Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Nu duidelijk is geworden dat airline gigant IAG niet meer geïnteresseerd is in Air Europa ligt de weg open voor andere mogelijkheden. Recentelijk gingen er geruchten over een overname van Air Europa door Air France – KLM. Maar dat lijkt, gegeven de positie van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie, niet erg voor de hand liggend. Welke mogelijkheden zijn er dan wel voor een intensievere samenwerking tussen Air Europa en Air France – KLM?
Overname door IAG
Het Britse International Airlines Group (IAG) was al in 2019 voornemens Air Europa over te nemen. Met de overname zou een bedrag van 1 miljard euro gemoeid zijn. Echter werd de koopsom zo’n 50% lager door de Coronacrisis. IAG zou daarmee de positie in Europa en daarbuiten flink versterken. Iberia, eveneens onderdeel van IAG, zou samen met Air Europa, een belangrijke rol krijgen in verbindingen met voornamelijk Latijns-Amerika.
Maar omdat de Britse eigenaar van IAG buiten de EU gevestigd is zou een overname mogelijk in strijd zijn met de EU-regels. Onder meer Air France en KLM klaagden daarover bij de Europese Commissie. En met succes, want IAG zag af van de koop nog voordat er een uitspraak van de Europese Commissie volgde.
Lid van SkyTeam
Air Europa is sinds juni 2010 volledig lid van luchtvaartalliantie SkyTeam. Middels het lidmaatschap van SkyTeam werken Air Europa en bijvoorbeeld AF-KLM al veel samen. Bijvoorbeeld door het verkopen van elkaars tickets middels een codeshare-overeenkomst en door de integratie van de loyaliteitsprogramma’s. Frequent flyers met elite status genieten overigens van privileges en voordelen bij alle airlines die aangesloten zijn bij SkyTeam. Zo heb je bijvoorbeeld ook loungetoegang bij het Italiaanse ITA als Flying Blue elite deelnemer.
Overname door Air Franse – KLM
Diverse Spaanse media berichten dat Air France – KLM vorig jaar in gesprek was met Air Europa voor een overname. Zo zou AF-KLM twee banken hebben gevraagd onderzoek te doen naar de overname. De toevoeging van Air Europa zou vooral de concurrentie met de Lufthansa Group moeten versterken. De overname zou zelfs de mogelijkheid bieden tot het opzetten van een nieuwe hub in Zuid-Europa. Met het oog op het broodnodige herstel van Air France en KLM lijkt een overname op dit moment niet echt een logische stap.
Verdere samenwerking
Luchtvaartmaatschappijen kunnen op verschillende manieren samenwerken. De meest ‘eenvoudige’ manier van samenwerking is de zogenaamde interline overeenkomst. Deze overeenkomst maakt het mogelijk dat maatschappij A ook vluchten van maatschappij B kan verkopen en vice versa. Ook kan bagage doorgelabeld worden bij annuleringen en vertragingen kunnen de carriers elkaars passagiers omboeken. Bij een codeshare overeenkomst kunnen airlines aanvullend op de interline overeenkomst ook hun eigen vluchtnummer plaatsen op een vlucht van de andere airline. Je ziet bijvoorbeeld vaak op vluchten van KLM ook een vluchtnummer van Air France, Delta en Virgin.
Een verdergaande manier van samenwerking is binnen een alliantie. Die zorgt ervoor dat ook frequent flyer programma’s op elkaar afgestemd zijn. Je verdient dan bijvoorbeeld miles op alle in aanmerking komende vluchten binnen de alliantie. Tot slot is er de joint venture. Met een joint venture is er een nog verdere integratie tussen twee (of meer) airlines. Zo zijn de dienstregeling en prijzen meer op elkaar afgestemd, maar ook de strategie van de airline moet elkaar aanvullen. Een voorbeeld is de samenwerking tussen KLM en Delta op trans-Atlantische routes.
Al eerder zou er sprake zijn van een joint venture tussen Air Europa en AF-KLM. Maar dat project is niet doorgezet. De joint venture zou bedoeld zijn voor routes tussen Europa en Latijns-Amerika. Aangezien een aankoop van Air Europa door AF-KLM niet te verwachten is, zou het opstarten van de joint venture wel een mogelijkheid zijn. Dat lijkt dan ook de meest voor de hand liggende samenwerking op de korte termijn. Die samenwerking zou de frequent flyer programma’s Air Europa Summa en Flying Blue meer integreren. Daarnaast is te verwachten dat de doorverbindingen naar Zuid-Amerika via Spanje qua dienstregeling ook meer op elkaar afgestemd worden.
Geef een reactie