Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ze hadden vaak storingen, vertraging of vielen regelmatig uit, de ICE-treinen tussen Duitsland en Nederland. Daar moet volgens de Deutsche Bahn (DB) en NS International nu een einde aan komen. Sinds 2022 rijden in Duitsland de nieuwste ICE 3neo treinen. Deze nieuwe ICE-treinen worden nu ook ingezet door DB en NS tussen Duitsland en Nederland.
Vervanging ICE-hogesnelheidstreinen
Het was een doorn in het oog van veel reizigers: de verouderde ICE-treinen tussen Duitsland en Nederland. Met enige regelmaat vielen de treinen uit, liep de vertraging flink op of waren er andere technische mankementen. Op warme dagen kon het zomaar voorkomen dat de airco bijvoorbeeld niet goed functioneerde. Allemaal geen pretje en dit droeg niet bepaald bij aan een comfortabele reis, om nog maar te zwijgen over een tijdige aankomst.
Vanaf 15 juni jl. worden al deze treinen vervangen door de nieuwste variant. Namelijk de ICE 3neo treinen. Deze nieuwe Deutsche Bahn ICE-treinen worden in samenwerking met NS International ingezet op de routes tussen Duitsland en Nederland. De oude variant treinen zijn doorontwikkeld en helemaal van deze tijd. Ondanks dat ze er aan de buitenkant nagenoeg hetzelfde uitzien, lijkt het van de binnenkant een enorme verbetering.
We hebben enorm uitgekeken naar deze treinen. De afgelopen jaren – vooral tijdens de warme zomerdagen – kampten de vorige treinen naar Frankfurt steeds vaker met storingen. Met de komst van deze nieuwe treinen zetten we weer een grote stap naar een toekomst waarin we nog meer internationale reizigers op een comfortabele en duurzame manier naar hun bestemming willen brengen. Maar allereerst kijken we uit naar een zomer waarin veel reizigers voor de trein kiezen. Voor bijvoorbeeld een vakantie of bezoek aan een van de sportevenementen.
Heike Luiten, Directeur NS International
In de trein
De nieuwe ICE-trein tussen Nederland en Duitsland heeft plaats voor 439 reizigers verdeeld over twee klassen. In eerste klas is plek voor 99 reizigers.
De overige 340 reizigers kunnen plaatsnemen in de tweede klas. Voor elke reiziger is er een comfortabele stoel voorzien van een (uitklapbare) tafel, tablethouder en stopcontact.
Ook is er meer rekening gehouden met bagage van reizigers door hier meer ruimte voor te reserveren.
In de treinstellen zijn meer deuren dan voorheen, zo kan men sneller in- en uitstappen. Ook is er rekening gehouden met reizigers met een beperking. Reis je met een rolstoel dan is het nu gemakkelijker in- en uit te stappen met de rolstoellift bij verschillende ingangen van de trein. Ook zijn er klikgeluiden bij de deur voor slechtzienden.
Tot slot zal het niet meer zo warm worden in de trein. Natuurlijk is er een verbeterd aircosysteem, maar ook laten de nieuwe ramen minder zonlicht door. De ramen laten overigens wel de telefoonsignalen beter door dan in de oudere treinen.
ICE-bestemmingen
DB en NS International zorgen samen voor het personeel op de treinen tussen Nederland en Duitsland. Op dit moment zijn er 54 machinisten en 82 treinmanagers opgeleid om in deze treinen te werken.
De nieuwe ICE-treinen worden 7x per dag ingezet op de route Amsterdam Centraal – Frankfurt. Onderweg stopt de trein in Utrecht Centraal, Arnhem Centraal en Keulen. De dagelijkse verbinding naar Basel (tot en met 15 juli) zal met de nieuwe trein worden uitgevoerd.
Voor de toekomst willen NS en DB de ICE-trein ook gaan inzetten op de route Amsterdam – München. Deze trein moet dan dagelijks rijden op deze route. Vanaf dit najaar moet er op de route Amsterdam – Berlijn ook een verbetering komen. DB en NS International zetten op deze route het nieuwe ICE L materieel in. Meer over deze treinen lees je natuurlijk op InsideFlyer.
Tickets naar Frankfurt boek je eenvoudig via NS International vanaf €38 enkele reis. Tickets naar München starten eveneens vanaf €38 en naar Basel reis je vanaf €35 enkele reis.
Bron: DB & NS International
Geef een reactie