Voortbestaan KLM aan zijden draadje De directie van Air France KLM moet keihard ingrijpen in het Frans-Nederlandse bedrijf om technisch faillissement te voorkomen, beweren goedingelichte bronnen in Parijs. „Komende weken worden cruciaal voor het voortbestaan.” Personeel en vakbonden vrezen massaontslagen, met name in Frankrijk, maar ook in Nederland lijkt de tijd van ’de blauwe familie bij elkaar houden en niemand gedwongen de poort uit’ voorbij. Duizenden banen zouden op de tocht staan, omdat de kosten wel 20% omlaag moeten om de hevige concurrentie van Europese prijsvechters en Turkse en Arabische langeafstandvliegers het hoofd te bieden en financieel orde op zaken te stellen. De nieuwe KLM-topman Pieter Elbers, die de ontslagen Camiel Eurlings opvolgde, wil niets zeggen voordat woensdag de naar verwachting slechte kwartaalcijfers bekend worden. Alleen de Franse pilotenstaking kostte al een half miljard euro. Morgen vergaderen bestuurders en commissarissen van Air France KLM de hele dag op het hoogste niveau over de te nemen drastische maatregelen om de verliesgevende vliegmaatschappij van de ondergang te redden. Lees hier alles over de penibele situatie bij KLM
Oei. Denk alleen niet dat Nederland en Frankrijk AF/KLM ten gronde zal laten gaan, teveel mensen zijn afhankelijk van deze Airlines. Zelf heb ik nog 5 vluchten staan de komende paar maanden, dus zie ze liever overeind blijven!
De Telegraaf, 'nuff said... Die krant is berucht om haar ongefundeerde, schreeuwerige koppen dat KLM op de rand van de afgrond staat of een massaontslag dreigt. Het is niet de eerste keer dat zulke berichten worden gepubliceerd die steeds onwaar blijken te zijn en KLM moet dan ook geregeld Telegraaf berichten ontkennen. Op zich is KLM een gezonde maatschappij. Het is Air France waar het geld wegbloedt (alleen al een half miljard door die belachelijke staking) waardoor het totaal van de AFKL groep in het rood geschreven staat.
Hoewel ik daar weinig over weet, weet ik wel dat er ook voordelen aan de fusie zijn geweest: De ticketsales zijn gigantisch toegenomen. Een zeer substantieel deel van de KLM tickets wordt via Air-France verkocht.
Elsevier heeft een heel interessante analyse over de huidige staat van AFKLM. Nog geen 30 cent op Blendle en, vind ik, zeker de moeite waard voor wat achtergrondinfo. Helaas vallen ze ook voor het staatssteun en goedkoope olie excuus wat de Golfcarrier concurrentie betreft.
Het huwelijk AF - KLM is ook niet echt meer wat het was. Eerder een verstandshuwelijk geworden, anders idd verder met 'minnares' Etihad. Is triest om te zien dat KLM het wel probeert, maar AF het gewoon niet goed doet.
Etihad moet niet ingrijpen. Nog niet zo lang geleden lagen de ME3 carriers onder vuur door o.a. AF-KL, en nu moeten ze de redder in nood worden... Als ik James Hogan was zou ik lekker een bak popcorn pakken en genieten van de show. Natuurlijk zullen de cijfers van Q3 verschrikkelijk zijn. De kosten van de staking is geschat op +/- 500M. In september is de RPK met 15,9% omlaag gegaan t.o.v. september 2013. 29 oktober weten we meer.
Ik vind het niet perse ontkrachtend hoor.. (KLM spreekt van prematuur en speculatief, maar ontkent nog niets)
Ik denk ook niet dat KLM woensdag geen (ingrijpende) maatregelen aankondigd, maar de bangmakerij van massaontslag waar de Telegraaf al jaren over bericht is nog nooit waargemaakt ondanks 'welgelichte bronnen binnen het bedrijf'. Die bronnen zitten telkens fout en ik denk dat dat nu niet heel anders zal zijn.
het is natuurlijk wel zo dat de financiële situatie van AF/KL er niet beter op is geworden door die leuke staking en evenmin is er nu een goed plan voor de toekomst. Banken zullen mogelijk de druk opvoeren en als dat tot onrust op de beurs leidt is er snel een panieksituatie waar niemand blij van wordt. Dan volgen we Belgie, Zwitserland, Scandinavie, en snel ook Italie en hebben we weinig lokaals meer en moet je straks via Abu Dabi naar overal elders vliegen....maar zo ver is het natuurlijk nog lang niet. Aan de andere kant - 'Denk alleen niet dat Nederland en Frankrijk AF/KLM ten gronde zal laten gaan' - dat is geen haalbare optie meer in het huidige landschap, als het mis gaat dan gaat het ook echt mis. FB LTPE is dan ook maar relatief - wiens lifetime, oh van de airline...
Het ligt ook aan de welwillendheid van heb personeel, wat de grootste kostenpost is. Als die niet willen inleveren of de voorwaarden willen versoberen dan ben ik niet verbaasd als er toch gaat worden uitbesteed of gedwongen ontslagen vallen.
Geen direct massa ontslag. Wel een heel zwaar 3 kwartaal achter de rug. Operationele winst van KLM is 25% gedaald en de omzet nam ook iets af. Om de schade te beperken worden geplande investeringen uitgesteld en bezuinigingen naar voren gehaald. http://www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-291014-055/Air-France-KLM-wil-schade-staking-beperken.aspx