Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een overwinning voor airlines in een rechtzaak over compensatie bij een aanvaring met een vogel; een zogenaamde birdstrike. Naar aanleiding van een zaak voor een Tsjechische rechtbank heeft het Europees Gerechtshof besloten dat dit soort gevallen voortaan onder overmacht vallen. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen géén compensatie hoeven te betalen aan passagiers die hierdoor vertraging oplopen. Het is een interessant besluit van het Europees Gerechtshof, aangezien deze in vergelijkbare zaken vaak de kant van de passagier heeft gekozen. Luchtvaartmaatschappijen lobbyen al lang voor versoepeling van de EC261 regelgeving die airlines veel geld kost.
Bird strike
Persoonlijk ben ik van mening dat een birdstrike inderdaad onder overmacht valt. Er valt weinig aan te doen door airlines. Vaak is de schade aan het vliegtuig en/of motoren al groot en duur genoeg om te repareren. Als een kist ook nog tijdelijk niet inzetbaar is kost dit de maatschappij al een hoop geld. Overmacht geldt voor de passagiersrechten verordening niet alleen voor oorzaken die buiten de verantwoordelijk van een airline liggen, maar het moet ook ongewoon zijn voor de dagelijkse uitvoering van een vlucht. Eerder gold de opvatting dat een birdstrike ‘inherent is aan het uitvoeren van een vluchten’, waardoor het niet als overmacht werd gezien. Redenen die wel altijd als overmacht gelden zijn onder andere stakingen van de verkeersleiding, extreem weer en terrorisme. In dit soort gevallen hebben passagiers géén recht op compensatie. De airline is nog altijd verplicht tot verzorging en assistentie. Dit houdt in dat passagiers moeten worden omgeboekt en zo nodig maaltijden, verfrissingen of een hotelovernachting aangeboden moeten krijgen. Meer over passagiersrechten en gedetaillieerde uitleg lees je in onze serie.
Geef een reactie