Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Etihad werkt momenteel samen met Boeing aan een duurzamere variant van de Boeing 787 Dreamliner. De twee partijen willen onder meer onderzoeken hoe het toestel met minder uitstoot dezelfde prestaties kan leveren. Ook moet het geluidsniveau omlaag. De komende periode zal voor de tests een gloednieuwe nog af te leveren Boeing 787-10 Dreamliner gaan vliegen. Het zogenaamde ‘ecoDemonstrator’ programma moet straks ook andere airlines helpen verduurzamen. Eerder werkte bijvoorbeeld Transavia samen met Fokker om de Boeing 737 vliegtuigen efficiënter te maken.
Dreamliner
Etihad heeft momenteel 38 Dreamliners in de vloot. Hiervan zijn er 30 van het type 787-9 en 8 van het type 787-10. De eerste 787-9 Dreamliner werd al in 2014 geleverd aan de maatschappij uit Abu Dhabi. De eerste 787-10 kwam pas eind 2018. Begin dit jaar nam de carrier uit het Midden-Oosten nog een nieuwe 787-10 in ontvangst. Wellicht ten overvloede: het verschil tussen beide types is afmeting en daarmee de capaciteit. De 787-10 is dus het grotere broertje van de -9.
Etihad heeft alleen in de Boeing 787-9 een drie-klassen indeling. De 787-10 kent vooralsnog alleen Economy en Business Class. De derde klasse is natuurlijk Etihad First Class.
ecoDemonstrator
Het ecoDemonstrator programma van Boeing ontwikkelt en test nieuwe technieken om vliegtuigen efficiënter te maken. Bijvoorbeeld het reduceren van brandstofgebruik of het omlaag brengen van de uitstoot van schadelijke stoffen. Ook het geluidsniveau dat de Boeing toestellen produceren wordt onder de loep genomen.
Vanaf augustus zal Boeing in samenwerking met Etihad een aantal tests gaan doen op een nieuwe nog af te leveren Boeing 787-10 Dreamliner van Etihad. Beide partijen betrekken ook NASA en Safran Landing Systems bij het onderzoek. Zo is de laatstgenoemde ingeschakeld om te kijken of nieuwe routines met betrekking tot het landingsgestel brandstof kunnen besparen. Aan het einde van het jaar moet duidelijk worden wat de tests hebben opgeleverd.
Duurzaamheid
Verduurzaming is al langer een punt van discussie in de luchtvaart, ook in Nederland. Over het algemeen zal een duurzamere luchtvaart op veel vlakken meer geld kosten, airlines staan daar natuurlijk niet om te springen. Toch zijn er diverse initiatieven. Zo staat Amsterdam Airport Schiphol goed aangeschreven. Niet alleen de nieuwe pier moet zoveel mogelijk zelfvoorzienend worden, maar de gehele luchthaven wil in de toekomst niet afhankelijk zijn van externe leveranciers als het bijvoorbeeld om elektriciteit gaat. Ook KLM investeert in bijvoorbeeld biobrandstoffen.
Toch vinden velen dat niet ver genoeg gaan. Hoe staat bijvoorbeeld met de ontwikkelingen van elektrische vliegtuigen? En waarom wordt het gebruik van biobrandstof niet verplicht? Het lastige is dat hier investeringen voor nodig zijn die hoe dan ook bij de consument afgerekend worden. Wat overigen niet wil zeggen dat deze initiatieven niet doorgezet moeten worden. Met de staatsteun die KLM krijgt probeert de Nederlandse overheid ook een vinger in de pap te hebben. Hopelijk zorgt dit voor concrete stappen die ook Nederland op de kaart zullen zetten. Wellicht geeft het Nederland nog een extra concurrerend voordeel na de Coronacrisis.
Geef een reactie