Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De ontwikkelingen binnen de luchtvaart staan nooit stil. Vliegtuigen moeten tientallen jaren meegaan en de juiste innovatie kan dan zeker lonen. Voornamelijk op het gebied van techniek, comfort en de capaciteit van het toestel. Ook de brandstofrekening en luchtvervuiling is een belangrijke reden om toestellen lichter en zuiniger te maken. Boeing werkt momenteel aan een nieuwe generatie vliegtuig: de 777X. Dit moet het grootste twee-motorige toestel worden. Inmiddels is bekend welke maatschappijen met deze toestellen zullen gaan vliegen.
Boeing vs. Airbus
Zo is bijvoorbeeld de Boeing 787 (Dreamliner) ontwikkeld om efficiënter long-haul bestemmingen te kunnen bereiken. Dit toestel werd alweer in 2007 in het luchtruim geïntroduceerd, en is nog steeds erg populair. All Nippon Airways (ANA) is een voorbeeld van een airline die veel met de Dreamliner vliegt. De bekende Airbus A380 is mede ontwikkeld om meer passagiers te kunnen vervoeren tussen bijvoorbeeld de grote hubs. Denk aan hubs als Parijs, Frankfurt, New York, Shanghai en Melbourne. Recentelijk schreven we al over alle routes waarop je met de Airbus A380 kan vliegen.
Eigenlijk zijn het Franse Airbus en het Amerikaanse Boeing de grootste ontwikkelaars en producenten voor de commerciële luchtvaart. Daarnaast is er het Braziliaanse Embraer. Deze fabrikant ontwikkelt voornamelijk toestellen voor short- en medium haul vluchten.
Boeing 777X
Het grote project waar Boeing momenteel mee bezig is is de 777X. De eerste plannen werden al in 2013 gemaakt. Het ontwerp van dit toestel is gebaseerd op het succes van de 777 en de 787 Dreamliner toestellen. Het is de bedoeling dat de 777X het grootste en meeste efficiënte twee-motorige vliegtuig wordt dat er verkrijgbaar is. Ook de cabine is aangepast met onder andere grotere ramen, een nieuw verlichtingsconcept en een verbeterde vormgeving van het interieur. De cabine is groter waardoor bredere stoelen geïnstalleerd kunnen worden.
De nieuwe generatie GE motoren moeten de juiste power geven voor het toestel. De vleugel is nog lichter door een nieuw soort sterk en lichtgewicht materiaal. Daarnaast is het mogelijk om de uiteinden van de vleugel in te klappen. Hierdoor is het toestel flexibeler aan de grond.
Er komen twee varianten van dit toestel: namelijk de 777-8 en de 777-9. Hieronder zie je de specificaties van de toestellen, inclusief het prijskaartje. Er is ook nog sprake van een 777-10X variant. Deze zou vooral groter zijn en dus meer passagiers kunnen vervoeren. Daarnaast is er nog een Business Jet variant voor de zakelijke markt.
Firm orders
Al aan het einde van 2013 toonde Cathay Pacific interesse met een order van 21 777-9 toestellen. Deze moeten afgeleverd worden tussen 2021 en 2024. Ook Emirates is een grote afnemer. Daarnaast hebben All Nippon Airways, Etihad Airways, Lufthansa, Qatar Airways en Singapore Airlines bestellingen geplaatst. Het gaat zowel om de 777-8 en de -9 variant.
Wil je meer te weten komen over de 777X? Kijk dan op deze speciale website van Boeing.
Geef een reactie