Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
We kunnen gerust zeggen dat airlines momenteel in zwaar weer zitten. Met het oog op een sterk teruggevallen vraag naar vliegreizen zijn maatschappijen gedwongen om zich aan de situatie aan te passen. In veel gevallen zal dat betekenen dat er flink in de kosten gesneden moet worden. Ook Brussels Airlines ontkomt daar niet aan, ondanks de verkregen staatssteun. Eerder ging er al een Airbus A319 uit, en daar komt nu een tweede A319 bij. Maar hoe zal de vloot van Brussels Airlines er in te toekomst uitzien?
Airbus A319 en A320
Lange tijd beschikte Brussels Airlines (SN) over meer dan 20 Airbus A319 toestellen. Een belangrijk deel van de vloot, aangezien de airline voor de Coronacrisis 54 vliegtuigen had. Om ook de financiën weer in het gareel te krijgen moet 30% van de vloot het veld ruimen. Het gaat om 16 vliegtuigen.
Een eerste start is dus gemaakt met de A319, het kleinste toestel in de vloot. Afgelopen week is er een tweede A319 met pensioen gegaan. Het twee-motorige vliegtuig heeft plaats voor 141 passagiers en kent een 3-3 indeling, met voorin de cabine plaats voor de Business Class. Dat alle A319s per direct naar de schroot gaan is overigens in ieder geval op korte termijn niet aannemelijk. Toch lijkt het dat Brussels Airlines de short haul vloot wil standaardiseren naar de Airbus A320. De heeft voordelen bij het certificeren en trainen van de cabin crew. Maar ook het onderhoud van de toestellen kan dan efficiënter en goedkoper.
Airbus A330
Naast A319 en A320 heeft de Belgische airline ook een aantal Airbus A330 toestellen. Deze worden natuurlijk voor de long haul bestemmingen ingezet. Het toestel kan 295 passagiers vervoeren. Waarvan 30 in Business Class (reverse herringbone) en 21 in Premium Economy. De 244 Economy stoelen staan in een 2-4-2 indeling.
De verwachting is dat er ook een aantal A330 vliegtuigen de vloot gaan verlaten. SN heeft nu dertien A330s van het type -200 en -300. De eerstgenoemde is het oudste en zal waarschijnlijk als eerste met pensioen gaan. De A330-300 toestellen zijn sinds 2016 in dienst gekomen. Maar de meeste A330s kwamen pas in 2018/2019 bij Brussels Airlines in dienst. Eerder schreef Belgische nieuwssite Aviation24 dat er uiteindelijk acht A330-300 toestellen over moeten blijven. De website van de airline lijkt al bijgewerkt te zijn, want dat is enkel nog de seatmap van de A330-300 terug te vinden, en niet meer van de A330-200.
Conclusie
Brussels Airlines heeft een Airbus-only vloot. De Airbus A320 zal daar uiteindelijk de belangrijkste rol in gaan spelen, mogelijk aangevuld met enkele A319 toestellen. Voor het long haul netwerk is het vrijwel zeker dat de Airbus A330-300 de hoofdrol krijgt. Momenteel zijn er geen plannen voor de aanschaf of lease van nieuwe toestellen bekend. Toch kan moederconcern Lufthansa Group natuurlijk altijd anders besluiten. En in deze crisis is een onverwacht besluit goed mogelijk. De toekomst zal leren hoe de vloot van Brussels Airlines een na de crisis precies uit zal zien.
Geef een reactie