Nederland krijgt in 2025 een directe ICE-trein met München2 min leestijd

ICE Basel

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

ICE gaat vanaf 2025 een rechtstreekse verbinding aanbieden tussen Nederland en de Beierse stad München. De trein gaat de verbinding met Basel vervangen. Het was al een tijdje bekend dat de directe ICE tussen Nederland en Basel vanaf komende zomer komt te vervallen.

Nederland krijgt directe ICE met München

De directe ICE is nog niet door NS is bevestigd. Echter is het wel bijna zeker dat deze verbinding er vanaf december it jaar al komt. Dit bevestigen meerdere bronnen tegen Treinreizigers.nl. Dat er een nieuwe directe verbinding met een andere stad in Europa komt ter vervanging van het Zwitserse Basel is zeker goed nieuws te noemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat reizigers graag de trein nemen maar dat er een hekel is aan overstappen. München is niet niet als directe verbinding vanuit Nederland. Nog geen 25 jaar geleden reden er namelijk ook al EuroCity’s tussen Den Haag en Amsterdam en München. Deze zijn met de komst van de snellere ICE naar Frankfurt opgeheven. Op dit moment rijden er wel rechtstreekse nachttreinen naar de Beierse hoofdstad. Deze rijden vervolgens verder naar Wenen en Innsbruck.

ICE Basel
In 2025 rijdt de ICE naar Frankfurt door naar München. (Foto: NS International)

Hoe de dienstregeling er precies uit komt te zien is nog niet geheel bekend. De directe verbinding moet uiteraard ook nog door NS en DB bevestigd worden. NS heeft zelfs het schrappen van de directe verbinding met Basel nog niet bevestigd. De Zwitserse Spoorwegen hebben dit echter al wel gedaan. Ook de route is nog niet bekend. Het zou kunnen dat de trein na Frankfurt doorrijdt via Nürnberg naar de Beierse hoofdstad. Ook is het mogelijk dat de trein na Frankfurt via Mannheim en Stuttgart gaat rijden. Rondom Stuttgart bouwt men namelijk op dit moment aan een gigantisch spoorproject waardoor het station volledig ondergronds komt te liggen en waardoor ook de luchthaven van deze stad een ICE-verbinding krijgt. Het project moet in 2025 afgerond zijn.

Logische keuze

Dat er voor München is gekozen als directe verbinding vanuit Nederland ter vervanging van Basel is niet geheel onlogisch te noemen. Het is tenslotte de tweede grootste stad van Duitsland en is voor veel Nederlanders een populaire stad om te bezoeken. Vanuit München zijn er daarnaast ook goede verbindingen met andere delen van Duitsland, Oostenrijk en Italië.

Uitgelichte afbeelding: NS