Reiservaring Lufthansa 747-8 upper-deck - Vergoeding gemiste bagage?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Perksflyer, 5 aug 2023.

  1. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    We weten het allemaal. Frankfurt sucks. En zo ook gisteren. Na een 45m vertraging op Schiphol kwam onze vlucht ruim 30m te laat aan in Frankfurt. Uiteraard eerst half Duitsland door taxiën om vervolgens achterop het vliegveld te parkeren en met een bus naar de terminal te rijden. De volgende vlucht naar India zou over 45m vertrekken. Na redelijk te hebben doorgelopen, waren we toch nog als een van de eersten aan boord en konden we lekker zitten in de gedateerde upper-deck business class stoelen van de 747-800. Voor de goede orde, Lufthansa loopt ver achter bij andere maatschappijen. De stoel is niet je van het. Het entertainment systeem is traag (totdat je wat gevonden hebt) en min of meer enkel op alfabet ingedeeld. Het eten was redelijk goed, behalve als je zoals een mede-passagier een vegetarische maaltijd hebt besteld (dan is het redelijk matig tot slecht). De service vond ik uiteindelijk ver beneden peil. Geen snacks tijdens de reis. Tussen de eerste en laatste meal service geen bar waar je zelf drankjes of snacks kunt pakken (zelfs geen water), terwijl er een gelimiteerd aanbod in Economy was. Verkeerde informatie omtrent landingskaarten waardoor we extra lang moesten wachten. En als klap op de vuurpijl, 3 van de 5 stuks bagage niet aangekomen. Kortom, ipv uit te slapen stond ik weer vroeg onderbroeken en t-shirtjes te kopen. De informatie van Lufthansa was slecht, en de delivery service maakt het voor ons onmogelijk om de geplande reis voor te zetten omdat we niet in de aankomststad blijven. Ik heb wat zitten speuren op de LH site en zie dat je weliswaar wat spullen mag kopen, maar dat die voor 50% max worden vergoed. Ik heb nu de eerste spullen gekocht. Het is niet eens veel, maar ik weet niet of ik nog meer moet halen omdat ze mijn spullen niet op tijd hier kunnen krijgen. Kortom, welke regels gelden er hier? Is er een standaard vergoeding? Of blijft het bij 50% van de aankoop van kleren? Een ding is zeker voor mijn, Lufthansa is géén 5-sterren status. Dit was een 3-sterren ervaring maximaal. Voortaan dus of met de KLM/AF in C, of met de Emirates, Etihad of Qatar.
     
  2. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.415
    Leuk Bevonden:
    1.216
    Trofeepunten:
    223
    Ik heb vorig jaar 3 en 4 dagen moeten wachten op onze koffers (binnen EU). He hadden samen iets van 600 EUR gekocht en dat is uiteindelijk allemaal vergoedt. Volgens mij mogen ze helemaal geen 50% vergoeden, en al helemaal niet als het in het redelijke blijft.
     
  3. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Dat bedoel ik, maar het staat toch echt op de Lufthansa website. Aangezien je kleren daarna ook nog kunt gebruiken wordt er slechts 50% betaald. Ik ben niet de persoon die meteen een slaatje eruit wil slaan, maar ik heb wel wat extra t-shirtjes van €3,00 ingeslagen, voor het geval dat het toch langer duurt. Prima kwaliteit en het werkt voor nu, maar het is niet zo dat ik die ook meteen die dingen thuis wil blijven dragen, of dat ik ze thuis überhaupt nodig had. Heel slechte regel en zal uiteindelijk LH veel extra schade opleveren. Ik heb nog niet eens 100 euro uitgegeven (voor mezelf en mijn zoon), maar het lijkt me verstandiger dat ze dat wel 100% vergoeden. Want de afweging voor hun is of een paar tientjes extra, of een zeer veel lagere kans dat we nog eens duur voorin/bovenin bij de Lufthansa meevliegen. Ik begrijp overigens dat dit dus heel veel gebeurt met Lufthansa en India vluchten. Veel Indiërs die wat meer te besteden hebben vliegen nu via het Midden Oosten (vooral uit VS, dus niet meer met overstap in FRA, AMS, CDG etc). Dat is in schijnbaar voor Lufthansa een reden om de meer gedateerde toestellen in te zetten op India, zodat ze dus de klanten trekken die iets minder te besteden hebben en minder klagen. Hoe dan ook, ik was "underwhelmed".
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.889
    Leuk Bevonden:
    2.069
    Trofeepunten:
    358
    Interessante regel van Lufthansa voor het vergoeden van 50%….
    Hoewel het logisch lijkt is het complete kolder, de passagier kiest er niet voor om bagage kwijt te raken en wordt met een probleem opgezadeld en moet op stel en sprong kleding kopen die hij eigenlijk helemaal niet had gewild en zou dan als extra zout in de wonden ook nog eens de helft daarvan moeten betalen…. Waanzin inderdaad.

    Het inzetten van oudere toestellen naar India doet de Emirates trouwens ook…
     
  5. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.801
    Leuk Bevonden:
    2.627
    Trofeepunten:
    428
    Begin dit jaar ook met de 747-8 maar Singapore gevlogen. Dus ze zetten dit toestel ook in op premium bestemmingen.
    Ik had deze puur geboekt omdat ik nog nooit Upper deck had gevlogen in een 747, maar dit was ook meteen de laatste keer voor mij. Slechte stoelen, krappe cabine, slechte IFE etc. Ook het personeel vond ik vrij nors.
    Zoals gezegt mag je gewoon shoppen op kosten van Lufthansa, ik zou daar wel gewoon gebruik van maken hoor ;)
     
  6. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    413
    Leuk Bevonden:
    508
    Trofeepunten:
    123
    Reisverzekering. Credit card. Er zijn meer opties om kosten te claimen buiten LH om gelukkig. Sterkte!
     
  7. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.463
    Leuk Bevonden:
    3.416
    Trofeepunten:
    483
    Ho even, niet zo snel opgeven. Er zit ook nog een benedendek met voorin 8 prima stoeltjes in dit apparaat.
     
    Amsterdam, Vliegende_Keep en lloydje33 vinden dit leuk.
  8. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.801
    Leuk Bevonden:
    2.627
    Trofeepunten:
    428
    Haha ja klopt maar ik moest per se boven zitten natuurlijk. Ik kon ook SQ kiezen op deze route en dat zal ik volgende keer ook zeker doen dan. En volgens mij geef je me daar dan volledig gelijk in. :p
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  9. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    570
    Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Say what?! Je mag natuurlijk gewoon je reis voortzetten en aan de luchtvaartmaatschappij om de koffer af te leveren. KLM kwam netjes de koffers in Drente afleveren vorige zomer en SA reed toch wel een uur twee door Krugerpark naar ons kamp en dezelfde weg terug.
     
  10. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Gaan we zeker doen. De koffer is inmiddels aangekomen op de bestemming in India, jammergenoeg nadat wij die plaats hadden verlaten (tja, de reis gaat ook door).
     
  11. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Dat gaat helaas niet omdat ik al die bagage niet op de tweede bestemming kan hebben ivm lokale vluchten en deel met auto (veel te veel bagage die op bestemming 1 moest blijven voor de laatste dagen van de reis).
     
  12. vlieg8877

    vlieg8877 Newbie

    Berichten:
    83
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb al heel vaak bagage te laat ontvangen. Dit zijn mijn bevindingen:

    - De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk tot een bedrag van ongeveer 1500 euro. Dit betekent niet dat je vrolijk en zonder na te denken mag gaan shoppen. De spullen moeten in verhouding staan voor de reis die je gaat maken. In de Malediven mag je geen wintersportjas kopen. Op de terugreis naar huis mag je alleen spullen kopen die thuis niet voorhanden zijn. Een tweede jas heeft men vaak niet, meerdere onderbroeken wel.

    - Het moet redelijk zijn. Redelijk wil zeggen dat je een handtandenborstel koopt in plaats van een nieuwe elektrische. Scheermesje in plaats van apparaat. Ski's huren in plaats van kopen. Ook wil redelijk zeggen dat je bij vertraging van 2 dagen geen tientallen T-Shirts mag kopen. Je hoeft overigens geen goedkope spullen te kopen. Het mag designerkleding zijn zolang de aantallen in verhouding zijn tot de vertraging en de bestemming. 2 designer T-Shirts van 150 euro p.st. is redelijk, 10 T-Shirts van 3 euro p.st. is onredelijk bij Lufthansa.

    - De regel van 50% is niet rechtsgeldig. Lufthansa biedt inderdaad 50% aan. Wie vervolgens naar een klachtenloket, Duitse geschillencommissie, Europees consumentencentrum of rechter stapt krijgt plotseling toch 100%.

    - De bonnetjes moet je overleggen. Koop beter niets op de markt waar je geen aankoopbewijs ontvangt.

    - De datum en tijdstip van het aankoopbewijs moeten precies overeenkomen met het moment dat de bagage vertraagd was. Je kunt geen spullen kopen nadat het koffer is afgeleverd op het adres van het PIR-formulier.
    - Je hebt 21 dagen na aflevering van het koffer de tijd om de claim neer te leggen bij de luchtvaartmaatschappij. Wacht dus niet te lang!
     
    Escape, Ruut, Sokkenpop en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Dat is een prachtig overzicht Vlieg8877. Mijn kosten zijn nu minder dan 100 euro. Het enige is dat de koffer nu "geleverd" is, dwz op een plaats waar ik later terug kom. Vandaag zal ik zeker meer kleren moeten kopen, dus hopelijk zal men er rekening mee houden dat levering niet betekent dat het probleem was opgelost want die koffer kon ik zelf niet in ontvangst nemen. Ik zal schrijven wat men hier mee doet. Al met al zal het een goedkope vertraging zijn voor Lufthansa want een nieuwe winterjas en skis heb ik hier zeker niet nodig :-D Ik denk overigens dat deze tips voor veel mensen nog wel een eye opener zal zijn, want ongetwijfeld zijn er mensen die vrolijk gaan shoppen om hun klerenkast aan te vullen.
     
  14. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Afgelopen 12 maanden was helaas 2 keer mijn koffer vertraagd. Ben “vrolijk gaan shoppen” voor €800 (Delta, in LA) en €1400 (KLM, was onderweg naar skivakantie) en de bedragen zijn zonder vragen uitbetaald. Dus weet niet of de tips wel zo nuttig zijn en een eye opener voor mensen..

    Je weer niet of en wanneer de koffer ooit aankomt. En voor hetzelfde geld kun je wachten op iets wat niet komt. Je gaat toch ook niet iedere dag een nieuwe onderbroek kopen tijdens het wachten op je koffer?
     
  15. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan je ook verzekeren dat er heel veel mensen zullen zijn die van een koude kermis thuiskomen omdat ze in hun hoofd ervan overtuigd zijn dat de airline alles maar moet betalen. Enige waarschuwing over wat redelijk is lijkt me dus op zijn plaats. Enige ethiek mag wat mij betreft ook niet ontbreken aan de zijde van de reiziger. Alles maar kopen "omdat het mag volgens de regels" is ook niet de bedoeling. Ik ben een simpel shopping center naar binnen gegaan en heb genoeg ondergoed, sokken, en shirtjes gekocht. Veel warmer hoeft het hier toch niet in India. Enkele prima "Kappa" polos van nog geen tientje heeft me de dagen wel doorgeholpen. Ik vind het dan niet nodig om bij Lacoste 5-6x zoveel uit te geven aan een shirt. Als je het nodig hebt, prima, zeker wintersport kleding is duur. Een paar jaar geleden kwam een koffer van mijn vrouw en kind niet aan in Noord Noorwegen. Naast dat alles de eerste dag dicht was en we op dag 2 de hele dag weg waren tijdens openingsuren, waren de prijzen dusdanig dat je wel 2x nadenkt om voor €1000 pp in te slaan als de airline (SAS, stelletje hufters) doodleuk zegt dat je enkel wat ondergoed mag kopen. Grootste ironie, de koffers waren wél meegekomen en lagen dus gewoon op het vliegveld.
     
    ErwinLansing en Ruut vinden dit leuk.
  16. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    806
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Nog nooit van deze weggegooide “regel” gehoord. Ben zelf meermaals op kosten van Airfrance KLM wezen “shoppen”, maar nooit meer dan 100-200 euro. De aangekochte kleding draag ik na de reis eigenlijk nooit meer omdat de fit van in het buitenland gekochte kleding nooit helemaal top is en ik geen zin heb om voor lul te lopen voor een paar tientjes, gaat het linea recta naar het Leger des Heils. Maar onze Oosterburen kijken er blijkbaar niet van op als je in een slecht zittend kloffie voor de dag komt… de Fransen daarentegen…. :D

    Maar als je koffer met een paar dure schoenen en wat overhemden nooit aankomt is de schade wel een factor meer dan dat. Iemand ervaring mee? Aparte schadeclaim indienen?
     
  17. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Hier staat alles beschreven: https://www.vlucht-vertraagd.nl/koffer-kwijt

    Omdat je uiteindelijk een bedrag krijgt bij verlies maal het aantal kilo’s van de koffer kun je echt waardevolle spullen beter thuislaten of in je handbagage doen.
     
  18. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.889
    Leuk Bevonden:
    2.069
    Trofeepunten:
    358
    Klopt, daarom heb je hier natuurlijk ook weer een reisverzekering voor die je hiervoor kunt gebruiken.
    Naast dat in de cargo wereld zendingen verzekerd kunnen worden door de luchtvaartmaatschappij kan dat in principe ook voor bagage voor (lijn)vluchten, maar het proces en de kosten hiervoor zijn heel hoog dat je het gewoon beter via een reisverzekering kunt doen. Alles meenemen in de handbagage gaat ook niet altijd natuurlijk.
     
  19. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Het staat toch echt op de Lufthansa website :-(. Het lijkt me beter dat de Lufthansa toch met 100% van de kosten over de brug komt, zeker omdat het erg weinig is. Met familie van 4 in Business is niet bepaald een klein bedrag. Naast dat hun C-product zuigt -- vooral de stoel, maar zeker ook de in-between service en het belachelijke boodschappentasje dat als amenity kit moet dienen -- wil je een goede klant niet voor een paar tientjes nog meer beledigen.
     
  20. Perksflyer

    Perksflyer Newbie

    Berichten:
    62
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Ja, het is onbegrijpelijk hoe LH ooit de 5 sterren heeft ontvangen (nu 4). Ik vind de stoelen ook zeer tegenvallen. Waar ik helemaal een hekel aan heb is dat je je voeten niet kunt bewegen. Alsof je ze in een trechter stopt. Ook Air Europe had dat op een vlucht naar Zuid Amerika, behalve dat er bij die stoelen (in 787) ook nog eens een "bocht" wordt gecreëerd
    Klopt. Heb alles met AMEX betaald en we hebben ook nog reisverzekering. Hopelijk is LH slim genoeg om het hele bedrag te betalen. Niet eens om het geld, maar ik heb geen zin om nog meer geïrriteerd te raken door deze slechte afhandeling.
     

Deel Deze Pagina