Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Net als veel luchtvaartmaatschappijen gaat ook het Zuid-Amerikaanse LATAM door moeilijke tijden. Zo erg zelfs dat LATAM faillissementsbescherming heeft aangevraagd in de Verenigde Staten. Door het verkrijgen van een zogeheten Chapter 11-status krijgt LATAM de ruimte om oplossingen te zoeken om hun schulden te betalen. De Chapter 11-status geldt alleen voor de filialen in Chili, Peru, Ecuador, Colombia en de Verenigde Staten. Deze is dus niet geldig voor de filialen in Argentinië, Paraguay en Brazilië. CEO Roberto Alvo geeft aan met deze faillissementsbescherming de beste stappen te hebben genomen.
LATM is niet de eerste maatschappij die faillissementsbescherming heeft aangevraagd. Concurrent Avianca heeft dit namelijk eerder al gedaan. Alhoewel het overgrote deel van de gehele vloot tegenwoordig aan de grond staat, zullen de reizigers die wel met het vliegtuig reizen vrijwel niks merken van deze maatregelen. LATAM kan gelukkig de geplande vluchten gewoon blijven uitvoeren en zal vanaf juni zelfs het aantal vluchten verhogen. Naast deze aanvraag voor de Chapter 11-status heeft LATAM ook financiële steun gevraagd van de grootste aandeelhouders zoals Delta Air Lines en Qatar Airways. Delta nam vorig jaar 20% van de aandelen van LATAM in handen waarna de twee maatschappijen geleidelijk aan nauwer gingen samenwerken.
Inreisverbod Verenigde Staten vanuit Brazilië
Door het oplopende aantal bestemmingen en doden in Brazilië, krijgt LATAM te maken met nog een tegenslag. Brazilië is na de Verenigde Staten op dit moment het tweede land ter wereld met de meeste besmettingen. President Trump heeft daarom besloten om een inreisverbod te introduceren voor alle niet-Amerikanen die vanuit Brazilië naar de Verenigde Staten reizen. Dit inreisverbod gaat in op 28 mei om 23:59 EST. In tegenstelling tot het inreisverbod voor de Schengenlanden is hier geen einddatum genoemd.
Uitgelichte afbeelding: LATAM
Geef een reactie