Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Als het om verduurzaming gaat dient ook de luchtvaart een duit in het zakje te doen. Daarbij zijn alternatieven voor kerosine al langere tijd onderwerp van gesprek. Denk bijvoorbeeld aan SAF, maar ook waterstof komt aan bod. Echter is er voor die laatste soort brandstof nog geen veilige en kosteneffectieve manier gevonden om dit op grote schaal werkelijkheid te laten worden. Elektrisch vliegen is een andere manier om de luchtvaart te verduurzamen. Samen met de AeroDelft start KLM het Project Phoenix. Studenten en KLM gaan hierbij kijken of er toekomst zit in waterstofvliegtuigen.
Samenwerking met AeroDelft
Sinds 1 april 2023 is KLM de samenwerking met AeroDelft aangegaan. Dit is een groep van 50 studenten van de TU Delft. Ze willen met hun missie bewijzen en promoten dat het mogelijk is om met waterstof te vliegen. Deze duurzamere manier van reizen is natuurlijk beter dan het gebruik van de huidige brandstoffen. Het gebruik van vliegen op waterstof wordt getest in Project Phoenix.
KLM wil een leidende rol spelen in het innoveren van de luchtvaart en zoekt actief naar mogelijkheden om deze ontwikkelingen te versnellen. De denkkracht en oplossingen van de nieuwe generatie zijn nodig om out-of-the-box te denken. Het enthousiasme en het harde werken van AeroDelft helpen hier ontzettend bij.
Barry ter Voert, CXO & EVP Business Development
Project Phoenix
50 studenten zullen gedurende de samenwerking onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om te vliegen op waterstof. Daarvoor wordt eerst een drone ontwikkeld die kan vliegen op waterstof. Deze drone, de Phoenix-prototype, zal gebruikt worden om te kijken wat er allemaal moet gebeuren om uiteindelijk op grotere schaal met waterstof als brandstof te vliegen. Na het gebruik van de drone is de volgende fase het vliegen van een bemand vliegtuig: de Phoenix Full-Scale.
Het frame van de Phoenix Full-Scale is gebouwd en de systemen om met waterstof te vliegen, worden nu getest. De bedoeling is dat het bemande vliegtuig in 2024 de lucht in gaat en kan vliegen op waterstof. In eerste instantie gasvormige waterstof, later op vloeibare waterstof. Dat KLM niet stilzit mag duidelijk zijn en veel ogen zijn er bij KLM ook op gericht dat ze de groenere brandstofmogelijkheden blijven onderzoeken. Wellicht wordt vliegen in waterstofvliegtuigen bij KLM binnenkort dan ook mogelijk.
We zijn blij om met KLM te werken aan de toekomst van de luchtvaart, het voelt erg lonend om ondersteund te worden door zo’n grote speler in de industrie. Samen gaan we hard werken aan het realiseren van nieuwe en innovatieve technologieën en het onderwijzen van de ingenieurs van de toekomst.
Wouter van der Linden, Team Manager AeroDelft
Bron & beeldmateriaal: KLM
Geef een reactie