AF/KLM in de problemen?

Discussie in 'Nieuws' gestart door Sanne von Kriegenbergh, 27 okt 2014.

  1. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.024
    Leuk Bevonden:
    1.203
    Trofeepunten:
    448
    Voortbestaan KLM aan zijden draadje
    De directie van Air France KLM moet keihard ingrijpen in het Frans-Nederlandse bedrijf om technisch faillissement te voorkomen, beweren goedingelichte bronnen in Parijs. „Komende weken worden cruciaal voor het voortbestaan.”

    [​IMG]

    Personeel en vakbonden vrezen massaontslagen, met name in Frankrijk, maar ook in Nederland lijkt de tijd van ’de blauwe familie bij elkaar houden en niemand gedwongen de poort uit’ voorbij.

    Duizenden banen zouden op de tocht staan, omdat de kosten wel 20% omlaag moeten om de hevige concurrentie van Europese prijsvechters en Turkse en Arabische langeafstandvliegers het hoofd te bieden en financieel orde op zaken te stellen.

    De nieuwe KLM-topman Pieter Elbers, die de ontslagen Camiel Eurlings opvolgde, wil niets zeggen voordat woensdag de naar verwachting slechte kwartaalcijfers bekend worden. Alleen de Franse pilotenstaking kostte al een half miljard euro.

    Morgen vergaderen bestuurders en commissarissen van Air France KLM de hele dag op het hoogste niveau over de te nemen drastische maatregelen om de verliesgevende vliegmaatschappij van de ondergang te redden.

    Lees hier alles over de penibele situatie bij KLM
     
  2. Luda

    Luda Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    8
    Oei. Denk alleen niet dat Nederland en Frankrijk AF/KLM ten gronde zal laten gaan, teveel mensen zijn afhankelijk van deze Airlines. Zelf heb ik nog 5 vluchten staan de komende paar maanden, dus zie ze liever overeind blijven! :p
     
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    [​IMG]
    De Telegraaf, 'nuff said...

    Die krant is berucht om haar ongefundeerde, schreeuwerige koppen dat KLM op de rand van de afgrond staat of een massaontslag dreigt. Het is niet de eerste keer dat zulke berichten worden gepubliceerd die steeds onwaar blijken te zijn en KLM moet dan ook geregeld Telegraaf berichten ontkennen.
    Op zich is KLM een gezonde maatschappij. Het is Air France waar het geld wegbloedt (alleen al een half miljard door die belachelijke staking) waardoor het totaal van de AFKL groep in het rood geschreven staat.
     
  4. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Hoewel ik daar weinig over weet, weet ik wel dat er ook voordelen aan de fusie zijn geweest: De ticketsales zijn gigantisch toegenomen. Een zeer substantieel deel van de KLM tickets wordt via Air-France verkocht.
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Elsevier heeft een heel interessante analyse over de huidige staat van AFKLM. Nog geen 30 cent op Blendle en, vind ik, zeker de moeite waard voor wat achtergrondinfo. Helaas vallen ze ook voor het staatssteun en goedkoope olie excuus wat de Golfcarrier concurrentie betreft.
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  6. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    en anders... Etihad to the rescue...
     
  7. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Het huwelijk AF - KLM is ook niet echt meer wat het was. Eerder een verstandshuwelijk geworden, anders idd verder met 'minnares' Etihad. Is triest om te zien dat KLM het wel probeert, maar AF het gewoon niet goed doet.
     
  8. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Etihad moet niet ingrijpen. Nog niet zo lang geleden lagen de ME3 carriers onder vuur door o.a. AF-KL, en nu moeten ze de redder in nood worden... Als ik James Hogan was zou ik lekker een bak popcorn pakken en genieten van de show.

    Natuurlijk zullen de cijfers van Q3 verschrikkelijk zijn. De kosten van de staking is geschat op +/- 500M. In september is de RPK met 15,9% omlaag gegaan t.o.v. september 2013. 29 oktober weten we meer.
     
  9. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Zo nu ook een ontkrachtend statement van KLM:

     
  10. jvz

    jvz Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Ik vind het niet perse ontkrachtend hoor.. (KLM spreekt van prematuur en speculatief, maar ontkent nog niets)
     
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Ik denk ook niet dat KLM woensdag geen (ingrijpende) maatregelen aankondigd, maar de bangmakerij van massaontslag waar de Telegraaf al jaren over bericht is nog nooit waargemaakt ondanks 'welgelichte bronnen binnen het bedrijf'. Die bronnen zitten telkens fout en ik denk dat dat nu niet heel anders zal zijn.
     
  12. Eva Hopstaken

    Eva Hopstaken Newbie

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    8
    Ik las het ook, massaontslagen? We zullen zien......
     
  13. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Als jij het zegt laat ik m'n FB mijlen lekker nog even staan ;)
     
  14. flyingbolly

    flyingbolly Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    het is natuurlijk wel zo dat de financiële situatie van AF/KL er niet beter op is geworden door die leuke staking en evenmin is er nu een goed plan voor de toekomst. Banken zullen mogelijk de druk opvoeren en als dat tot onrust op de beurs leidt is er snel een panieksituatie waar niemand blij van wordt.
    Dan volgen we Belgie, Zwitserland, Scandinavie, en snel ook Italie en hebben we weinig lokaals meer en moet je straks via Abu Dabi naar overal elders vliegen....maar zo ver is het natuurlijk nog lang niet.
    Aan de andere kant - 'Denk alleen niet dat Nederland en Frankrijk AF/KLM ten gronde zal laten gaan' - dat is geen haalbare optie meer in het huidige landschap, als het mis gaat dan gaat het ook echt mis.
    FB LTPE is dan ook maar relatief - wiens lifetime, oh van de airline...
     
  15. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Het ligt ook aan de welwillendheid van heb personeel, wat de grootste kostenpost is. Als die niet willen inleveren of de voorwaarden willen versoberen dan ben ik niet verbaasd als er toch gaat worden uitbesteed of gedwongen ontslagen vallen.
     
  16. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368

Deel Deze Pagina