Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het Qantas Project Sunrise krijgt steeds meer vorm. Na vele uren aan onderzoek is de Australische maatschappij eruit, zo gaat de nieuwe Premium Economy en Economy Cabine eruitzien op de Airbus A350-1000 tussen Sydney en Londen. De vluchten zullen vanaf 2025 worden uitgevoerd.
Project Sunrise
Alweer in 2017 lanceerde Qantas haar Project Sunrise. Dit project staat in het teken van non-stop vliegen tussen Sydney en onder andere Londen en New York vanaf 2022. Door allerlei vertragingen zal de start van de eerst vlucht nu plaatsvinden in 2025. In 2019 maakte Qantas een testvlucht van 19 uur met een Boeing 787-9 tussen Sydney en New York. Later volgde ook een testvlucht naar Londen.
In december van hetzelfde jaar maakte Qantas bekend dat het vliegtuig dat gekozen zal worden voor Project Sunrise de Airbus A350-1000 is. Dit vliegtuig heeft verschillende aanpassingen waardoor het ingezet kan worden op deze extra lange vlucht. Zo is er bijvoorbeeld een extra brandstoftank aanwezig. Vorig jaar mei plaatste Qantas de definitieve order van 12 Airbus A350-1000 toestellen bij Airbus.
Het vliegtuig heeft de beschikking over 238 stoelen verdeeld over 4 cabines. De indeling is als volgt:
- 6 stoelen in First Class,
- 52 stoelen in Business Class,
- 40 stoelen in Premium Economy,
- 140 stoelen in Economy Class.
First & Business
Eerder dit jaar kondigde Qantas de cabine voor First en Business Class al aan in de Airbus A350-1000. Deze cabines kennen dus respectievelijk 6 en 52 stoelen in dit toestel. In Business Class zijn er suites die je kunt afsluiten met een deur voor meer privacy. Ook tref je hier een stoel die volledig plat kan om zo een groot bed (2 meter) te hebben. Er is ook een grote eettafel, 18” Ultra 4K scherm met touchscreen en op maat gemaakte verlichting. De stoelen in de Business Class cabine staan in een 1-2-1 opstelling. Via Viasat wordt gratis WiFi aangeboden door Qantas.
De First Class in dit toestel beschikt dus over 6 suites in 2 rijen, in een 1-1-1 opstelling. Elke suite bestaat uit een stoel, bed, kledingkast en extra stoel. Ook is er een eettafel voor twee personen en een 32” 4K scherm met touchscreen
De Qantas Premium en Economy cabine
De nieuwste Airbus A350-1000 voor Qantas moet vluchten tot 22 uur kunnen uitvoeren naar allerlei uithoeken van de wereld. Met deze ultra-lange-vluchten hoef je niet meer over te stappen en kun je dus in één vlucht best wat tijd besparen. Om de reis ook comfortabel te maken voor elke reiziger is er niet alleen veel ruimte en comfort in de First en Business Class cabines van Qantas’ nieuwste vliegtuig, maar ook aan comfort wordt gedacht in de Premium Economy en Economy cabine.
De Premium Economy bestaat uit 40 stoelen in een 2-4-2 configuratie. De beenruimte is 40 inch (meer dan 1 meter) en elke stoel beschikt over een 13.3” scherm. Ook vind je er oplaadpunten om telefoon, laptop of tablet op te laden.
Tussen deze cabine en de Economy Class in de nieuwste Qantas A350-1000 is een wellbeing zone. Deze ruimte biedt reizigers de mogelijkheid te ontspannen in een andere ruimte en tegelijk even te bewegen. Hier is veel onderzoek naar gedaan en via de schermen in deze ruimte kun je oefeningen doen die ervoor zorgen dat je zo fit als mogelijk kan blijven. Er zijn hier ook bar met snacks en drankjes.
De Economy cabine bestaat uit slechts 140 stoelen in een 3-3-3 opstelling. Volgens de maatschappij met de grootste beenruimte in een Economy Class, namelijk 33” per stoel. Er zijn ook oplaadpunten en er is een 13″ scherm voor elke reiziger.
In het gehele vliegtuig is WiFi via Viasat beschikbaar. Evenals bluetooth verbindingsmogelijkheden voor de koptelefoon. In elke stoel zijn USB-c oplaadmogelijkheden en dit alles moet ervoor zorgen dat de 20+ uur vlucht zo comfortabel mogelijk zal zijn.
Van Gooiland zegt
Hoewel seat pitch wel een indicatie is van de beschikbare beenruimte, wil dat nog niet zeggen dat een pitch van 40″ gelijk staat aan 40″ beenruimte.
Die business class stoelen staan, afgaande op de foto, wel heel erg dicht op elkaar. Je benen kun je in een soort pijpela in de stoel voor je persen, maar verder ziet het er heel krap uit. Eén stoel voor iedere twee ramen. Ik ken business class configuraties waar de verhouding één op vier is. Nogal een verschil.