Ik heb een vraag over de EU vergoeding die uitgekeerd kunnen worden bij vertraging/geannuleerde vluchten. Onlangs had ik het volgende segment ingebouwd in mijn wereldreis WAW - DOH - CNX. In het segment Warschau (WAW) naar Doha (DOH) kreeg ik echter 3 dagen voorafgaand aan de vlucht het volgende e-mailbericht van Qatar: Important: Change to your Qatar Airways flight timings Dear Customer, We would like to inform you that due to operational reasons, there has been a change to the original flight timings on your itinerary.Please review the attached e-ticket which reflects the revised flight timings. Wat bleek, ze hebben de heenvlucht WAW - DOH aangepast van maandag 4 juni 21.55 uur naar dinsdag 5 juni 9.25 uur. Mooi kut, want ik kwam die maandag uit AMS en had juist zo gepland dat ik een korte tussenstop had in WAW en hierna door kon op de QR vlucht naar Doha. Ik bellen maar er was helaas geen andere vlucht. Er zat dus 123 niet anders op dan een hotel boeken in Warschau en de vlucht van de volgende ochtend pakken. Lang verhaal kort: extra kosten hotel, avondeten en minder tijd in stopover Doha. Op basis van de verhalen op internet en van websites zoals vlucht-vertraagd/euclaim/etc zou ik recht hebben op een vergoeding. Gezien de afstand WAW-DOH meer is dan 3500 KM, moet ik recht hebben op € 600,- Waarom? - Ze moeten je minimaal 7/14 dagen vooraf informeren. Dit ging op 3 dagen voor de vlucht. - Het betreft een vlucht vanuit een EU land. - Je komt meer dan 4 uren later aan op de plaats van bestemming. Ik durf niet precies te zeggen hoe deze EU vergoeding werkt (EU Regulation EC 261/2004) maar ik heb Qatar een e-mail gestuurd op basis van hun eigen website omtrent deze regeling. Het verzoek ingediend, alle bewijsstukken erbij gedaan en binnen 8 uren een reactie terug: This is in reference to your email dated 14/06/2018 regarding your travel experience with us. We are sorry that your travel plans must have been disrupted by the change to our schedule. We appreciate to note that when we have to make these changes it is very frustrating for our customers, who rely on us for a particular route and timing. Flights schedule change is an operational exigency that an airline may resort to for various reasons. Schedules are subject to change as per the Conditions of Carriage. In this connection, where passenger reservations are affected, alternative arrangements are made to prevent or minimize any inconvenience. In addition to this, Qatar Airways informs well in advance the affected passengers regarding the same. Regrettably, considering the circumstances, we are unable to offer any compensation on this occasion. Thank you for taking the time to write to us. We appreciate the opportunity to respond and hope we will be able to restore your confidence in our service when both of you next fly with us. Uuhhhh Maak ik nou ergens een hele grote denkfout of proberen ze gewoon simpelweg er onderuit te komen en is het tijd voor verdere acties?!
Ik denk van wel. Volgens mij proberen ze je gewoon een oor aan te naaien. Minder dan 14 dagen van tevoren aankondigen is betalen: https://www.eccnederland.nl/nl/ik-wil-informatie/toerisme-en-vervoer-eu/vliegreizen
Ik zou zeker niet accepteren. Met maatschappijen van buiten de EU zou ik wel overwegen het uit handen te geven. Die hebben toch meer lak aan de EU regels of proberen daar lak aan te hebben.
Je hebt zeker gelijk. Ferme mail terugsturen waarin je uiteenzet dat je aan alle voorwaarden voldoet en dan compensatie volgens EC261/2004 EISEN. Niet vragen. In een compensatieclaim moet altijd doorschemeren dat je weet waar je recht op hebt. Anders proberen ze af te schepen. Je kan zelfs proberen de extra hotelkosten en eten te claimen aangezien QR dit ook had moeten aanbieden bij een vertrek een dag later.
Wat mij opvalt: had je niet om een vlucht vanaf AMS naar DOH kunnen vragen als je toch uit AMS kwam? Of had je een reden voor de korte stop in WAW? Zoals iedereen al aangeeft voldoe je aan de eisen voor compensatie. Desnoods via je rechtsbijstand regelen want die hebben daar vaak een afdeling voor ivm moeilijke gevallen
Haha klopt, dit was inderdaad de pandafare. Ik zat in Azië (Seoul) maar had deze trip er tussen 'gepropt' voor de leuke ervaring, miles, FTU en familie-meeting. Dit was de volledige itinerary (dikgedrukt is onderdeel van de pandafare): ICN-LHR-CDG-WAW-HGH-SHA-HKG-CTU-AMS-WAW-DOH-CNX We hebben dit leuk gecombineerd met een weekje Warschau. Vanuit daar via QR weer terug naar onze 'Azië-hub' Chiang Mai @Daan3 WAW was dus onderdeel van de pandafare. Deze 15 XP's kon ik natuurlijk niet laten liggen haha.
Als het is zoals je aangeeft heb je 100% recht op 600EUR en vergoeding van onkosten. Beste wat je kan doen is antwoorden dat je conform regels ( bijlage van de regels erbij doen) recht hebt op compensatie. Geef aan dat je hen nu een laatste mogelijkheid geeft om de claim te accepteren. Zeg er expliciet bij dat als ze dit niet doen je een juridische procedure start waarbij je hen aansprakelijk stelt voor alle kosten die daaruit voortvloeien. Dat moet normaal gesproken voldoende zijn. Mochten ze dan alsnog niet over de brug komen ( wat ik niet verwacht) kan je een rechtsbijstandsbureau inschakelen. Zou dit alleen doen als je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Anders een bureau als EU-Claim inhuren, maar dat kost je veel te veel, dan kan je beter mij even PM-en of appen via de appgroep waar jij geloof ik ook in zit. Ik heb hier ruime ervaring mee en help je graag.
Bedankt voor je bericht een aangeboden hulp Wat hulp bij het opstellen van een goede, ferme Engels e-mail zou ik wel kunnen waarderen.