Belgische en Duitse steun voor Brussels Airlines3 min leestijd

Belgische en Duitse steun voor Brussels Airlines

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De luchtvaart heeft het lastig. Vliegtuigen zijn niet vol te krijgen en luchtvaartmaatschappijen moeten wel voldoen aan allerlei verplichtingen. Een daarvan is natuurlijk het uitbetalen van het personeel. Maar zonder of met weinig inkomsten blijft er steeds minder geld over. Verschillende maatschappijen vroegen al ‘succesvol’ staatssteun aan. Daarbij valt te denken aan KLM, Air France, Lufthansa en Icelandair. Maar hoe zit het met het Duitse Brussels Airlines? Kan Brussels Airlines rekenen op Duitse én Belgische steun?

Stilstand

Brussels Airlines heeft net als vele andere luchtvaartmaatschappijen de vloot aan de grond gehouden van 21 maart tot en met 14 juni 2020. Tot aan die tijd heeft de maatschappij dus nagenoeg geen inkomsten gehad, maar moest het personeel wel doorbetalen. Na 15 juni is de maatschappij weer gestart met enkele vluchten binnen Europa. Pas vanaf september en oktober hoopt Brussels Airlines weer 45% van het normale aantal vluchten uit te voeren. Vanaf deze maand vliegt de airline ook weer naar bestemmingen buiten Europa.Belgische en Duitse steun voor Brussels Airlines

Negatieve impact

Dat de Coronacrisis voor een negatieve impact ging zorgen was al erg snel duidelijk. Landen sloten massaal hun grenzen en alleen repatriëringsvluchten waren nog mogelijk. Hierna kwam de luchtvaart nagenoeg tot stilstand. Dit kostte onder andere Brussels Airlines veel geld. Dat werd ook wel duidelijk nadat onlangs de halfjaarcijfers verschenen. De maatschappij leed een verlies van €182 miljoen.

Brussels Airlines reageerde gelijk op de crisis door bijvoorbeeld tijdelijke contracten niet te verlengen, het stopzetten van projecten en allerlei investeringen op de lange baan te schuiven. Ook zet de maatschappij in op een uitfasering van 16 vliegtuigen die Brussels Airlines voorlopig niet verwacht nodig te hebben. Om ook meer te profiteren van de voordelen van de Lufthansa Group maakte de maatschappij onlangs bekend de reistarieven aan te passen naar die van de andere maatschappijen binnen de Lufthansa Group.

Duitse en Belgische steun

In de tussentijd kregen steeds meer luchtvaartmaatschappijen goedkeuring vanuit de staat en Europese Unie voor staatssteun. Brussels Airlines is in Duitse handen, namelijk in handen van de Lufthansa Group. Daarmee zou de maatschappij eigenlijk moeten aankloppen bij de Duitse overheid. Echter heeft de Belgische overheid toch overwogen de maatschappij te voorzien van steun. De luchtvaart is ook voor België van belang voor onder andere de economie. Het wegvallen van de maatschappij zou niet positief zijn.Belgische en Duitse steun voor Brussels Airlines

Op 24 juli bereikte Brussels Airlines dan ook een akkoord met de Belgische overheid en het Duitse Lufthansa over financiële steun. De Belgische luchtvaart en de ontwikkeling op lange termijn lijkt dan ook veilig te zijn gesteld door een goedgekeurd stabiliseringspakket. Inmiddels heeft ook de Europese Unie dit pakket goedgekeurd, waardoor Brussels Airlines voorlopig kan blijven voortbestaan. Het stabiliseringspakket bestaat uit €460 miljoen. Waarvan €290 miljoen van de Belgische overheid en €170 miljoen van Lufthansa. Hiermee kan Brussels Airlines de verliezen van het eerste halfjaar afdekken en ook de huidige banen veiligstellen.

CEO Dieter Vranckx zei het volgende over deze Belgische & Duitse steun voor Brussels Airlines:

Met dit nieuws is de derde pijler bereikt voor onze redding en onze structurele competitiviteit. We zijn opgelucht dat de uitvoering van de financiële transactie kan plaatsvinden. Dit betekent dat we nu al onze aandacht richten op de tijdige implementatie van ons transformatieplan Reboot Plus. Dankzij de steun en het vertrouwen die we krijgen van onze aandeelhouder Lufthansa, de Belgische overheid en de medewerkers van Brussels Airlines, kunnen we een sterk en competitief Brussels Airlines creëren met perspectieven op lange termijn, een belangrijke motor van de Belgische economie. Daarvoor wil ik alle betrokken partijen oprecht bedanken.

Bron & Beeldmateriaal: Brussels Airlines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *