Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Airbus maakte deze maand de eerste succesvolle testvlucht met de nieuwe A321XLR. En er zijn hoge verwachtingen van het nieuwe narrowbody toestel als het gaat om inzetbaarheid en efficiëntie, maar ook het comfort voor passagiers. Maar gaat de A321XLR deze hoge verwachtingen waarmaken? InsideFlyer zet in dit artikel alles belangrijke feiten voor je op een rijtje.
Waarom komt Airbus met de A321XLR?
De Airbus A321 vliegt eigenlijk al sinds 1993, met Lufthansa als eerste A321 airline. Maar al snel volgen onder meer American Airlines, Delta, China Southern en China Eastern. In 2016 was de eerste vlucht van ‘opvolger’ A321neo, waar ‘neo’ voor ‘new engine option’ staat. Dit toestel is iets groter dan de A321, heeft een betere brandstofefficiëntie en een groter bereik. Om het narrow body toestel nog verder vliegen kwamen er later plannen voor een long range (LR) en extra long range variant (XLR). De huidige Airbus A321XLR heeft een bereik van 8.300 kilometer en kan daarmee met gemak bepaalde long haul routes uitvoeren. Het vliegtuig kan bijvoorbeeld non-stop vliegen tussen Rome en New York.
De ontwikkeling van kleinere long haul toestellen past goed in de huidige behoeftes van de commerciële passagiersluchtvaart. De meest belangrijke routes tussen bijvoorbeeld grote wereldsteden zijn qua concurrentie al flink bediend. Airlines gingen daarom op zoek naar nieuwe routes voor een breder aanbod aan bestemmingen. Vaak is de vraag voor nieuwe bestemmingen (nog) niet zo groot, daarom kan een klein vliegtuig met een groot bereik een interessante keuze zijn. Een Boeing 747 of Airbus A380 is een veel te grote investering en kostenpost om een nieuwe route uit te proberen. Met kleine efficiënte toestellen is dat veel interessanter. De Airbus A321XLR is een van de toestellen die inspeelt op deze ontwikkeling.
Wat is er verder speciaal aan de A321XLR?
Met een gemiddeld single aisle toestel een long haul route vliegen zal niet iedereen bekoren. Kleine toestellen hebben vaak een beperkte beenruimte en het comfort aan boord is minder dan bij de meeste widebody toestellen. Bij de A321XLR is er echter ook aan het comfort gedacht. Het toestel is gebaseerd op de A321neo, dat ook over een vernieuwde comfortabele cabine beschikt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan mood lighting, de mogelijkheid tot moderne inflight entertainment, grote bagagevakken, brede stoelen de bij normale narrowbody vliegtuigen en de laatste generatie WiFi.
De A321XLR beschikt over maximaal 244 stoelen in een single class configuratie. Sommige airlines zullen echter zeker een volledig Premium Economy en Business Class product willen aanbieden. En het goede nieuws is dat full flat Business ook mogelijk is in de XLR. United maakte bijvoorbeeld al bekend de Polaris Business Class cabine in de XLR aan te bieden. First Class is minder denkbaar bij dit toestel.
Verder zullen airliners de verbeterde brandstofefficiëntie van de nieuwe A321 zeker verwelkomen. Het vliegtuig verbruikt tot 30% minder brandstof per stoel in vergelijking met eerdere generatie toestellen. Het handige is ook dat in principe alle A320 gecertificeerde crew ook op de A321XLR kan vliegen.
Dat het comfort voor passagier goed is betekent veel voor de aantrekkelijkheid van het vliegtuig natuurlijk. Echter zijn er ook zorgen als het om comfort gaat, maar dan vooral voor de crew. Widebody vliegtuigen hebben nu eenmaal meer oppervlakte en dus ook meer ruimte voor de crew rests. Die zal in de A321XLR wel minder beschikbaar zijn. Een achteruitgang voor de crew dus.
Meer over de cabine en specificaties van de Airbus A321XLR lees je op de website van Airbus.
Eerste testvlucht
Afgelopen week maakte de eerste Airbus A321XLR een testvlucht. De vlucht vanuit Hamburg Finkenwerder Airport (XFW) duurde iets meer dan 4,5 uur. De vlucht stond in het teken van het testen van de apparatuur en instrumenten aan boord, onder verschillende omstandigheden en snelheden. Airbus ziet de eerste testvlucht in het Duitse luchtruim als een succes. Alle uitslagen zijn zoals verwacht, aldus de Franse vliegtuigbouwer. In dit filmpje kun je een deel van de test bekijken.
Het certificatieproces zal nu een volgende fase in gaan met meer testvluchten in Europa en uiteindelijk ook daarbuiten. Daarnaast zal het aanvragen van de juiste vergunningen en certificaten bij de luchtvaartautoriteiten een belangrijke rol spelen.
Welke airlines gaan met de A321XLR vliegen?
Airbus heeft al meer dan 500 bestellingen ontvangen voor de A321XLR. Het gaat om ruim twintig geïnteresseerde airlines. Eerder dit jaar besloot Air Canada nog een grote bestelling van 26 van deze toestellen te doen. Andere maatschappijen die met dit vliegtuig will gaan vliegen zijn onder meer United, Aer Lingus, Iberia, Czech Airlines, Wizz Air en Qantas. De nieuwe telg van de A320 familie moet volgens Airbus begin 2024 de eerste commerciële vluchten uit gaan voeren.
KLM, Air France en Transavia deden eerder dit jaar nog de aankondiging een grote order bij Airbus te plaatsen. Het gaat daarbij ook om toestellen van de A320 familie, waaronder de A321neo. Deze vliegtuigen zijn bedoeld ter vervanging van de verouderde Boeing 737s en zullen voornamelijk ingezet worden op Europese routes. Er zijn geen aanwijzingen dat de XLR ook onderdeel is van de recente bestelling van Air France-KLM.
Geef een reactie