Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De uitbreiding van Schiphol met een nieuwe pier moest juist een boost geven aan de luchthaven. Helaas kan het project niet echt succesvol genoemd worden door het grote aantal vertragingen. Inmiddels is bekend geworden een grote aannemer heeft afgezwaaid. De nieuwe aanbesteding schuift de openingsdatum alleen nog maar verder op.
Hoogste punt
Al in 2019 werd het hoogste punt bereikt tijdens de bouw van de nieuwe Pier A op Schiphol. De nieuwe pier moet passagiers meer ruimte en comfort bieden. Bovendien zou het bouwwerk een duurzaam tintje moeten krijgen. Helaas ging het van vertraging op vertraging wat de bouw betreft. Tot overmaat van ramp is de aannemer inmiddels ook gevlogen. Opnieuw sprake van vertraging dus. Je kunt dus wel stellen dat de bouw van de de nieuwe Pier A op Schiphol van het hoogste punt in 2019 nu het diepste punt heeft bereikt in 2021.
De pier moet overigens tien nieuwe gates opleveren verdeeld over drie verdiepingen.
Nieuwe aanbesteding
In een statement laat Schiphol weten te stoppen met de huidige aannemer. De samenwerking met bouwcombinatie Ballast-Nedam TAV stopt. Om een nieuwe aannemer te vinden start Schiphol nu een nieuwe aanbesteding.
Hanna Buis, Chief Projects & Assets Officer bij Royal Schiphol Group, zegt daarover het volgende:
“Zoals bekend gemaakt tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers dit jaar, verloopt het afbouwen van de A-pier niet zoals verwacht. Daarover hebben we uitvoerige gesprekken gevoerd met de aannemer, waarin we niet tot overeenstemming zijn gekomen. Dat is vervelend voor alle partijen. We werken momenteel aan een plan om de A-pier zo snel als mogelijk met nieuwe aannemers af te bouwen en op te leveren.”
Met de nieuwe aanbesteding moet ‘het grootste deel van de resterende werkzaamheden aan de A-pier’ weer een impuls krijgen. Zodra de aanbestedingsprocedure is afgerond, gaat Schiphol in overleg om een nieuwe planning te maken voor het opleveren van de pier. Wanneer de pier af moet zijn is niet bekendgemaakt. Volgens NRC zou het oorspronkelijke budget van € 400 miljoen wel eens kunnen verdubbelen. Dit zal ongetwijfeld leiden tot hogere havengelden op de luchthaven. Een kostenstijging waar airlines natuurlijk niet op zitten te wachten.
Vertraging
Grote bouwprojecten lopen natuurlijk wel vaker vertraging op. Alhoewel twee jaar al wel een flink oponthoud is. De timing van dit incident is echter wel heel onfortuinlijk. Door een tekort aan bouwmaterialen, gediplomeerd personeel en de coronasituatie zal het vinden van een nieuwe aannemer niet makkelijk zijn. Anderzijds zal het herstel van de luchtvaart ook nog wel even duren. Daardoor is de nood voor de nieuwe pier op het moment wat minder.
Een voordeel voor KLM: het geeft de airline nog wat langer om te bepalen of nu wel of geen Crown Lounge op de A Pier komt.
Geef een reactie