Mag de Boeing 777X straks echt de lucht in?3 min leestijd

Zo gaat de 777X eruit zien (Bron: Boeing)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing werkt al geruime tijd aan een nieuwe generatie 777, namelijk de Boeing 777X. Het toestel moet meer comfort bieden tegenover een lager brandstofverbruik. De bewezen technieken die de Boeing 787 Dreamliner zo populair maken zijn straks ook in de 777X terug te vinden, maar wel met flink meer stoelen. De introductie van het toestel is echter flink vertraagd. Al in 2020 moest het nieuwe vliegtuig van de productieband rollen. Nu lijkt dit op zijn vroegst in 2025 te gebeuren.

Waarom de Boeing 777X?

Na de teloorgang van de grote viermotorige toestellen als de Boeing 747 en de Airbus A380 (en deels de Airbus A340) is de luchtvaart voornamelijk overgeleverd aan de Boeing 777, 787 en de Airbus A330 en A350. Boeing voorziet echter een behoefte in een nieuwe generatie tweemotorige vliegtuigen met de technieken en comfort van bestaande successen, maar dan met meer stoelen en verhoudingsgewijs lagere kosten. Het antwoord daarop is de Boeing 777X.

Dit type vliegtuig moet de grootste en meeste efficiënte tweemotorige kist zijn op de markt, aldus Boeing. Zo zal het toestel naar verwachting 10% minder brandstof verbruiken en ook een lagere uitstoot hebben. Daarnaast moeten ook de operationele kosten zo’n 10% lager liggen dan bij de concurrent. En door de technieken van bestaande 777 en 787 Dreamliner vliegtuigen te gebruiken is het nieuwe toestel flexibel in te zetten. Verder is de cabine breder wat voor een betere vluchtervaring voor passagiers moet zorgen.

Deze week publiceerde Boeing een impressie van de 777X cabine (Bron: Boeing)

Hieronder enkele details van de Boeing 777X varianten B777-8 en B777-9. Er is ook nog sprake van een grotere 777-10X variant. Dit toestel moet zelfs concurrentie met de Airbus A380 aangaan. Een tijdslijn voor de productie van dit vliegtuig is echter nog onduidelijk.

Boeing 777–8

Boeing 777–9

Catalogusprijs

$410.2 million

$442.2 million

Start programma

November 2013

Capaciteit (met twee reisklassen)

384

426

Bereik

Tot 8.730 nmi (16.170 km)

Tot 7.285 nmi (13.500 km)

Lengte

70,86 m

251 feet, 9 inches (76,72 m)

Wingspan

Volledig: 71,75 m

Vleugels ingeklapt: 64,85 m

Volledig: 71,75 m

Vleugels ingeklapt: 64,85 m

Cabine

Breder en comfortabeler dan de concurrent (41 cm), flexibel in te delen en voorzien van alle Dreamliner techieken

Breder en comfortabeler dan de concurrent (41 cm), flexibel in te delen en voorzien van alle Dreamliner techieken

Configuratie

Twin-aisle (widebody)

Twin-aisle (widebody)

Motoren

GE9X, geleverd door GE Aviation

GE9X, geleverd door GE Aviation

Flinke vertraging

De plannen van Boeing klinken goed natuurlijk. En de eerste 777X kisten moesten al in 2020 de lucht in. Maar helaas is de introductie van het vliegtuig diverse malen vertraagd. Onder meer de incidenten rondom de MH17, Boeing 737 MAX en de pandemie hebben een belangrijke rol gespeeld. Bovendien hadden de Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteit veel vragen over het onderwerp en de veiligheid van de Boeing 777X. De diverse incidenten zijn de autoriteiten ook strenger geworden als het om de certificatie van nieuwe vliegtuigen gaat. Dat werd ook duidelijk bij de productie van de Boeing 787 Dreamliner, die diverse malen stil werd gelegd. Onder meer KLM moest daardoor wachten op de ontvangst van enkele nieuwe Dreamliners. De 777X kreeg daarom een nieuwe introductiedatum in 2023, maar ook die zal niet gehaald worden.

De vertraging van de Boeing 777X valt overigens niet in goede aarde bij de klanten van Boeing. Onder meer Emirates en Lufthansa lieten eerder al weten niet blij te zijn met de vertraging. Lufthansa deed daarom recentelijk nog een extra bestelling om de vertraging op te kunnen vangen.

Mag de Boeing 777X dan in 2025 de lucht in?

Het lijkt erop dat de Boeing 777X ergens in 2025 het ‘levenslicht’ gaat zien. In een interview met Patrick Ky, Executive Director EASA, achterhaalde Aviation Week dat de oplossingen voor de diverse problemen nabij is. Daardoor zou een introductiedatum in 2025 dus niet ondenkbaar kunnen zijn. Tegelijkertijd houdt Ky tegenover Aviation Week ook een slag om de arm. Hij zei namelijk dat er tot op het einde van de certificering nog onverwachte problemen kunnen voorzien. Desalniettemin lijkt het er dus op dat de 777X in 2025 echt de lucht in zal gaan.

Het toestel zal dan naast Emirates en Lufthansa ook te zien zijn bij onder meer ANA, Cathay Pacific, British Airways, Etihad Airways, Qatar Airways en Singapore Airlines.

Bron afbeeldingen: Boeing

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *