Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het zal niemand zijn ontgaan dat vorig jaar het jubileumjaar was van KLM. Onder de noemer #KLM100 vierde onze nationale airline deze speciale verjaardag met klanten, medewerkers en zakelijke partners. 2019 was naast al deze feestelijkheden ook financieel een succesvol jaar voor KLM. Toch zijn de vooruitzichten voor 2020 minder rooskleurig.
Transavia
De groei voor Air France – KLM kwam voort uit beide nationale airlines. Maar ook uit de low cost carriers Transavia en Hop droegen hun steentje bij. Vooral Transavia had een goed jaar met bijna 5% meer passagiers ten opzichte van vorig jaar.
Cargo
De Cargo activiteiten van zowel Air France als KLM staan onder wel onder druk. Alhoewel de omzet meer dan 2% steeg was het resultaat bijna 18% lager dan vorig jaar. Dat heeft vooral de maken met de brandstofkosten en een onvoorspelbare vraag. Gezien de groeibeperkingen van Schiphol is het sowieso moeilijk voor KLM Cargo om te groeien. Dit zou dan ten koste van de passagiersactiviteiten kunnen gaan.
Air France vs. KLM
Sinds de samenvoeging van Air France en KLM wordt er al over gesproken: welke airline presteert beter. De cijfers liegen er niet om. Air France bracht in 2019 een slordige 280 miljoen euro in het laatje. KLM bracht echter 853 miljoen euro binnen. Een de redenen voor de cijfers van Air France is de afgesproken loonsverhogingen van de crew. In 2019 nam AF-KLM in totaal 550 nieuwe piloten en 500 extra cabin crew leden aan.
2020
De eerste maand van dit jaar mogen beide airlines niet klagen over de prestaties. Vanaf februari gaan zowel KLM als Air France echter een lastige tijd tegemoet. Vanwege de maatregelen om te verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan zijn sinds eind januari alle vluchten van en naar China geannuleerd. Dit gaat om zo’n 5,5% van alle vluchten. Alhoewel KLM verwacht vanaf april dit jaar weer richting China te mogen vluchten, valt door alle onzekerheid het aantal boekingen nog tegen. Voor de maanden waarin er niet naar China gevlogen zal worden verwacht men een verlies van 150 tot 200 miljoen euro.
De capaciteit moet op geselecteerde routes zo’n 2 tot 3% toe gaan nemen. Transavia wil in Frankrijk 10% gaan groeien. In Nederland zal dat lastiger zijn wegens de groeibeperkingen op bijvoorbeeld Schiphol. Er is de afgelopen maanden geïnvesteerd in het aannemen van nieuwe crew en de training daarvan. Transavia vliegt momenteel met een vloot van Boeing 737 toestellen.
Viktor zegt
Hallo Christian,
Kleine opmerking mbt de afsluitende zin:
“Transavia vliegt momenteel met een vloot van voornamelijk Boeing 737 en Embraer toestellen.”
Dit is niet helemaal juist, Transavia heeft geen Embraers in haar vloot, zij vliegen alleen met Boeing 737’s (type -700 / -800) voor zowel NL als FR.
Mvg, Viktor
Christian zegt
Hoi Viktor,
Je hebt helemaal gelijk. Ik was in de war met KLC. Het is inmiddels aangepast in het artikel.
Christian