Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Veel legacy carriers hebben het momenteel moeilijk om voldoende competitief te blijven op short haul bestemmingen. Zo is hun product vaak te weinig onderscheidend en de prijs te hoog. Dit bemerkt ook Air France. De Franse nationale maatschappij moet namelijk ook de concurrentie aangaan met low cost carriers en serieuze alternatieve vervoersopties als het netwerk van de snelle TGV trein. Air France heeft nu besloten het short haul netwerk in Frankrijk te gaan verkleinen.
TGV
Op binnenlandse routes in Frankrijk is de TGV een serieus alternatief voor het vliegtuig. De snelle trein verbindt de meeste grote steden in Frankrijk. Veel vliegvelden zijn ook aangesloten op dit netwerk. Denk bijvoorbeeld aan het vliegveld van Parijs Charles de Gaulle. Air France verloor maar liefst 90% van het marktaandeel van de short haul routes vanuit Parijs naar steden die met de trein binnen twee uur te bereiken zijn.
De prijzen van een treinticket zijn ook steeds betaalbaarder geworden de afgelopen jaren. Voor een eventuele vliegtaks hoeft de TGV ook niet te vrezen.
Low cost carriers
Budgetmaatschappijen hebben in de afgelopen jaren op diverse Franse vliegvelden hun basis opgezet. Daarbij is het prijsbeleid volledig gericht op het bieden van de laagste prijs. Air France beschuldigt deze low cost carriers ervan niets bij te dragen aan de lokale arbeidsmarkt. Voornamelijk omdat de medewerkers zelf niet uit Frankrijk komen.
Verlies
De binnenlandse routes zijn voor Air France verlieslatend. Op diverse routes zijn al kleinere toestellen ingezet in de loop der jaren. Het marktaandeel van Air France op de binnenlandse markt is nog zo’n 65%. In 2018 kostte het binnenlandse short haul netwerk Air France een verlies van 189 miljoen euro. In 2017 was dat 96 miljoen. Sinds 2013 heeft de Franse nationale maatschappij op deze routes een verlies geleden van 717 miljoen euro.
Capaciteit verminderen
Air France is nu gedwongen het binnenlandse netwerk in te perken. Tegen het eind van 2021 moet het netwerk 15% verkleind zijn. Dit kan door het aanbieden van een lagere frequentie, kleinere toestellen of het sluiten van bepaalde routes. Dit zou 465 banen kunnen raken. De maatschappij zegt dat het niet nodig is medewerkers gedwongen te moeten ontslaan. In andere takken van het bedrijf is er nog genoeg werkgelegenheid. De Fransen zijn in gesprek met de vakbonden over hoe dit verder vorm te geven. Dit laat de maatschappij weten op de eigen website.
Broeska zegt
Het lijkt mij alleen maar positief dat de TGV / trein een serieus alternatief lijkt te worden binnen Frankrijk.