel om 07:00u terug naar London. Hier kom het om 12.40u aan, ook deze vlucht zal dagelijks worden uitgevoerd.
Airbus A350
Het nieuwe toestel beschikt onder andere over de nieuwe Business Class cabines van British Airways. De Club Suites, zoals ze ook wel worden genoemd, krijgen een mooi nieuw design. Meer over deze stoel kun je in dit artikel lezen. Wil je graag een keer gebruik maken van het nieuwe toestel, bijvoorbeeld in de Club Suites? Volgens One Mile At A Time lijkt het erop dat de maatschappij het toestel op vluchten tussen London en Madrid in gaat zetten vanaf 6 augustus.
Ticket prijzen liggen nu vanaf ongeveer 142 GBP in Economy en 284 GBP in Business Class. Er zal een dagelijkse vlucht naar Madrid zijn die wordt uitgevoerd met de A350. Het gaat hier om de heenvlucht met vluchtnummer BA465 en terugvlucht BA464. Op donderdag, zaterdag en zondag zal de vlucht twee keer worden uitgevoerd met dit type toestel. Het betreft hier de vluchten BA457 en BA456. Leuk dus om deze widebody op Europese vluchten uit te proberen. Op zowel British Airways als andere boekingssite is er nog niets over te vinden. Het blijft dan ook een gerucht.
Bron en beeldmateriaal: British Airways, One Mile At A Time (OMAAT)
J. De Vries zegt
Kijk dat is nou een nette BC, de Club suites van BA. Daar kunnen ze bij KLM nog niet aantippen met hun verouderde BC product.
Marco zegt
Beste Jeroen,
Dank voor je bericht. Ik ben van mening dat KLM geen verouderde BC heeft. Ze hebben gewoon gekozen voor een ander soort stoel.
Deze stoel is van de nieuwste snufjes voorzien en zorgt voor de nodige privacy. Dat BA voor deze Club Suites kiest wil niet zeggen dat die moderner is dan de WBC bij KLM. Goed, iedereen heeft natuurlijk zijn/haar eigen voorkeur en dat is natuurlijk prima.
Marco