Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM kondigde onlangs enkele wijzigingen aan in het Europese en intercontinentale netwerk. Het betreft hier wijzigingen voor de aankomende winterdienstregeling van 2020-2021 uitgevoerd door KLM. Maar daar komen door allerlei reisrestricties nog meer aanpassingen bij. Het betreft hierbij voornamelijk aanpassingen op de Europese KLM vluchten gedurende de winter.
Vracht vluchten
Waar KLM in het begin van de Coronacrisis veel meer vracht ging vervoeren, moet er in de nabije toekomst een en ander veranderen. De vracht moet namelijk weer plaats gaan maken voor passagiers. Ten tijde van de eerste Coronagolf slonk het aantal reizigers enorm, waardoor KLM zich genoodzaakt voelde iets anders te doen met de enorme capaciteit. De airline ging dus vracht vervoeren om op deze manier de toch wat geld binnen te krijgen. Om reizigers tegemoet te komen in de bestemmingen, breid de maatschappij het aantal bestemmingen verder uit. Op dit moment is de frequentie nog niet het belangrijkste, dat volgt later, aldus KLM.
Intercontinentaal
Eerder kon je op InsideFlyer al lezen welke veranderingen er op de intercontinentale vluchten gaan veranderen. Het betreft de veranderingen voor het aanstaande winterseizoen 2020-2021. KLM heeft in augustus 80% van haar bestemmingen aangevlogen met een capaciteit van 60%. Echter is het op dit moment zo dat 25% van de intercontinentale vluchten alleen maar vracht vervoeren. Zodra reisbeperkingen in de betreffende landen worden versoepeld, hoopt KLM weer snel reizigers naar een van de vele intercontinentale bestemmingen te vliegen. Zo zou KLM vanaf 29 oktober een cirkelvlucht naar Canada uitvoeren. De maatschappij vliegt van Amsterdam via Calgary naar Edmonton en dan terug naar Amsterdam. Verder is het de bedoeling dat het tweemaal per week naar Hangzhou gevlogen wordt. Tevens staat Riyad en Caïro op de planning voor respectievelijk 7 december en 26 september. Uiteraard blijft alles onderhevig aan wijzigingen.
In Europa
KLM was verder van plan om het aantal bestemmingen in Europa uit te breiden, inclusief de hoeveelheid vluchten. Maar door allerlei reisbeperkingen kan KLM maar naar een beperkt aantal landen vliegen in Europa. Zo is het lastig en weinig interessant om veel vluchten naar het Verenigd Koninkrijk en Spanje uit te voeren, vanwege allerlei reisbeperkingen in deze landen. Tevens moet je na een verblijf in deze landen in Nederland in quarantaine. Ditzelfde geldt voor enkele regio’s in Frankrijk, Portugal, Zwitserland en onder andere Griekenland. KLM zal dan ook minder vluchten uit gaan voeren in de winter van 2020-2021 naar deze landen.
Het is de bedoeling dat de hoeveelheid bestemmingen naar 100% gaat in de laatste maanden van dit jaar. Dat geldt ook voor de intercontinentale vluchten en bevat ook vrachtvluchten. Uiteindelijk zou eind december naar verwachting 97% van alle bestemmingen aangevlogen moeten worden. Echter zal de capaciteit nog lang niet op dat zelfde percentage zitten. KLM verwacht dat aan het eind van het jaar zo’n 55% van de capaciteit op Europese vluchten nodig is. Voor intercontinentale vluchten is dat 60%.
Veilig reizen
KLM hoopt natuurlijk dat het aantal reizigers snel toe zal nemen. Echter helpen allerlei nieuwsberichten omtrent het coronavirus en een tweede golf reizigers niet om weer te gaan reizen. KLM besloot onlangs om samen met Air France het omboekingsbeleid grondig aan te passen. Het is nu mogelijk om je geboekte reis kosteloos om te boeken (exclusief verschil in ticketprijzen) of te annuleren.
Reizen binnen Europa kan op dit moment naar enkele bestemmingen, meer daarover lees je in deze InsideDeals van afgelopen week. KLM treft allerlei maatregelen om veilig naar deze bestemmingen te reizen. Zo zijn mondkapjes verplicht en worden toestellen extra schoongemaakt. Alles wat KLM doet om het vliegen veilig te maken zie je terug in dit filmpje:
Geef een reactie