Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het lijkt goed te gaan met de grootste Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines. Zo lanceerde de airline kortgeleden nog nieuwe routes tussen Brussel, Amsterdam en de Oostenrijkse stad Inssbruck. Nu halen ze opnieuw het nieuws. Vanaf deze winter bedekt Austrian Airlines namelijk vier van haar Boeing 777-200 toestellen met een innovatieve ‘haaienhuid’.
Het gebruik van deze speciale folie zal voor een drastisch minder verbruik van brandstof moeten zorgen en is een belangrijke bouwsteen voor Austrian Airlines om haar CO 2 -uitstoot te gaan verminderen.
‘Vin-tastisch’ nieuws
Austrian Airlines kondigt het zelf aan als ‘vin-tastisch’ nieuws. Een kleine knipoog uiteraard naar de verwijzing van de haai in dit verhaal. Uiteraard gaat het hier niet om het dier zelf maar om de innovatieve folie die Austrian Airlines deze winter nog aan zal brengen op vier Boeing 777-200 toestellen. Deze speciale folie is zelfklevend en lijkt op de huid van een haai. Daarmee zal Austrian Airlines de eerste luchtvaartmaatschappij zijn die haar Boeing 777-200 toestellen uitrust met de innovatieve AeroSHARK technologie. Naar verwachting zullen alle vier de toestellen eind maart 2025 voorzien zijn van hun nieuwe huidje.
Haaienhuid scheelt Austrian Airlines 2.650 ton brandstof
Dan vraag je jezelf af hoeveel zo’n haaienhuidje in de praktijk gaat schelen. Het antwoord komt overeen met ongeveer 46 vluchten van Wenen naar New York, aldus de Airline zelf. Indien elk vliegtuig bekleed wordt met in totaal 830 vierkante meter folie, kan dit een besparing opleveren van 1 procent brandstof per vlucht. Dit lijkt misschien weinig, maar toegepast op vier toestellen kan dit een besparing opleveren van totaal 2.650 ton brandstof en meer dan 8.300 ton CO 2 per jaar.
De folie die aangebracht zal worden op de romp en gondels van het vliegtuig, zouden voor aanzienlijk minder wrijving zorgen. Zo legt ook de operationeel directeur van Austrian Airlines uit:
We nemen onze verantwoordelijkheid serieus en ondernemen alle mogelijke stappen om de CO 2 -uitstoot binnen onze vluchtuitvoering te verminderen. Met één procent klinkt het efficiëntiepotentieel van de haaienhuid misschien niet als veel, maar in totaal bespaart het duizenden tonnen CO 2 per jaar op langeafstandsvluchten. Hoewel onze B777’s in hun laatste dienstjaren zitten, nemen we deze investering om een stap dichter bij onze CO 2 -verminderingsdoelstellingen te komen, aldus de Oostenrijkse COO Francesco Sciortino’’
De AeroSHARK technologie
Lufthansa Technik en BASF, de wereldwijde fabrikant van chemicaliën en coatings, hebben samen de AeroSHARK technologie ontwikkeld. In de basis is het een oppervlakte technologie die bestaat uit piepkleine transparante ribben van ongeveer 50 micrometers. Je kan je voorstellen hoe klein dit is wanneer 1 micrometer een duizendste deel van een millimeter is. Deze ribbels imiteren de aerodynamische eigenschappen van een haaienhuid en zijn nauwelijks waarneembaar. Net zoals bij een haai zorgt het aanbrengen van deze zelfklevende folie op strategische punten voor een betere aerodynamica.
Lufthansa Technik geeft aan dat de folie eenvoudig met de hand is aan te brengen, ook op grote commerciële vliegtuigen. Daarnaast zou deze extreem veerkrachtig zijn en grote temperatuurverschillen, drukverschillen en ultraviolette straling weerstaan.
Al meer dan 100.000 vlieguren gemaakt
Al 17 vliegtuigen gingen de Boeing 777-200’s van Austrian Airlines voor. Zo zijn er 12 Boeing 777-300ER’s van Swiss International Airlines, vier 777F’s van Lufthansa Cargo en een Lufthansa 747-400 eveneens voorzien van zo’n ‘haaienhuidje’. Samen zijn zij goed voor al meer dan 100.000 vlieguren.
Uiteraard is de operationeel directeur van Lufthansa Technik ook blij met deze nieuwe samenwerking:
Het feit dat we de brandstofbesparende sharkskin-technologie op een ander type vliegtuig met Austrian Airlines uitrollen, is ook goed nieuws voor andere Boeing 777-200ER-operators”, benadrukt Harald Gloy, COO bij Lufthansa Technik. “Dit zijn de eerste van hopelijk nog veel meer vliegtuigen van dit type die een lager brandstofverbruik en een verbeterde CO2-voetafdruk zullen hebben dankzij AeroSHARK.