Booking.com phishing

Discussie in 'Nieuws' gestart door Lionell, 23 dec 2014.

  1. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Opgepast want gisteren is er aan het licht gekomen dat er op grote schaal een phishing schandaal is opgezet dat mikt op klanten van booking.com!

    "Zo'n 10.000 klanten van de website Booking.com zijn het doelwit van een gerichte phishingaanval geworden waarbij ze thuis werden opgebeld. De klanten werden telefonisch benaderd door personen die zich voordeden als het hotel waar de klant had gereserveerd en dat hij of zij een e-mail zou ontvangen.

    In de e-mail die vervolgens werd gestuurd werd om een aanbetaling gevraagd. Het bedrag moest naar een rekening worden overgemaakt die niets met het hotel in kwestie had te maken. Klanten die vragen over de betaling hadden en het nummer in de e-mail belden werden met een frauduleuze telefoonlijn verbonden. Hier werden ze te woord gestaan door mensen die zich als het personeel van Booking.com voordeden en stelden dat de hotels het betaalbeleid hadden veranderd.

    Dat laat een klokkenluider tegenover de BBC weten. De man zou via een internationale telesales-website zijn gerekruteerd en zegt dat hij niets van de criminele activiteiten wist. Volgens Booking.com zijn zo'n 10.000 mensen door de scam getroffen. Hoe de gegevens in handen van de criminelen kwamen is onbekend. De boekingswebsite zou inmiddels met de politie samenwerken om te kijken hoe toekomstige phishingaanvallen kunnen worden voorkomen."

    Op deze link wordt in detail uitgelegd hoe de phishing in z'n werk gaat http://www.bbc.com/news/business-30555620

    Bron: security.nl
     
  2. Desley

    Desley Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    143
    Daarom reageer ik nooit op zulke dingen en bel ik altijd de organisatie zelf via hun eigen website als er zo iets binnenkomt.
     
  3. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    wat voor mensen doen dat toch? Als ik word gebeld of ik ff geld kan overmaken.. dan gaan er toch O V E R A L alarm bellen af?
     
  4. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Zo zijn er genoeg mensen heden ten dage, ik kan talloze voorbeelden geven jammer genoeg...
     
  5. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Als je programma's als opgelicht/undercover in NL kijkt dan zie je inderdaad dat talloze mensen er in stinken. Ook bovenstaande voorbeeld is weer een reden om (telefonisch) zomaar iets aan te nemen wat je helemaal niet afgesloten hebt.
     

Deel Deze Pagina