Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Britse hogesnelheidstrein Eurostar rijdt al sinds 1994 tussen Londen en Brussel. Vanaf dit voorjaar zal de trein tweemaal per dag in beide richtingen rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen rijden. De rit duurt bijna vier uur en gaat concurreren met luchtvaartmaatschappijen op de route Amsterdam – Londen. Tussen Amsterdam en Londen zal de trein alleen stoppen in Rotterdam Centraal en Brussel. Station Schiphol wordt overgeslagen.
Vliegen of met de trein?
Uiteraard is vliegen sneller dan met de trein, aangezien de vlucht tussen Amsterdam en Londen minder dan een uur is. Maar als je de tijd optelt die je kwijt bent om naar Schiphol te reizen, in te checken en dergelijke, komt er al snel heel wat bij. Kom je eenmaal aan op één van de Londense luchthavens, moet je vervolgens nog naar de stad.
De Eurostar komt aan in het hart van Londen, in het prachtige station van St Pancras International. Daarbij gaat bagage gratis mee, ongeacht het gewicht.
Paspoortcontrole
Brexit of geen brexit, voor het Verenigd Koninkrijk is alrijd een paspoortcontrole nodig. De Eurostar gaat straks rijden met twee delen. Het ene gedeelte is voor passagiers die van Amsterdam of Rotterdam naar Brussel rijden. Hiervoor is geen paspoortcontrole nodig. In het andere deel zitten reizigers die naar Londen reizen. Deze reizigers zullen pas na paspoortcontrole de trein in kunnen. De twee gedeelten zullen in de trein uiteraard van elkaar afgesloten zijn.
Aanpassingen perrons
Op het moment dat de trein zal gaan rijden, zullen er nog geen Britse douaneposten op de twee Nederlandse stations zijn. Maar dit is wel straks de bedoeling. Tot die tijd is er nog een klein stukje overlast voor de reiziger: de paspoortcontrole vindt plaats in Brussel.
Om dit ook in Nederland mogelijk te maken, moeten er naast een internationaal verdrag ook aanpassingen gemaakt worden op de perrons. Op Amsterdam Centraal zal spoor 15 gebruikt worden voor de Eurostar en hiervoor wordt nu al druk gewerkt om het perron breder te maken. Daarbij worden de perrons opgedeeld in een A-gedeelte en een B-gedeelte, zodat de reizigers naar Brussel gescheiden kunnen worden van de reizigers naar Londen. Ook moeten hier faciliteiten komen voor paspoortcontrole en security check van de bagage.
Ook in Rotterdam wordt aan het perron gewerkt. Spoor 1 wordt hier zelfs helemaal opgeheven. Perron 1 kan daardoor 4 meter breder gemaakt worden tot aan spoor 2. Daardoor komt spoor 2 straks aan het nieuwe perron te liggen.
Hieronder een voorstelling hoe het perron in Rotterdam Centraal eruit gaat zien:
Vince zegt
Het is te overwegen. Eind mei kan je voor €126,- retour ams-london in het weekend. Denk niet dat je veel goedkopere tickets vind (bij reguliere airlines (BA/KLM)). Alleen geen miles of segmenten ;-(
Dan toch maar een uurtje extra en met het vliegtuig hehe