Ook in moeilijke tijden investeert Air France in duurzaamheid3 min leestijd

Air France voert tot januari maar 50% van geplande vluchten uit

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Ook voor airlines is het belangrijk om de toekomst te blijven investeren, maar in crisistijd is dat zeker lastig. Air France vliegt op dit moment naar een beperkt aantal bestemmingen en ook de passagiersaantallen zijn beduidend lager dan normaal. Toch zal de maatschappij de klimaatdoelen moeten en willen halen. Daarom blijft de Air France investeren in duurzaamheid binnen het bedrijf. Onlangs heeft de maatschappij voor het eerst een vlucht geheel elektrisch afgehandeld, en dat zou de toekomst moeten worden als het aan Air France ligt.

Duurzaam reizen

Er zijn tal van omschrijvingen als je zoekt op ‘duurzaam reizen’. Zo zou je minder ver kunnen reizen, minder vaak met het vliegtuig of je kiest voor accommodatie die rekening houdt met de omgeving. Air France heeft eerder al aangegeven om zoveel mogelijk single-use plastics te vermijden aan boord. Maar ze gaan verder, en dat op de grond.

Het afhandelen van een vliegtuig op de grond kost tijd én veel energie. Denk maar aan het laden en lossen van bagage of het taxiën van het vliegtuig. Dit kost brandstof en in dit geval dus diesel. Uiteindelijk zorgt het gebruik van allerlei voertuigen die bijdragen aan de afhandeling van het vliegtuig voor een grote CO2-uitstoot. Air France wil deze uitstoot drastisch omlaag krijgen. Zo wil de Franse airline ervoor zorgen dat de uitstoot in 2030 gehalveerd is ten opzichte van de huidige uitstoot van CO2.

Testen

Al enkele jaren gebruikt Air France elektrisch materieel. Begin september was er een test met alleen maar elektrisch materieel dat een Air France vlucht (Airbus A350) van Parijs naar Delhi moest afhandelen. Deze test werd uitgevoerd in samenwerking met de Franse start-up CARWATT en TLD. Enkele elektrische voertuigen zijn nu gecertificeerd door de Solar Impulse Foundation. Air France is hier een partner van, vanwege de ecologische en economische waarde. Bij de afhandeling van de vlucht Parijs – Delhi werd het volgende elektrische materieel gebruikt:

  • Een Lebrun TLD-airconditioner: voor de luchttoevoer in het vliegtuig:
  • Charlatte-tractor: voor het vervoer van bagage van de terminal naar het vliegtuig.
  • Een CARWATT-transportband: voor het inladen van bagage.
  • TLD wide-body TLD-lader: voor het laden van vracht.
  • Een TLD wide-body pushback voertuig: om het vliegtuig van de gate weg te rijden.

Het doel van Air France is om aan het eind van 2020 60% van al het materieel dat gebruikt wordt om een vliegtuig af te handelen, elektrisch is. Dat geldt niet alleen voor de luchthaven Paris Charles de Gaulle (CDG), maar ook Paris Orly (ORI) en andere luchthavens van Air France in Frankrijk. In 2025 moet dat percentage zelfs verder gestegen zijn naar 90%. In 2030 wil de maatschappij de gehele vloot CO2-neutraal afhandelen op de grond.

Investering

Het oudere diesel materieel zal veelal afgeschreven worden en gelijk vervangen worden door elektrisch materieel. Toch zal het een flinke investering zijn voor Air France om in te zetten op een volledig elektrische vloot voor de grondafhandeling van vliegtuigen.

Niet alleen op de grond blijft Air France investeren in duurzaamheid. De maatschappij krijgt nog enkele Airbus A350’s en nieuwe Boeings. Daarmee verduurzaamt het ook de vloot die ervoor zorgt dat er minder CO2 wordt uitgestoten. Zo verbruikt de A350 25% minder brandstof dan een vergelijkbaar vliegtuig uit de vorige generatie. Dit komt niet alleen door modernere motoren. De A350 is ook lichter door het gebruik van andere materialen.Ook in moeilijke tijden investeert Air France in duurzaamheid

Het is duidelijk zichtbaar dat Air France samen met KLM investeert in duurzame groei van het bedrijf. De Air France-KLM Group krijgt namelijk al heel wat jaren een hoge notering op de Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

Natuurlijk blijft vliegen een grote impact hebben op ons milieu. Het gebruik van elektrische materieel in plaats van diesel materieel zal dan ook maar een klein deel bijdragen aan het behalen van de doelen. De grootste winst zit hem uiteindelijk in het geheel van alle maatregelen die getroffen worden. Een ding is zeker, niets doen is geen keuze meer!

Bron & Beeldmateriaal: Air France

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *