Brussels Airlines binnenkort ook verleden tijd?3 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In 2016 nam de Lufthansa Group het Belgische Brussels Airlines geheel over. Bij vele was destijds weerstaand voor deze gehele overname, omdat men bang was dat het doek dan uiteindelijk zou vallen voor Brussel Airlines. Lufthansa gaf daarop aan dat het bedrijf in ieder geval de komende twee jaar door zou gaan zoals het nu nog bekend is. Hierover schreef Steven destijds in dit artikel. Maar de twee jaar zijn inmiddels voorbij, en de veranderingen komen er aan.

Wat voorafging….

Nadat het doek gevallen was voor Sabena in 2001 is er heel wat gebeurd in de Belgische luchtvaart. Het gat van Sabena werd opgevuld door SN Brussels Airlines en later Virgin Express. SN Brussels Airlines had een uitgebreid netwerk in Europa en Afrika. In 2004 tekende SN Brussels Airlines en Virgin Express om meer samen te gaan werken. Daarom werden zij vanaf dat moment onder één gezamenlijke aandeelhouderschap ondergebracht. In het begin bleven ze beiden onder eigen naam doorvliegen. Pas vanaf 25 maart 2007 gingen ze samen verder onder de nu bekende Brussels Airlines.

Sabena
© dewereldmorgen.be

Brussels Airlines

Bovenin de top is veel van positie gewisseld de afgelopen jaren. Bernard Gustin werd in 2010 ‘Co-Chief Executive Officer’. In 2012 werden Jan de Raeymaker (CFO) en Peter Kranich (COO) benoemd.

Het lukte nooit echt helemaal om Brussels Airlines een erg winstgevende airline. Daarom kondigde in 2008, de algemeen directeur van Lufthansa, Wolfgang Mayrhuber aan om 45% van de aandelen van Brussels Airlines over te nemen. Pas in 2016, toen Brussels Airlines weer winst maakte, was er meer interesse van Lufthansa om het gehele bedrijf over te nemen. Dat gebeurde uiteindelijk ook.

En toen…

Lufthansa gaf in 2016 aan dat Brussels Airlines voorlopig dus nog wel even onder eigen naam door mocht vliegen. Die twee jaar zijn nu voorbij, en er komen dus echt veranderingen aan. Afgelopen maandag heeft CEO Bernard Gustin al plaats moeten maken. Binnenkort zal ook CFO Jan de Raeymaker op moeten stappen. Vanaf 1 april zal de Duitse Christina Förster deze taak overnamen. De oude top kon niet aanblijven omdat ze tegen de veranderingen binnen de Belgische airline. Lufthansa wil namelijk meer integratie met Eurowings.

In een open brief hebben 50-tal grote bazen uit het Belgische bedrijfsleven bezwaar aangemaakt voor de toekomstige veranderingen. Zij zien verschillende problemen ontstaan. Er zijn nu namelijk veel verbindingen tussen Europese steden, maar ook verschillende plekken op de wereld, waar nu volop zaken mee gedaan worden. Deze verbindingen zijn erg belangrijk voor de Belgische handel. Lufthansa wil de Europese tak onderbrengen in Eurowings. Alleen de vluchten richting Afrika zouden uiteindelijk overblijven voor Brussels Airlines. Dit zou eigenlijk de strop zijn voor Brussels Airlines.

Huidige netwerk van Brussels Airlines
©Brussels Airlines

Impact

Niet alleen van Brussels Airlines zal weinig meer overblijven dan een budgetmaatschappij, het zal ook invloed hebben op Brussels Airport. Nu is Brussels Airlines nog een volwaardig lid van Star Alliance. Dit zorgt ervoor dat Brussels Airport nu dient als hub voor andere Star Alliance-vluchten.  Hiervan profiteert ook Brussels Airport. Zeker na de aanslagen van 2016 was dit een stimulans om positief te blijven groeien.

Als binnenkort Brussels Airlines overgaat in Eurowings, dan zullen veel wellicht veel banen verdwijnen. Kantoorfuncties zullen overgezet worden naar Duitsland. Het is per slot van rekening niet voordelig om op twee plekken dezelfde werkzaamheden uit te voeren. Op dit moment werken er zo’n 1.800 werknemers op kantoor.

Stakingen

Niemand zit ondertussen stil. Piloten voeren op dit moment stiptheidsacties uit, omdat ze een betere cao en meer loon willen.

De verschillende vakbonden aangesloten bij Brussels Airlines dreigen met stakingen. Filip Lemberechts van vakbond ACLVB gaf eerder al aan dat ‘De drie bonden trekken aan hetzelfde zeel: we zijn klaar om te staken’. Wellicht dat er uiteindelijk ook vluchten uit zullen vallen. Maar of Lufthansa zich hier iets van zal aantrekken is dan nog maar de vraag.

Zal dit binnenkort verleden tijd zijn?
© Brussels Airlines

We zullen het nieuws de komende tijd in de gaten houden en jullie op de hoogte houden over de belangrijkste veranderingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *