Brussels Airlines wordt onderdeel van Eurowings

brussels airlines naar eurowings

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De onderhandelingen over de overname van Brussels Airlines door Lufthansa zijn afgelopen. Vandaag werd op een persconferentie bekendgemaakt dat de Belgische maatschappij onder de Eurowings paraplu terechtkomt.

In tegenstelling dus tot zowel Swiss als Austrian, die eerder reeds door Lufthansa werden overgenomen, gaat Brussels Airlines niet verder als zelfstandig lid binnen de Lufthansa groep. De eerste twee jaar zou de maatschappij wel onder haar eigen naam verder vliegen. Hoe het daarna verder moet is nog niet duidelijk.

Belgische touch

Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa, benadrukte wel dat het de bedoeling is dat het Belgische karakter van de maatschappij behouden blijft. Volgens Spohr, die ook gaat zetelen in de raad van bestuur van de maatschappij, is er geen sprake van dat Brussels Airlines volledig gaat verdwijnen.

Brussels Airlines naar Eurowings
Carsten Spohr, CEO Lufthansa

Tegen het verdwijnen van Brussels Airlines was er de laatste tijd wat verzet gerezen. Allereerst vanuit de maatschappij zelf, maar ook Brussels Airport had zo haar bezwaren.  Het zag er even naar uit dat SN niet meer dan een feeder voor Lufthansa zou worden, wat natuurlijk belangrijke gevolgen zou hebben voor het aanbod vanuit Brussel. Deze zorgen lijken voorlopig van de baan.

Brussels Airlines heeft de voorbije jaren hard gewerkt om haar positie te verbeteren. De kosten werden naar beneden gebracht terwijl de bezettingsgraad op de toestellen gevoelig steeg. Daarnaast werd ook sterk ingezet op het Belgisch karakter van de maatschappij. Dit alles heeft haar vruchten afgeworpen: de maatschappij herwint marktaandeel op Brussels Airport en de hub trekt almaar meer passagiers aan.

Veel onduidelijkheid

Er blijven veel vragen na de persconferentie van deze voormiddag. Binnen Europa lijken de maatschappijen wel wat op elkaar. Brussels Airlines heeft een hybride model, een mix van low cost en full service zeg maar. Ook Eurowings hanteert een dergelijk model, weliswaar zonder echte business klasse.

Op lange afstand worden de verschillen wel groot. Bij Brussels Airlines wordt de klassieke economy en business klasse aangeboden. In business vind je full flat zetels en een reeds meermaals bekroond catering aanbod.

brussels airlines naar eurowings
business aan boord van Brussels Airlines lange afstand

Eurowings daarentegen biedt op de lange afstand “Best” aan, een reisklasse die je met veel goede wil zou kunnen omschrijven als een premium economy. Gaat Brussels Airlines deze klasse moeten overnemen? En wat gaan de passagiers op de lucratieve Afrikaroutes daarvan vinden? De kans bestaat dat ze voortaan met alternatieven als Turkish Airlines gaan vliegen.

brussels airlines naar Eurowings
“best” aan boord van Eurowings lange afstand

Brussels Airlines is voorlopig ook nog een volwaardig lid van Star Alliance, in tegenstelling tot Eurowings. Bij die laatste zien enkel Miles & More elite leden hun status erkend met onder andere lounge toegang.

Wat ons meteen bij een derde probleem bent. Brussels Airlines heeft drie lounges op Brussels Airport en nog eentje op de luchthaven van Kinshasa. Wat zal er hiermee gebeuren?

Afwachten?

Het is natuurlijk ook niet allemaal negatief. Dankzij de overname kan de maatschappij ook werk maken van de vernieuwing van haar A330 vloot. De meeste toestellen naderen de 20 jaar of zijn zelfs al ouder. De introductie van nieuwere en zuinigere toestellen is broodnodig. En dan sta je bij onderhandelingen met vliegtuigbouwers als Lufthansa groep toch wat sterker dan als kleine maatschappij met een handvol A330 toestellen.

brussels airlines naar eurowings
de A330 toestellen van SN zijn stilaan aan vervanging toe

Ook zijn er synergiën mogelijk tussen de verschillende maatschappijen waardoor er heel wat geld bespaard kan worden, denk maar aan fuel contracten, management dat kan samengevoegd worden en dergelijke meer.

Bovendien zal Brussels Airlines zowat de grootste groep worden binnen Eurowings.  De opmerkingen van Spohr doen ook vermoeden dat Eurowings zelf wat meer op Brussels Airlines zal gaan lijken.

Ook blijft Brussels Airlines een sterke speler in Afrika, een continent waar al veel traditionele maatschappijen hun tanden hebben op stukgebeten. Het kan dus best zijn dat Brussel de poort wordt voor heel wat Afrikabestemmingen van de Lufthansa groep.

Het worden in ieder geval interessante tijden voor de Belgische luchtvaart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *