Komt er een nieuwe KLM Crown Lounge op Schiphol?4 min leestijd

KLM Huisjes bij de toegang tot KLM Crown Lounge 52 op Schiphol (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Momenteel wordt er op Schiphol hard gewerkt aan de bouw van de nieuwe A Pier. De Amsterdamse luchthaven breidt hiermee de capaciteit uit voor zowel narrow- als widebody toestellen. Alhoewel die extra capaciteit in de nabije toekomst nog niet direct nodig lijkt te zijn. De vraag is natuurlijk of home carrier KLM ook hier een Crown Lounge, of alternatief, gaat aanbieden?

Schiphol Pier A

De bouw van de nieuwe Pier A op Schiphol startte al begin 2018. En eigenlijk zou de Pier zelfs al klaar moeten zijn. Maar door de pandemie zijn de werkzaamheden vertraagd. Inmiddels is de facade van de pier af en is het glas gezet aan de buitenkant. Uiteindelijk moeten er acht extra gates komen. Vijf aan de noordzijde voor narrowbody toestellen en drie aan de zuidzijde voor widebody vliegtuigen. Het plan is om later nog eens twee gates toe te voegen aan de zuidzijde.

De nieuwe Pier moet een groene uitstraling krijgen. Er komen veel planten, een speeltuin en verschillende kunstinstallaties. Zoals gezegd zou de Pier eigenlijk al af moeten zijn. Door de pandemie zijn allerlei werkzaamheden vertraagd. Een definitieve datum van opening wil Schiphol nog niet geven. Gegeven het feit dat een volledig herstel van de luchtvaart nog wel even op zich laat wachten kan dat op dit moment ook geen kwaad.

Bron: Schiphol.nl
Indruk van de nieuwe A Pier op Schiphol (Bron: Schiphol)

Huidige KLM Crown Lounges

Als Nederlandse home carrier is KLM natuurlijk groots aanwezig op Schiphol met twee lounges. KLM Crown Lounge #25 is gericht op Europese reizigers en lounge #52 is voor intercontinentale reizigers. Beide lounges werden de afgelopen jaren flink opgewaardeerd. Natuurlijk met als hoogtepunt de opening van de nieuwe Lounge #52. Buiten Nederland heeft KLM nog eens twee Crown Lounges, namelijk in het Amerikaanse Houston en Toronto. Verder is KLM natuurlijk betrokken bij de SkyTeam lounges in onder meer Dubai (DXB), Londen (LHR), Vancouver (YVR), Sydney (SYD), Beijing (BJS) en Hong Kong (HKG).

De vraag is natuurlijk of er een nieuwe KLM Crown Lounge komt op Pier A als deze geopend wordt. De Crown Lounges op Schiphol zijn strategisch geplaatst. Elke gate is in maximaal 10 minuten lopen te bereiken. Alleen de M en H gates zijn iets verder lopen. Als je naar andere kant van de luchthaven kijkt dan is Pier B iets verder dan 10 minuten wandelen als je naar de verste gate zou moeten. Voor Pier A zou hetzelfde gelden. Voor KLM kan het een overweging zijn om daar nog iets aan te bieden aan loyale klanten. Natuurlijk kan de Nederlandse airline ook ervoor kiezen om trouwe klanten een stukje verder te laten lopen.

De moderne inrichting van de KLM Crown Lounge 52 op Schiphol (Bron: KLM)
De moderne inrichting van de KLM Crown Lounge 52 op Schiphol (Bron: KLM)

Nieuwe KLM Crown Lounge?

Maar de vraag is of er straks een Crown Lounge bij zal komen op Schiphol. Dat kan natuurlijk alleen KLM zelf weten. InsideFlyer stelde dan ook de vraag aan KLM. Daarop gaf een woordvoerder aan dat de airline aan het ‘onderzoeken’ welke faciliteiten mogelijk zijn op de nieuwe Pier A, maar dat er nog geen concrete plannen zijn. Daarmee sluit KLM een extra lounge uit dus niet uit en houdt tegelijkertijd de opties open voor een eventueel alternatief. Wat dat alternatief precies moet zijn is echter nog niet geheel duidelijk.

Op dit moment is KLM aan het onderzoeken welke faciliteiten wij op de A-pier kunnen aanbieden naast onze Non-Schengen Crown lounge en Schengen lounge. Momenteel zijn er echter nog geen concrete plannen.

Opvallend genoeg liet KLM in de persoon van Boet Kreiken (Executive Vice President Customer Experience) zich voor de coronapandemie tegenover Luchtvaartnieuws nog uit over een Crown Lounge op de A Pier. Echter liet de airline aan deze site weten zelf geen ruimte te hebben gereserveerd op de A Pier voor een eventuele lounge.

Het bouwen van een additionele lounge zal veel geld kosten en die investering zal KLM hoogstwaarschijnlijk op het moment niet willen doen. Een alternatief touchpoint voor loyale reizigers zou netjes zijn, maar hoe dat er dan uit zou moeten zien is nog niet bekend. Een aparte wachtruimte zou bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn, maar dat past niet in de huidige strategie van KLM. Hoe de nieuwe A Pier er precies uit komt te zien, evenals de aanwezigheid van KLM, is dus nog even afwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *