Er is een reden voor om dr drempel zo hoog mogelijk ts maken natuurlijk. Want een grote groep begint er dan niet eens aan. Net zoals dat de treinlobby een echte rechtvaardige compensatieregeling tegenhoudt. Het probleem is dat bij de spoorbedrijven alles nog vaak gaat op de eigen manier, in België kan personeel van de NMBS niet mijn treinkaartje scannen, alleen in de trein die echt de grens over gaan heeft men een NL scanner mee.
Nu het toch over treinen gaat. Medio december gaat er eindelijk een ICNG naar Brussel rijden zonder al die tussenstops op obscure Vlaamse stations en Breda slaan ze ook over.
Ja en dus ook Brussel Airport, en die gaat er bij nog steeds niet in, want dan is er opeens geen rechtstreekse verbinding van Brussel Airport en Schiphol, niet met de Thalys en niet met de ICNG. En dan wil je als Europa minder mensen korte stukjes laten vliegen
Ik wil graag een awardticket boeken i.c.m. met een betaalde ticket: ABC-DEF met miles en DEF-GHI betaald. Beide segmenten zijn met dezelfde airline. Enig idee of deze losse boekingen aan elkaar verbonden kunnen worden, zodat de bagage wordt gelabeld naar de eindbestemming?
Dat klopt maar in een veel mindere frequentie en gaat dan ook niet meer altijd tot Schiphol. Dit, en bijvoorbeeld de air-rail passagiers van KLM niet vrij te stellen van de extra vertrekbelasting zegt eigenlijk, we willen passagiers niet in de trein…
De huidige Thalys/Eurostar/IC Brussel blijven rijden, maar dan van/naar Amsterdam Zuid ipv Centraal. Wel via Schiphol. Daarbij slaan ze het "ommetje" via Breda over, en zullen ze niet meer stoppen te Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussel-Airport, maar ook Brussel Noord én Brussel Centraal schijnen ze over te gaan slaan. NMBS gaat een additionele trein rijden met Traxx-locomotieven en Belgische I11-rijtuigen tussen Brussel Zuid en Rotterdam Centraal. Deze treinen zullen wél stoppen op Brussel-Airport, Mechelen, Noorderkempen én Breda. Schiphol - Brussel Airport gaat dan straks dus niet meer rechtstreeks, dat is een gemiste kans. Je zal dan moeten overstappen op Rotterdam of Antwerpen. Naar blijkelijks gaat er geen binnenlandse IC meer rijden tussen Antwerpen-Brussel via Airport, omdat daar capaciteit aan Eurostar weggegeven is. Zoals NMBS het zelf verwoordde: Infrabel kan meer infrastructuurvergoedingen vangen van Eurostar, dus zij hebben meer prioriteiten. Directe IC Antwerpen-Brussel vv via Airport wordt dus alleen de IC Rotterdam-Brussel via Airport, geen binnenlandse trein meer. Verder zullen er nog 3 binnenlandse IC-treinen/uur tussen Antwerpen-Brussel rijden die niet via Airport rijden.
Om welke airline gaat het? Normaal gesproken moet het wel lukken, ik vloog laatst DPS-SIN-FRA op SQ J & F en had een los FRA-AMS awardticket in Y (the horror!), ik had een overnight op SIN dus shortchecken van DPS-SIN was geen probleem en vanaf SIN doorlabelen naar AMS was ook geen probleem.
Dit verbaast mij niets. Digitalisering is nog steeds een redelijk onbekend begrip in Duitsland. Het op tijd laten rijden van treinen ook.
Dat is idd de reden en niet zoals @Ozzietukker schreef dat het is om de drempel zo hoog mogelijk te maken. Mijn dochter is na een jaar wonen in DE helemaal klaar met de "vooruitstrevendheid" van Duitsland en een zeer groot deel van haar bewoners en is blij dat ze daar niet meer woont.
Duitsland is een analoog, 'papiertjes en stempeltjes' land. Als je iets bij de Hugo Boss store online besteld, dan is je retourformulier een A4' tje dat je zelf moet knippen en plakken. Met aan de bovenkant een stuk tekst 'met ruimte voor de stempel van het postkantoor'. Postkantoren die allang gesloten en vervangen zijn door PostNL punten die je een digitaal verzendbewijs sturen of een printje maken van de barcode. Ik kan me de tijd niet meer heugen dat ik iets moest laten stempelen om te versturen in Nederland. Het is me ook meer dan eens overkomen dat ik in grote steden de parkeergarage moest betalen met muntgeld (€7,50 voor 24 uur parkeren, dat is dan weer wel lekker). Gelukkig is het tegenwoordig beter op het pinvlak, maar nog steeds is cash king in Duitsland.
Duitsland loopt zeker achter op dit gebied. Maar het is niet dat de trein aanbieders niet kunnen het is echt vooral dat ze niet willen omdat ze er niet toe gedwongen worden. En daar ligt een mooie rol voor de EU.
Onlangs nog willen parkeren bij een beurs (!) voor B2B: enige mogelijkheid om te betalen is contant aftikken. Ik antwoord dan altijd nog wel even met het huidige jaartal.
Nog nooit intercontinentaal vanaf BRU gevlogen maar ivm award beschikbaarheid vlieg ik met Qatar (in J) vanaf Zaventem. Hoe verhoudt de vertrekervaring zich tot Schiphol? Zijn security en paspoortcontrole soepel (fast track)? QR’s website vermeldt geen lounge voor Brussel.
De priority veiligheidscontrole is prima, als het druk is kan je ook door de personeelsrij heen waardoor er effectief meerdere filters zijn. De paspoortcontrole kan op Brussel wel een drama zijn op sommige momenten, maar op andere momenten weer geen rij, eigenlijk net zoals de transfer paspoortcontrole op Schiphol bij vlagen ook heel druk is. Qua lounge is er de Diamond lounge non schengen volgens mij ook voor Qatar passagiers beschikbaar, is de enige lounge buiten de Brussels Airlines lounge.
Ik weet even de naam niet meer, maar ben 2 weken geleden gevlogen vanaf BRU en er is een hele nieuwe lounge, op het einde van de gang op de 2e etage. Je kan die ook aan de rechterkant pakken geloof ik, maar die nieuwe is stukken beter. Fast track zit gewoon op je ticket, prima geregeld. Paspoortcontrole ligt het er maar aan of ze bemanning hebben voor de poortjes te bedienen, dan top. Hit or miss.