Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Door de capaciteitsproblemen op Schiphol zijn veel airlines genoodzaakt vluchten te verplaatsen of zelfs te annuleren. KLM moet noodgedwongen de Europese dienstregeling ook inperken. In dit artikel vind je een overzicht van alle Europese routes waarop de Nederlandse nationale carrier deze zomer met een aangepaste frequentie zal vliegen.
Drukte op Schiphol deze zomer
Door problemen op Schiphol ontstaan er lange wachtrijen en veel vertraagde en geannuleerde vluchten. Om de zomer met een beperkte bezetting verantwoord en veilig door te komen maakte Schiphol eerder bekend genoodzaakt te zijn het aantal beschikbare slots in te perken. Alle airlines moeten hun steentje bijdragen. Transavia en TUI namen bijvoorbeeld al actie door vluchten van Schiphol naar Rotterdam / The Hague Airport en Eindhoven Airport te verplaatsen. Bij Transavia kunnen klanten dit desgewenst zelf ook gratis regelen.
KLM is de grootste airline op de luchthaven van Amsterdam en wordt daarom ook het hardste getroffen qua aantal vluchten. Een groot deel van de gemiddeld 13.500 stoelen die volgens Schiphol dagelijks teveel gepland zijn deze zomer dienen dan ook van KLM te komen. Dat betekent in de praktijk zoveel mogelijk samenvoegen van bestaande vluchten om de frequentie van bepaalde routes omlaag te brengen. Voor passagiers van KLM heeft dit natuurlijk gevolgen.
Lagere frequentie op Europese KLM routes
Om de drukte op Schiphol op een veilig en verantwoord niveau te krijgen deze zomer moet KLM flink aan de slag wat de dienstregeling betreft. De airline heeft daarom de frequenties op meer dan 60 routes verlaagd. Hieronder vind je de belangrijkste veranderingen en een overzicht van de KLM vluchten met vertrek uit Amsterdam Airport Schiphol, gebaseerd op data van Aeroroutes en OAG. Het gaat om de wijzigingen die 19 juni doorgevoerd zijn ten opzichte van de dienstregeling van 5 juni 2022.
De bestemmingen waar in absolute aantallen de meeste vluchten in juli geschrapt worden zijn Berlijn, Brussel, Dublin, Londen Heathrow, Lyon, Newcastle, Oslo en Toulouse. Bij al deze bestemmingen gaat het volgende maand om meer dan 10 geschrapte vluchten. Procentueel hebben Belfast, Dresden, Lyon, Newcastle, Poznan, Teeside, Toulouse, Turijn, en Wroclaw de grootste impact.
In augustus is het aantal bestemmingen met minder vluchten in de KLM dienstregeling iets lager, namelijk ‘slechts’ 53. Oslo en Toulouse springen er daar uit met meer dan tien geannuleerde vluchten. Procentueel gezien komen daar nog Boekarest, Dresden, Luxemburg, Montpellier en Poznan bij. Hieronder kun je het volledige overzicht bekijken, gebaseerd op gegevens van Aeroroutes en OAG.
Overzicht nieuwe frequentie juli
Bestemming | Originele frequentie | Nieuwe frequentie | Verschil | Procentueel |
Aalborg | 111 | 108 | 3 | 2,7% |
Aberdeen | 121 | 118 | 3 | 2,5% |
Barcelona | 160 | 158 | 2 | 1,3% |
Belfast | 29 | 25 | 4 | 13,8% |
Bergen | 123 | 118 | 5 | 4,1% |
Berlin | 205 | 194 | 11 | 5,4% |
Billund | 123 | 115 | 8 | 6,5% |
Birmingham | 125 | 121 | 4 | 3,2% |
Bologna | 93 | 92 | 1 | 1,1% |
Bordeaux | 118 | 116 | 2 | 1,7% |
Brussels | 124 | 112 | 12 | 9,7% |
Bucharest | 84 | 82 | 2 | 2,4% |
Cardiff | 52 | 48 | 4 | 7,7% |
Copenhagen | 184 | 182 | 2 | 1,1% |
Cork | 58 | 55 | 3 | 5,2% |
Dresden | 28 | 25 | 3 | 10,7% |
Dublin | 146 | 135 | 11 | 7,5% |
Dusseldorf | 121 | 114 | 7 | 5,8% |
Edinburgh | 124 | 116 | 8 | 6,5% |
Florence | 134 | 131 | 3 | 2,2% |
Frankfurt | 135 | 132 | 3 | 2,2% |
Gdansk | 84 | 76 | 8 | 9,5% |
Geneva | 164 | 162 | 2 | 1,2% |
Genoa | 39 | 36 | 3 | 7,7% |
Gothenburg | 150 | 143 | 7 | 4,7% |
Graz | 21 | 19 | 2 | 9,5% |
Hamburg | 142 | 136 | 6 | 4,2% |
Hannover | 74 | 72 | 2 | 2,7% |
Helsinki | 94 | 92 | 2 | 2,1% |
Inverness | 55 | 54 | 1 | 1,8% |
Krakow | 89 | 86 | 3 | 3,4% |
Kristiansand | 60 | 59 | 1 | 1,7% |
Leeds/Bradford | 82 | 76 | 6 | 7,3% |
Lisbon | 120 | 118 | 2 | 1,7% |
London City | 165 | 163 | 2 | 1,2% |
London Heathrow | 285 | 275 | 10 | 3,5% |
Luxembourg | 86 | 80 | 6 | 7,0% |
Lyon | 121 | 108 | 13 | 10,7% |
Madrid | 154 | 151 | 3 | 1,9% |
Manchester | 177 | 175 | 2 | 1,1% |
Montpellier | 42 | 40 | 2 | 4,8% |
Munich | 152 | 146 | 6 | 3,9% |
Newcastle | 120 | 106 | 14 | 11,7% |
Nice | 121 | 117 | 4 | 3,3% |
Norwich | 74 | 72 | 2 | 2,7% |
Nuremberg | 87 | 83 | 4 | 4,6% |
Oslo | 186 | 176 | 10 | 5,4% |
Paris CDG | 150 | 144 | 6 | 4,0% |
Poznan | 28 | 25 | 3 | 10,7% |
Prague | 120 | 113 | 7 | 5,8% |
Rome | 155 | 151 | 4 | 2,6% |
Stavanger | 120 | 117 | 3 | 2,5% |
Stockholm Arlanda | 160 | 158 | 2 | 1,3% |
Stuttgart | 124 | 120 | 4 | 3,2% |
Teesside | 51 | 45 | 6 | 11,8% |
Toulouse | 94 | 84 | 10 | 10,6% |
Trondheim | 93 | 91 | 2 | 2,2% |
Turin | 32 | 26 | 6 | 18,8% |
Valencia | 60 | 59 | 1 | 1,7% |
Venice | 119 | 116 | 3 | 2,5% |
Warsaw | 121 | 117 | 4 | 3,3% |
Wroclaw | 31 | 26 | 5 | 16,1% |
Zagreb | 60 | 59 | 1 | 1,7% |
Zurich | 150 | 145 | 5 | 3,3% |
Overzicht nieuwe frequentie augustus
Bestemming | Originele frequentie | Nieuwe frequentie | Verschil | Procentueel |
Aalborg | 114 | 108 | 6 | 5,3% |
Aberdeen | 125 | 118 | 7 | 5,6% |
Barcelona | 159 | 154 | 5 | 3,1% |
Berlin | 211 | 205 | 6 | 2,8% |
Billund | 127 | 123 | 4 | 3,1% |
Birmingham | 127 | 120 | 7 | 5,5% |
Bordeaux | 117 | 115 | 2 | 1,7% |
Brussels | 124 | 122 | 2 | 1,6% |
Bucharest | 88 | 79 | 9 | 10,2% |
Cardiff | 53 | 48 | 5 | 9,4% |
Copenhagen | 186 | 184 | 2 | 1,1% |
Cork | 60 | 58 | 2 | 3,3% |
Dresden | 28 | 24 | 4 | 14,3% |
Dublin | 150 | 141 | 9 | 6,0% |
Dusseldorf | 125 | 124 | 1 | 0,8% |
Edinburgh | 124 | 122 | 2 | 1,6% |
Florence | 132 | 126 | 6 | 4,5% |
Frankfurt | 137 | 133 | 4 | 2,9% |
Gdansk | 82 | 79 | 3 | 3,7% |
Genoa | 36 | 33 | 3 | 8,3% |
Gothenburg | 153 | 148 | 5 | 3,3% |
Hamburg | 142 | 134 | 8 | 5,6% |
Helsinki | 96 | 92 | 4 | 4,2% |
Krakow | 88 | 80 | 8 | 9,1% |
Leeds/Bradford | 82 | 76 | 6 | 7,3% |
Lisbon | 119 | 116 | 3 | 2,5% |
London City | 169 | 168 | 1 | 0,6% |
London Heathrow | 295 | 286 | 9 | 3,1% |
Luxembourg | 88 | 79 | 9 | 10,2% |
Lyon | 122 | 115 | 7 | 5,7% |
Madrid | 153 | 149 | 4 | 2,6% |
Manchester | 180 | 174 | 6 | 3,3% |
Montpellier | 38 | 32 | 6 | 15,8% |
Munich | 156 | 155 | 1 | 0,6% |
Newcastle | 122 | 113 | 9 | 7,4% |
Nice | 123 | 117 | 6 | 4,9% |
Nuremberg | 90 | 84 | 6 | 6,7% |
Oslo | 186 | 172 | 14 | 7,5% |
Paris CDFG | 154 | 152 | 2 | 1,3% |
Poznan | 29 | 22 | 7 | 24,1% |
Prague | 122 | 117 | 5 | 4,1% |
Rome | 155 | 148 | 7 | 4,5% |
Stavanger | 122 | 121 | 1 | 0,8% |
Stockholm Arlanda | 162 | 158 | 4 | 2,5% |
Stuttgart | 127 | 123 | 4 | 3,1% |
Teesside | 57 | 53 | 4 | 7,0% |
Toulouse | 93 | 83 | 10 | 10,8% |
Turin | 33 | 29 | 4 | 12,1% |
Valencia | 64 | 61 | 3 | 4,7% |
Venice | 121 | 118 | 3 | 2,5% |
Warsaw | 121 | 114 | 7 | 5,8% |
Wroclaw | 31 | 28 | 3 | 9,7% |
Zurich | 154 | 145 | 9 | 5,8% |
Bron data: KLM dienstregeling / Aeroroutes
Bron afbeeldingen: KLM
Rick zegt
Het lijken ook altijd de laatste retourvluchten op de dag. Als zakenreiziger merk ik dat ik vaak niet meer dezelfde dag terug kan met KLM en moet ik noodgedwongen met een low cost carrier of een dag later terugvliegen.