Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Amerikaanse airline Delta verwacht in 2023 een verder herstel van zowel het aantal passagiers als de winstgevendheid. De SkyTeam airline heeft een driejarig plan uitgestippeld om operationeel en financieel weer op het juiste niveau te komen. Gezien het feit dat het plan op koers ligt ziet Delta het nieuwe jaar met vertrouwen tegemoet.
Goed herstel in 2022
Het jaar 2022 stond voor veel vliegmaatschappijen in het teken van verder herstel. Niet alleen wat betreft passagiersaantallen, maar ook het weer op niveau brengen van de service en klantervaring. Zo ging de Delta service aan boord weer terug naar normaal en zijn de Delta Sky Clubs weer open. De opening van de lounges had echter nog wel wat voeten in de aarde. Het is namelijk te druk in de lounges. Daarom wordt het toegangsbeleid per 1 januari 2023 aangescherpt. Flying Blue Gold en Platinum leden blijven overigens wel toegang houden.
In sommige gevallen betekent herstel ook investeren in vernieuwing van cabine en vloot. Zo maakte Delta eerder dit jaar bekend 100 nieuwe Boeing 737 MAX toestellen aan te schaffen. Daarnaast kwam er een vernieuwde First Class op de short en medium haul vloot en maakte de Airbus A321neo haar eerste Delta vlucht.
Ook het netwerk ging dit jaar weer grotendeels naar ‘normaal’. Waarbij ook de verbindingen met Europa verder aangehaald werden. Denk bijvoorbeeld aan Amsterdam-Orlando. Op dit moment vliegt Delta vanuit acht Amerikaanse steden direct naar Amsterdam Airport Schiphol (AMS). Voor Brussel is dat alleen een verbinding met New York City (JFK). Vanuit Brussel is United overigens wel aanwezig met drie non-stop routes. Het herstel van het netwerk levert Delta naar verwachting in het laatste kwartaal van dit jaar 7-8% extra omzet op in vergelijking met december 2019.
Vol vertrouwen 2023 in
Voor het nieuwe jaar 2023 is Delta ook niet twijfelachtig. De Amerikaanse maatschappij verwacht zelfs een omzetgroei van maar liefst 15-20%. Ook de winstgevendheid moet in 2024 weer op peil zijn met bijna een verdubbeling te opzichte van dit jaar. Daarbij zet Delta vooral in op premium cabines. Een steeds kleiner deel van de omzet komt van Economy, maar juist steeds meer uit Premium producten als Premium Select en Delta One. Verder krijgen loyalty programma Delta SkyMiles en groei van de internationale vluchten meer aandacht.
Qua vloot gaan de kleinere toestellen met 50 stoelen, de Bombardier CRJ-200, er in 2023 uit. De eerder genoemde Boeing 737 MAX krijgt juist meer ruimte.
Wat betreft de klantervaring wordt er geïnvesteerd in de lounges en algehele ervaring op de belangrijkste Amerikaanse hub. Verder moet er medio 2023 op alle binnenlandse vluchten de vernieuwde First Class cabine beschikbaar zijn. Delta is dan naar eigen zeggen de enige Amerikaanse airline met First Class op elke binnenlandse vlucht.
Alle details van de verwachting die Delta over 2023 heeft kun je hier teruglezen.
Bron foto’s: Delta
Geef een reactie