Trip-intro: Met Malaysia Airlines in business class naar Peking en Taipei3 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen jaar was er een heel scherpe aanbieding om met Malaysia Airlines van Bangkok naar Peking te vliegen in business class voor maar €250 retour. Aangezien ik nog wel eens in het verre oosten kom, leek het me wel leuk om hier gebruik van te maken. Vooral omdat dit in totaal 360 Tier Points opleverde bij het frequent flyerprogramma van British Airways. Malaysia Airlines behoort namelijk ook tot de Oneworld alliantie waar British Airways ook onderdeel van uitmaakt. Een heel aantrekkelijke deal!

Over deze trip zal ik de komende dagen een paar artikelen schrijven:

Gratis transit visum China

Aangezien je voor China normaal gesproken een visum nodig hebt, kun je dit omzeilen door verder te vliegen naar een andere buitenlandse bestemming. In dat geval krijg je gratis een 72-uurs transit visum.

72-uurs transit visum China

Zodoende een ticket Bangkok – Kuala Lumpur – Peking voor de heenreis en Taipei – Kuala Lumpur – Bangkok voor de terugreis geboekt. Om van Peking naar Taipei te komen, had ik een BA Reward ticket geboekt door wat Avios in te leveren en vloog met Cathay Pacific via Hong Kong. Een hele reis, maar het gaf de mogelijkheid om in Peking en Taipei wat sightseeing te doen!

Bangkok naar Kuala Lumpur: Boeing 737

Bij de check-in in Bangkok moest er een supervisor bij komen om te checken of het wel goed zat met met de visumvoorwaarden. Kennelijk is het niet zo gebruikelijk dat er vanaf Bangkok via Kuala Lumpur naar Peking wordt gevlogen. Het is dan ook niet de meest logische route! Het ticketnummer van mijn aansluitende ticket naar Taipei werd toegevoegd in de boeking en alles was oké verder.

De business class in dit toestel was  op zich prima voor een korte-afstandsvlucht. De business class was ingedeeld in een 2-2 opstelling met comfortabele stoelen.

Malaysia Airlines B737 business class
Malaysia Airlines B737 business class

Er wordt echter op deze vluchten geen alcohol geserveerd! Daarentegen was de maaltijd fantastisch: een heerlijke seafood pasta. Toch… Een wit wijntje erbij was lekker geweest…

Heerlijke seafood pasta bij Malaysia Airlines
Heerlijke seafood pasta!

De overstaptijd in Kuala Lumpur op de vlucht naar Peking was maar één uur. Aangezien de statistieken van de vlucht van Malaysia Airlines naar Kuala Lumpur aangaf dat deze maar in 9% van de gevallen op tijd was ik enigszins bezorgd of ik de aansluiting wel zou halen. Ook mijn vlucht was vertraagd en had uiteindelijk 25 minuten vertraging! Over 35 minuten zou mijn volgende vlucht gaan vertrekken!

statistieken voor vlucht MH789
statistieken voor vlucht MH789: dat ziet er niet best uit!

Kuala Lumpur Airport is gelukkig een prettige luchthaven om over te stappen. Je komt namelijk gelijk aan in de terminal bij de vertrekkende passagiers en er is pas security aan de gate. Hierdoor kon ik heel snel met de trein naar de andere terminal en kwam ik nog gewoon op tijd aan bij de volgende vlucht naar Peking.

Modernste en oudste business class Malaysia Airlines

Toevallig vloog ik naar Peking in de Airbus A330 waarin het nieuwste business class product van Malaysia Airlines is geïnstalleerd. De vlucht van Taipei naar Kuala Lumpur die werd uitgevoerd door een Boeing 737 had echter het oudste business class product! Niet zoals op de foto’s hierboven, maar écht oud. Een heel verschil dus tussen deze vluchten!

Van beide vluchten een verslag in de komende dagen! Maar ook een artikel met overstap-sightseeing in Peking en een zelfde soort artikel over Taipei in Taiwan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *