Flying Blue verkort geldigheid statussen met drie maanden4 min leestijd

Flying Blue kent diverse deelnemersniveau (Bron: Flying Blue)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eind vorig jaar maakte Flying Blue bekend de fysieke kaarten en bagagelabels af te schaffen en volledig digitaal te gaan. Een verandering die veel leden niet konden waarderen. Maar Flying Blue komt met nog een wijziging. De geldigheid van de statussen zijn namelijk onaangekondigd met drie maanden verkort. Dat betekent dat Flying Blue statussen vanaf nu niet meer 15, maar nog maar 12 maanden geldig zijn.

Loyale klanten behouden

In tijden van reisrestricties, test- en vaccinatiebewijzen en kleurcodes zijn veel mensen nog huiverig om op reis te gaan. Voor airlines een lastige periode om loyale klanten te behouden en te voorkomen dat zij overstappen naar concurrenten. Naarmate de pandemie voortduurt zijn loyalty programma’s gedwongen versoepelingen door te voeren in kwalificatievereisten en meer mogelijkheden te bieden om een status te behalen.

Zo voerde Flying Blue diverse malen een versoepeling van de vereisten voor het behalen en behouden van een (elite) status door. Afgelopen jaar werd voor een derde maal een verlenging van de status aangeboden voor Flying Blue deelnemers met een kwalificatiedatum tussen 1 januari en 30 juni 2022. Zij krijgen een verlenging van 12 maanden. De missende XP worden bijgeschreven om aan de juiste hoeveelheid te komen voor herkwalificatie. Om het behouden van de status in de toekomst gemakkelijker te maken biedt Flying Blue nu tijdelijk ook 50% extra XP op in aanmerking komende vluchten. Eerder was dat nog 100% extra XP.

Recentelijk kwam Flying Blue met nog een nieuwe manier om XP te verdienen. Namelijk met het compenseren van de CO2-uitstoot van de vlucht. Echter is nog niet bekend hoe dit precies zal werken. Flying Blue stelt in een reactie tegenover InsideFlyer in de loop van 2022 meer bekend te maken hierover.

Flying Blue is het loyaliteitsprogramma van KLM, Air France, Transavia, Aircalin, Kenya Airways en TAROM. Meer over het Flying Blue programma lees je hier.

De Flying Blue bagagelabels werden eerder al afgeschaft (Bron: Flying Blue)
De Flying Blue bagagelabels werden eerder al afgeschaft (Bron: Flying Blue)

Geldigheid status

Flying Blue voerde echter nog een (onverwachte) verandering door die te maken heeft met de geldigheid van de statussen. Normaliter zijn de statussen 15 maanden geldig. Heb je bijvoorbeeld een Flying Blue Gold status, dan heb je een kwalificatieperiode van 12 maanden om je status te behouden of te upgraden naar Platinum. Heb je niet voldoende XP behaald om je status te behouden? Dan geniet je in ieder geval 15 maanden van je status. Daarna val je terug op Silver en heb je weer 12 maanden om Silver te behouden of terug te gaan naar Gold.

Het mooie aan de 15 maanden geldigheid was dat je met een Gold status dus langer dan een jaar van bijvoorbeeld loungetoegang en korting op Economy Comfort stoelen kon genieten. Ook als je in de kwalificatieperiode niet genoeg XP hebt behaald om je status te behouden.

Op de website van Flying Blue valt nu te lezen dat de geldigheid van een status nog maar 12 maanden is. Volgens het loyalty programma zelf is dit gedaan om de regels te versimpelen. Feitelijk een devaluatie van het programma dus. Flying Blue heeft er blijkbaar voor gekozen leden niet proactief in te lichten over deze wijziging. Enkele oplettende lezers wezen de redactie hierop. Flying Blue heeft op vragen hierover van InsideFlyer nog niet gereageerd, maar uit een reactie van de klantenservice blijkt dat de wijziging te maken heeft met het invoeren van de digitale lidmaatschapskaarten. Voor het toesturen van de nieuwe kaart werd 3 maanden gerekend. En met de digitale kaart is dat niet meer nodig.

“Uw persoonlijke kwalificatieperiode begint zodra u uw eerste Mile of XP heeft verdiend en duurt 12 maanden. Zodra u genoeg XP heeft voor het volgende niveau, krijgt u onmiddellijk een upgrade en begint uw kwalificatieperiode opnieuw. Om de programmaregels te versimpelen, zal Flying Blue in 2022 de datum tot wanneer uw niveau geldig is gelijktrekken met de einddatum van uw kwalificatieperiode.” – Website Flying Blue

De nieuwe intercontinentale KLM Crown Lounge
KLM Crown Lounges 52 op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: KLM)

Aantrekkelijkheid Flying Blue

Alle privileges die een loyalty programma biedt kosten natuurlijk geld. Als ergens op bespaard kan worden dan zal dat zeker overwogen worden door airlines. Echter, de privileges zijn natuurlijk ook bedoeld om loyale klanten te belonen en te behouden. De ene airline investeert juist in die groep en de andere blijkbaar niet.

Een devaluatie maakt een loyaliteitsprogramma natuurlijk minder aantrekkelijk. Er is regelmatig kritiek op de benadering van Flying Blue en KLM richting loyale klanten. En deze verandering zal daar geen positieve invloed op hebben. In eerder contact van InsideFlyer met Flying Blue blijkt dat we in 2022 verschillende vernieuwingen mogen verwachten van het programma. Laten we hopen dat toekomstige veranderingen Flying Blue juist aantrekkelijker zullen maken.

Wat denk jij van de wijziging die Flying Blue heeft doorgevoerd? Discussier mee op ons forum in het Flying Blue topic.

Reacties

  1. J.Kwakernaat zegt

    KLM sorteert al voor een afscheid. AirFrance wordt de belangrijkste maatschappij en KLM wordt een regionale speler. Ik vlieg alleen KLM of een ander maar nooit met AirFrance. Ze behandelen Nederlanders helaas niet goed. Daarom heb ik daar ooit toe besloten. Nu moet ook de KLM baas nog weg. Slecht teken lijkt mij.

  2. Bert zegt

    Ik heb afgelopen week echt nog een fysieke FB kaart ontvangen. Dacht dat al maanden geleden aangekondigd was dat er alleen nog digitale kaarten uitgegeven werden.

  3. Olivier zegt

    Ik heb een nog raarder bericht gekregen. ‘Uw flying Blue Platinum niveau wordt verlengd van 1 april 2022 tot 31 december 2022.’
    Terwijl ik mijn XP’s ruimschoots gehaald heb, (ongeveer 500 XP afgelopen jaar). Iemand een idee hoe dit dan werkt? Want nu dus maar 9 maanden om mijn status te halen.

  4. Lenni zegt

    Ik vlieg nu nog klm omdat ik in nl woon en vanuit AMS vertrek, maar ben aan het overwegen om naar SA over te stappen en vanuit BRU te gaan vliegen…
    De ticketprijzen van KLM zijn aardig gestegen en de klantenservice voor loyale leden is achteruit gegaan…
    Laatste keer in de crown was er letterlijk bijna niets…

  5. Eric zegt

    Krijg steeds meer het gevoel dat niet loyaliteit maar kosten de enige drijver zijn bij Flying Blue. Ik kan de helpdesk overigens prima bereiken en ze helpen direct naar vermogen. Jammer dat de social media een stuk langzamer in reacties zijn geworden daar was KLM echt no 1. Flying Blue gaat denk ik nog verder versoberd worden Verder verwordt KLM steeds meer tot een budget achtige maatschappij met mindere kwaliteit eten en drinken., mindere cabines en minder personeel. Paar keer met AF naar de USA gevlogen recent en het eten en de wijnen zijn echt van een hoger niveau dan KLM (helaas) en de stoelen waren ook veel comfortabeler. Goed binnenkort weer naar de USA met KLM kijk wat de nieuwe BC naar IAD gaat doen. Maar duidelijk de star airline is AF en het lelijk eendje (ooit zwaan) is KLM en zeker nu de topman Elbers (echte klm;er) weggaat zal zoals eerder gememoreerd KLM (helaas) verworden tot een bijwiel van AF. Zo jammer dat Delta paar jaar geleden de koop van KLM niet heeft doorgezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *