Gevolgen KL nav AMS-NYC route Norwegian

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Goldfly, 6 jan 2018.

  1. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Norwegian gaat transatlantisch vanaf amsterdam. wat zullen de gevolgen zijn voor KLM?

    Ik denk marginaal.. Het zijn in mijn ogen andere doelgroepen.. op de AMS-NYC vluchten van KL/DL is 60 procent transit passagiers, dus pax die niet in Amsterdam aan de reis begonnen zijn, maar AMS slechts gebruiken als tussenstop.. voor deze groep veranderd er niets.. dan heb je in mijn ogen 20% die altijd voor KL zullen kiezen boven Norwegian, of mensen ( zoals ik) die een tussenstop geen probleem vinden maar in principe met de conventionele airlines willen vliegen... ook voor hen zal weinig verandere... Laat in mijn ogen 20% van de klandizie over voor wie het totaal niet uitmaakt met wie ze vliegen, graag 30 euro voor een maaltijd betalen, plus 20 euro voor een koffer,waardoor het verschil al kleiner wordt. deze 20% is concurrentie voor KL waar ze niet nerveus van worden.. dit zijn de V-klasse pax waar ze uberhaubt al weinig tot niets op verdienen.

    Als je een berekening maakt valt het overigens mee
    Norwegian: retour vanaf 400 + 80(eten en drinken voor hele retour) + koffer 50( voor hele retour)= 530
    KL: retour vanaf 600 inc koffer en eten en drinken... is 600

    Verschil van 70 euro, zou ik altijd KL kiezen...
    Hoor graag jullie visie.. Weet dat Norwegian de hoofdsponsor hier is, dus hoop niemand voor het hoofd te stoten ;-)
     
  2. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    161
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Ik ben het volledig met je eens, als ik nu kijk zie ik een aantal data wanneer je met KLM voor 394 euro retour kan vliegen ( + 10 euro boekingskosten ). Dit is en blijft natuurlijk stukken goedkoper dan Norwegian. En precies zoals je zegt, veel mensen zijn transit passagiers, en toch hebben ook veel Nederlanders iets dat ze graag met hun 'eigen' maatschappij vliegen. Tenslotte is het service niveau bij KLM meestal hoger dan Norwegian als prijsvechter. Ik hoop ook niet dat dit topic erg is aangezien Norwegian de hoofdsponsor is, het is natuurlijk niet onze bedoeling om zoals Goldfly zegt iemand voor het hoofd te stoten...
     
  3. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    161
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Er is trouwens een artikel over dit onderwerp geschreven op Luchtvaartnieuws, staat meteen bovenaan op hun website. Het is blijkbaar dus zo dat dankzij KLM Norwegian deze route kan vliegen omdat er Europese druk is uitgeoefend op KLM....
     
  4. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ik lees vandaag in het AD dat de vlucht van Norwegian mede tot stand is gekomen door inmenging van de EU. KLM heeft van de mededingingsautoriteit slots af moeten staan. Nou is dat op zich al bijzonder, aangezien deze niet specifiek voor een bestemming zijn. Daarnaast zie ik KLM, afgezien van het staken van Kazachstan, alleen maar uitbreiden dus ik ben benieuwd of ze echt vluchten inleveren of alleen maar ongebruikte slots.
    Ik verwacht dat KLM wel wat gaat merken qua demand in het laagste segment, maar dat dit beperkt blijft. Ze voelen de hete adem van de ICA LCC's zeker, anders hadden ze niet de nieuwe ticketstructuur zonder bagage geïntroduceerd op vluchten naar Noord-Amerika. Hiermee wordt het verschil tussen beide maatschappijen eigenlijk kleiner, als de de bagage ook bij KLM aan de ticketprijs moet toevoegen.
    In het zomerseizoen hebben KL/DL 5 dagelijkse vluchten naar JFK (inclusief nieuwe KLM vlucht!). De marketshare van Norwegian komt daarmee op 10%.
    Tijdens de Werelddeal weken is JFK te boeken vanaf €400. Ook met bagage erbij is het verschil dan klein, en zullen de meesten wel voor KLM gaan.
    Stel dat de tickets van KLM €600 kosten, dan zal wel voor Norwegian gekozen worden. Maar het niet zeker dat passagiers zonder Norwegian, dan voor de duurdere KLM optie hadden gekozen. In plaats daarvan hadden zij wellicht voor BA, LH, Aer Lingus, WOW Air of een overstap in Scandinavië gekozen. Ik denk dat die maatschappijen dan meer te lijden krijgen. Voor de passagiers is het dan alleen maar goed dat zij een goedkoper alternatief met een directe vlucht hebben. In absolute zin verliest KLM zeker wel passagiers, maar toch in het lagere segment waardoor het effect op de yield beperkt blijft.
     
  5. bob84

    bob84 Newbie

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    18
    Op de promofair van KLM betaal je ook toeslag voor bagage. norwegian is goedekoper dan € 400,- , op dit moment betaal je € 330,- (WoW zelfs € 278).
    Voor een weekendje NY zal ik zeker Norwegian overwegen als KLM geen promofair heeft.
     
    JustinCase vindt dit leuk.
  6. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik denk dat zeker in het eerste (jaren) tijd de gevolgen miniem zullen zijn. Er zal eerder een nieuwe markt aan reizigers aangeboord worden met (ik vermoed vooral) twintigers en dertigers die in plaats van een stedentrip naar een Europese stad nu eens 'gek' doen en naar New York gaan. Amsterdam is dan vaak niet de eindbestemming, maar New York is dat zeer zeker ook lang niet voor iedereen. Als ik soms zie hoeveel mensen er vervolgens zich haasten voor een aansluitende vlucht naar bv Denver daar, dan sta ik toch steeds verbaasd. Die reizigers zullen blijven kiezen tussen KLM/Delta, United of AA etc, ik zie dan ook steeds dat die maatschappijen elkaars ticket tot op de paar euro's na volgen op zulke bestemmingen.
    Op langere termijn kan een maatschappij misschien wel meer ingeburgerd raken op zulke routes zoals Wizz air bv in midden Europa. Naar menig Poolse stad is het reizigers niet eens om de prijs te doen, maar bied Wizzair gewoon veel meer reisopties aan zonder dat je steeds eerst naar WAW moet vliegen met een overstap. Blijkbaar is KLM dat ook gaan inzien en zetten ze de laatste jaren meer in op rechtstreekse vluchten naar middelgrote provinciesteden als Gdansk en Krakow.
     
  7. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Goedkoopste data die ik in GF met Norwegian zie zijn 370 euro. Zeer beperkt.

    Ik snap ook de hele hype achter die 'ultragoedkope' vluchten tussen AMS en NY niet. 200 euro per enkeltje is minimaal 400 retour, reken in de meeste gevallen er maar op dat dit meer is. Niet slecht, maar verre van uitzonderlijk. Goedkope maatschappijen vliegen al jaren vanaf 300 (WOW air, met een overstap weliswaar) en ook KLM zit vanaf AMS regelmatig rond de 400. Soms netjes onder de 300 als je vanaf antwerpen gaat.
    Heeft Norwegian toch aardig voor elkaar met hun campagneteam.
     
  8. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    161
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Hierbij even een prijs indicatie van verschillende luchtvaartmaatschappijen:
    Ik heb even gekeken naar de prijs op dit moment van een retour New York met Klm. Ik heb als vertrek datum zondag 4 maart en als retour datum zondag 11 maart. Dit alles bij elkaar inclusief bagage, eten en drinken en boekingskosten is de prijs bij KLM 405 euro per persoon. Als ik nu bij Norwegian kijk, is er in de hele maand maart maar 1 vlucht beschikbaar op 30 maart! Vervolgens kijk in naar april, dan zijn er deze hele maand maar 4 dagen met vluchten beschikbaar. In de maanden daarna begint het eindelijk eens op gang te komen. Maar alsnog zijn er dan veel dagen waarop geen mogelijkheid is. Als ik met Norwegian wil vliegen heb ik als voorbeeld dinsdag 5 juni als vertrek datum en als retourdatum 8 juni. Dit zou 395,90 kosten per persoon. Als ik dan de website van Norwegian moet geloven kost een ruim bagage stuk 50 euro per bagage per enkele reis. Tel dus nog maar 100 euro voor bagage erbij op. Dan kom je uit 495,90 euro. Dan ben je er nog niet, je moet namelijk nog eten en drinken aanschaffen voor een 7/8 uur durende vlucht.
    Hieronder volgt een tabel met de kosten van het eten en drinken volgens de website van Norwegian:
    • Non-alcoholic drinks: 2,50 - 3,50 EUR
    • Alcoholic drinks: 5,50 - 20 EUR
    • Snacks: 2,50 - 7,50 EUR
    • Fresh food: 5,50 - 14 EUR

    Als we eens uitgaan van 1 maaltijd van 10 euro, 1 snack van 5 euro, 2 drankjes van 3 euro en 1 alcoholisch drankje van 8 euro. Dit komt bij elkaar uit op 24 euro. Tel dit maar eens op bij de 494,90. Dan krijg je 518,90 euro in totaal per persoon. Dit is 113,90 euro duurder dan KLM. Dan gaan we kijken naar Wow air, dit heeft ook pas beschikbaarheid vanaf mei. Laten we dan kijken naar dezelfde data als Norwegian. Als vertrek dus 5 juni en als retour datum 8 juni. Dit zou zonder bagage 448,78 euro kosten. Inclusief bagage is dit 553,67 euro. Dan moet je ook nog aan boord eten en drinken kopen waarvan ik de prijs niet weet. Dus ga er van uit dat dit ticket je in totaal 575 euro gaat kosten, en natuurlijk moet je er rekening mee houden dat deze vlucht met een overstap is! Dus als we even kijken is deze vlucht 170 euro duurder dan KLM + een overstap! Hieruit blijkt dus weer dat KLM de goedkoopste is van maatschappijen die zichzelf 'lowcost' noemen.
     
    Sandor vindt dit leuk.
  9. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Waarom heeft WOW volgens jou pas beschikbaarheid vanaf mei? Ik zie op jouw KLM data in maart AMS EWR à €378. Dat is dus nog steeds iets goedkoper als met KLM op die data, al is het verschil miniem.
    Als ik van 3 maart 2018 tot 13 maart wil boeken bij WOW ben ik zelfs maar 294,98€ kwijt.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2018
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    - Norwegian start haar rechtstreekse vluchten pas op 7 mei
    - Bagage kost bij KLM straks ook €80 per retour
    - Low-cost verwijst naar de kostenbasis van de airline, niet naar de ticketprijzen ;)
     
  11. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    161
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Top, als Norwegian de vluchten pas vanaf 7 mei starten, moeten ze niet neerzetten dat er al beschikbaarheid is in maart en april. Zoals je zelf kan zien laten ze op hun website zien dat er 5 dagen beschikbaar zijn in maart en april. Dit is dus incorrecte informatie door de maatschappij zelf verstrekt. Bij KLM gaat dat inderdaad geld kosten, tenzij je FlyingBlue Elite bent. Ty voor het begrip 'lowcostmaatschappij' :)
     
  12. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    161
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Dat komt doordat ik JFK heb ingevuld en niet EWR.
     
  13. Desley

    Desley Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    143
    Ik zou zelf ook altijd voor klm gaan. Ik denk dan ook niet dat ze er heel veel onder gaan lijden. Ik denk inderdaad ook dat het vooral de mensen zijn die normaal binnen Europa met ryanair en dergelijke vliegen die nu ook New York er bij willen pakken, maar die normaal dus niet zouden gaan. Europeese LCC zouden er dan wat van moeten gaan merken maar dat verschil zal marginaal zijn verwacht ik.
     
  14. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Ik denk vooral dat Norwegian mikt op passagiers die even een lang weekend goedkoop naar New York willen. KL en DL zullen zeker de transit passagiers houden, tenzij Norwegian met extreem goedkope retours komt vanuit de luchthavens in Scandinavië via Amsterdam naar New York. Ook houdt KL zeker hun vaste klanten en zakelijke reizigers. Overigens vraag ik me af hoeveel passagiers voor de tweede keer met low-cost over de Atlantische oceaan willen vliegen. Ik deed hetzelfde een keer met Iceland Air op AMS-KEF-YHZ/YYZ-KEF-AMS en zou dat niet voor een tweede keer willen. Nu is Iceland Air geen low-cost, toch moest ik flink betalen voor het eten en was ik even duur uit als met bijvoorbeeld KL. Norwegian mikt vooral op mensen die goedkoop even weg willen en eigenlijk nog niet veel ervaring hebben met veel maatschappijen. Uiteindelijk betalen ze toch veel meer voor hun stoel om bij elkaar te zitten, het eten en de extra bagage. Voor mij in ieder geval geen low-cost op long-haulvluchten.
     
    Carel1 en DirkOnTour vinden dit leuk.
  15. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Het was vaak al aardig goedkoop waneer je vanuit duitse en/of Scandinavische luchthavens vloog (310-320EUR). Rechstreeks vanaf AMS en je bestaalde vaak de hoofdprijs/een premium. Dat schijnt nu te veranderen.
    Voor Nederlandse Skyteam FF Elites is dat natuurlijk leuk: een lagere prijs maar nog steeds baggage, SkyPriority en lounge access. Als het fout gaat zijn er ook voldoende alternatieven vs Norwegian's 1x dag frequentie.

    Hele volkstammen zien volgens mij alleen een prijs op een webpage:
    luchtvaartmaatschappij ABC: 429EUR
    luchtvaartmaatschappij XYZ: 409EUR
    en kiezen vervolgens XYZ. Baggage, eten/drinken, IRROPS recovery etc hebben ze geen idee van.
     
    Carel1, DirkOnTour en lloydje33 vinden dit leuk.
  16. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Ja, dat laatste bedoel ik. Als ik soms mensen vraag met welke airline ze vliegen, hebben ze daar soms geen idee van. Ze zoeken op Skyscanner en boeken dan gewoon de laagste prijs. De kans is groot dat dit dan een LLC wordt en vervolgens gaan za klagen over het comfort en hoe ik het voor elkaar krijg om zo goedkoop en luxe te vliegen:p.
     
    Carel1, Grouchy en Flying doc vinden dit leuk.
  17. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Wat ik trouwens wél een groot voordeel vind van maatschappijen als Norwegian en andere LCC is dat een enkeltje over het algemeen de helft kost van een retour. Ik kan via mijn werk bijna gratis met de trein in Europa, en combineer soms een een heenvlucht met een terugreis per trein. Met KLM is dat doorgaans niet te betalen.

    Maargoed, in het geval van de VS is dit voordeel niet relevant omdat je hoe dan ook vliegend terug zal moeten...
     
    Goffe de Boer vindt dit leuk.
  18. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Ja, en binnen Europa zijn het natuurlijk ook maar korte vluchten. Ik heb in het verleden veel met Ryanair en EasyJet gevlogen en combineerde dat toen ook vaak met de trein. In Europa kun je zo mooie reizen in elkaar zetten. Gek genoeg nog nooit met Norwegian gevlogen binnen Europa, maar zou het wel willen overwegen. Veel goede verhalen over gehoord. De laatste jaren merk wel weer dat de niet LLC weer goedkoper worden. Eind januari een retourtje AMS-VIE met Austrian voor slechts € 107,-.
     
    Carel1 en Tim82 vinden dit leuk.
  19. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    In tegenstelling tot vele van jullie denk ik wel dat dit een flinke impact gaat hebben op de revenues voor de New York route.

    In de luchtvaart verdien je aan 3 dingen:
    1. Business class (premium) passagiers
    2. directe vluchten
    3. bijkomende kosten.

    Het meer en deel van de reacties die ik lees is vanuit het oogpunt van de NL markt, of vanuit zich zelf.
    Het klopt dat KLM het voornamelijk van transit passagiers moet hebben, maar kijkend naar de prijs verdienen ze daar weinig op omdat ze moeten concurreren met andere luchtvaartmaatschappijen in lokaal zijn en/of directe vluchten aanbieden.
    Voor NL hebben ze dus waarschijnlijk een redelijk goede marge zitten op hun vlucht naar NYC, aangezien ze voor hetzelfde geld ook nog klanten uit de rest van europa moeten halen met 1 extra vlucht/brandstof/belastingen.
    Passagiers zijn nou eenmaal bereidt extra te betalen voor een directe vlucht, waarbij de luchtvaartmaatschappij dus geen positionering vlucht hoeft te leveren.
    Kijk je naar de NL markt, dan is het verschil tussen Norwegian en KLM qua prijs klein met alle bijkomende kosten (als je daar al gebruik van maakt), maar wat je vergeet is dat er niet alleen verkeer is vanuit Europa naar NYC, maar ook andersom. En daar kan wel eens de echte winst van KLM liggen voor directe vluchten vanuit NYC naar AMS.

    Stel voor bij bedrijf NL BV gaat iemand naar een congres in NYC van maandag 7 mei tot vrijdag 11 mei. De directe vlucht in economy met een KLM dreamliner kost 853 euro (dit is dan volgens mij al ex bagage!) de Norwegian Dreamliner kost iets minder dan de helft met 445 euro. Allebei vertrekken ze rond het middag uur.
    voor het bedrijf USA inc. gaat iemand in precies dezelfde (ma 7-5/vrij 11-5) week voor een congres naar AMS vanuit NYC. De directe vlucht in economy met de KLM dreamliner kost 2.664 euro in economy. De Norwegian Dreamliner kost 2.497 euro. Daar liggen waarschijnlijk de marges voor beide partijen.

    Vanuit Amsterdam moet KLM dus hun grootste USP missen (directe vlucht), en vanuit NYC hun grootste marge.

    Ik zou me zorgen maken als KLM. Zelf heb ik een merk voorkeur voor KLM, maar aangezien ze allebei met een nieuw vliegtuig als de dreamliner vliegen op de juiste tijden naar dezelfde luchthaven met vergelijkbare stoelen. Zou ik zomaar voor Norwegian kiezen als de prijs een paar tientjes goedkoper is.
     
    Goffe de Boer vindt dit leuk.
  20. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    887
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Daar zit zeker een kern van waarheid in. Als je op een OTA zoekt en kijkt welke maatschappij het goedkoopste is, dan is het gemakkelijk. Dan zal KLM hun prijzen zeker laten dalen en wordt het een prijzenoorlog. Ik denk daarnaast ook dat Norwegian eerst wat bekendheid moet krijgen in Nederland. En veel mensen die vaak met KL/SkyTeam vliegen zullen denk ik niet heel snel overstappen naar Norwegian. Daarnaast vliegt KL/SkyTeam vaker per dag (KL/DL) tussen AMS en JFK. Veel zakenreizigers willen toch ook wel een beetje flexibel zijn. En veel bedrijven hebben ook samenwerkingscontracten met KLM meen ik me te herinneren. Het is ook maar net op wat voor soort reizigers Norwegian zich richt, ik denk vooral op leisure gebied.
     

Deel Deze Pagina